Gå til innhold

enkelt og rimelig SQ

Ranger emnet


matador

Anbefalte innlegg

"Hjerte" i systemet er den "gamle" og velkjente AudioControl EQX, dobbelt 13 bånds equalizer med 24 dB Linkwitz-Riley 2veis aktivdelefilter. Delefrekvensen er fastsatt til 60Hz og i begynelse regnet jeg med å ha høyere delefrekvens -rundt 70-90Hz da som nevnt hadde planer om å bruke 5,4"-6,5" elementer men prøvde helt ned til 60Hz og det fungerte kjempe bra, gikk fint ned til ca 45-50Hz men da gikk utover nyansene i mellombassen syns jeg. Så 60Hz som nedre frekvens for frontsettet er ganske så brukbar syns jeg!! Jo, en annen fordel med den EQ er flere bånd i nedre spektret som gjør at man kan finjustere lyden rundt det område som er mest vanskelig i bilen ang subb/bass, altså fra ca 200Hz og nedover. Kan jo nevne i farte at man kan også endre karakteren til mellombassen ved å prøve mengde vat man har i kammeret...

sånt må lyttes fram og tar tid men som sagt det kan lønne seg i form av vellyd... :magic

 

dq1vf8.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ser pent ut. Litt trangt til bena?

 

lite grann men om man har 48 i skostørrelse blir verre.... må jo lide litt for "vellyden"... yodude :titties:

 

 

men kunne du posta et bilde av den 8*12" subben?

 

skal se om jeg finner bildene fra tidlig i 90 tallet.... det var 12stk 8"... ikke omvendt :bump

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistolket deg litt her. Trodde det var snakk om to stk 8*12" elementer. Det var derfor det var så interessant. Men hvis du finner bildet av de 12 8" hadde det vært artig å sett det også. :)

 

hehe... tenkte meg det! men har også hat 2x18" i samme bilen. Skal se om bildene har "overlevd" exen... violin

 

her er bilde av hele frontsettet, synes ikke så lett på bildet men vinklngen mellom høyre og venstre er forkjellige pga lydbildet.

 

dw5p53.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren er en Panasonic og den ble valgt pga gode tester og meget gode mp3 menyer og en mp3 algoritme som ga bra lyd og den var samtidig rimelig. Madamen er heller ikke så glad i å trykke gjennom mase menyer og kjøre samtidig.... -merkelig- :dj

ellers er den ganske så linjært og frekvens riktig i klangen men noe mindre dynamisk og 4volts linje utgang er bare en fordel... den spiller alt av platter CDer/mp3 som mine MYE dyrere Pioneer spillerne ikke vil spille... :drive2

 

Dessuten var den rimelig, rundt 2000kr for ikke så lenge siden, vi betalte self rundt 2,5k. selve lydkretsene er nøyaktig de samme som i nest dyreste modellen i den serien, bortsett at den ikke har så "kul" display da... :hammer

Er man ute etter en rimelig og god spiller så anbefaler på det varmeste den modellen eller generelt Panasonic sine rimelig modeller da jeg syns man for mest valuta for pengene der. Men har man litt høyere mål så må man se etter Pioneer eller Alpine.

 

dw5pnt.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ute etter en rimelig og god spiller så anbefaler på det varmeste den modellen eller generelt Panasonic sine rimelig modeller da jeg syns man for mest valuta for pengene der. Men har man litt høyere mål så må man se etter Pioneer eller Alpine.

 

Hmm... litt OT men jeg har i mine planer å kjøpe den dyreste til panasonic. Den er kanskje ikke et dårlig valg men ville noe fra alpine eller pioneer være bedre? Og er dette utifra egne, eller noen du kjenner, sine erfaringer?

 

Må spørre veitu ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... litt OT men jeg har i mine planer å kjøpe den dyreste til panasonic. Den er kanskje ikke et dårlig valg men ville noe fra alpine eller pioneer være bedre? Og er dette utifra egne, eller noen du kjenner, sine erfaringer?

 

Må spørre veitu ;)

 

hellothere det er mest egne erfaringer... desuten er jeg så "heldig" at jeg prøvde "on the fly"....siden jeg har begge ting tilgjengelig... men syns du skal prøve om du har muligheter for det, ellers er som sagt Pioneer og Alpine å anbefale men nok i de dyre modellene vil du merke mest forkjell lydmesig. cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistolket deg litt her. Trodde det var snakk om to stk 8*12" elementer. Det var derfor det var så interessant. Men hvis du finner bildet av de 12 8" hadde det vært artig å sett det også. :)

 

desverre ser ut som bildene med 8" er kastet i søppla av exen.... :iconsm men jeg fant noen andre :w00t der var min gamle SS6.0 og gitt wtf? opprinelig var jo "bare" 2 stk 8" som var synlig i hattehyllen og resterende 10 stk var skjulte.... spilte ddddyyyypppptttt det....

e0ivt0.jpg

e0ivte.jpg

e0ix37.jpg

e0ix3n.jpg

e0ix41.jpg

e0ix49.jpg

e0ix4k.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, nintendo <3

 

Rått oppsett btw, så litt urgammelt ut, men stilig ^^

 

hehe.... året er rundt 91-95.... husker jeg ikke feil så skrev Lyd i Bil: "det mest tåpelig vi har sett" ang min Super Nintendo i bilen.... :w00t og da hadde jeg bare en 7"LCD foran.... så vidt jeg vet har ingen hatt lignende det året i NM heller... men ble best når en 32" var oppå panseret og inne i garasjen.... gikk mange timer med spilling der... gir "multimedia" mening nå tror du?... hehe... m'm

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hører rykter om at du skal selge alle Phoenix Gold forsterkerne dine.

Stemmer det?

 

Mvh

Pål

 

hehe... om prisen er den riktig så blir det nok salg... skal jo ha andre som må være 5 stk av... det blir fort penger av... yodude mine PG er ikke akkurat "standar utgave".... Devil

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, etter litt OT så tenkte det var vel på tide med subben:

 

en greie og meget god forsterker til subben: PPI 2150M som er 2x150watt, og den er noen år gammel men bedre en mange andre nyere modeller av nyeste dato, demping faktor >500 og ca 3dB headroom. signal to noise 102dB og noe dårlig kanalseparation men dette skal drive bassene i mono så der er ikke kritisk med >72dB. Veldig strøm sterk men etter noen år er et par komponenter som må byttes ut isåfall.

 

Subbene har jeg brukt selv i forkjellige biler i mange år og fremdeles spiller de. Orion Ntense 10 DVC er koblet i 2 ohm på hver element og hver element på hver sin kanal. Kassen er av lukket type med felles volum. Effekt er mer enn nok og dypt bass ikke noe å klage på heller. Den lave delefrekvensen som frontsettet spiller gir nesten en helt linjært og sammensatt frekvens respons foran i bilen.... kiddie

 

Et av grunnene til at jeg monterte subb ampen der den er, er å beholde kort lengde på høytalerkablen som igjen gir god kontrol på menbranene (dempings faktor)

 

Ellers anbefaler jeg bestandig å ha minst 0,5-1cm avsntand fra underlaget og forsterkeren, da vil forsterkeren få en bedre flow som skaper luft sirkulasjon og bedre kjøling.... ;-)

 

e7gfa8.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår