Gå til innhold

Demping av bilen. Hva bør jeg gjøre for best resultat?

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke helt om denne hører til under bilstereo, men det er pga stereoen jeg demper, så... :P

Har planer om å støydempe bilen nå. tenker hovedsaklig på bagasjerommet. Er hovedsaklig ute etter å få mer dB i bilen ettersom jeg driver med dB-Drag og mangler et par dB for å ha nok å stille opp med til å kanskje kunne klare en pokal en gang i blandt.

Bilen er en 95 mod toyota carina. Er litt usikker på hva jeg bør støydempe, og med hva. Jeg var på torshov og de anbefalte noen matter fra stinger som skulle dempe betydlig bedre enn vanlige asfaltmatter. Dette var vist en slags aluminiumsmatte?

Prisen hadde de ikke tiljengelig akkurat da, men siden det er stinger er det antageligvis alt for dyrt for meg. Så det jeg lurer på er hva som gir mest demping for pengene? Asfaltmattene tror jeg kostet rundt 70,- stykket, så blir jo fort noen kroner det også. men er det noe som er stort bedre? gidder ikke kjøpe noe som jeg bare må fjerne igjenn for å kjøpe noe bedre senere liksom.

Noen som vet ca hvor mye det er å hente på støydemping med tanke på øking av dB? Har 3x 12" subber og spiller ca 140dB uten noen ekstra demping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei. Jeg tenker på akkurat det samme som deg, og har spurt litt folk og de fleste har anbefalt Brown Bread. Det skal visst være svært bra, men også litt pris på det. Tror det er noe rundt 3500,- for en rull, og størrelse på den har jeg ikke i hode. Men det er folk her på forumet som vet dimensjoner på den rullen. Eller så skal Pylemats være ganske bra, har jeg hørt. Dette skaffes hos Ra Audio i Lillestrøm. Spør ALJ_GSI, for han jobber der og kan gi deg noen anbefalninger:D Mvh Tommen

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brown bread er jeg veldig fornøyd med ihvertfall, jeg har det inni dører, på gulvet og inni hele bagasjerommet! Rullen veier 15kg og er på 1000*60cm tror jeg det var! Prisen husker jeg ikke... :fish

Alt du trenger er en liten tapetrulle og varmepistol, materialet er veldig lett og jobbe med og sitter som faen når du har varmet det opp!

90 Mercedes 200E Sportline, 93 Mazda 323 GTR, 05 Skoda Fabia PROSJEKT LINKEN,03 Seat Leon 4 20VT Top Sport Cupra, 07 Skoda Octavia II 2,0TDI L&K, 98 Mini Cooper 1275TIL SALGS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke glemme reglene angående demping i dB-drag da..

Kan være verdt å lese før du setter i gang.

Her lest over reglene for street, og så vidt jeg kunne se har jeg lov til å ha i allefall ett lag med dempematter i bilen så lenge det ikke overstiger en viss tykkelse. Men du som er dommer, hva er eksakte reglene for demping av bagasjerom? Vet ikke om jeg fikk helt med meg alt det i regelboken... Skal konkurere i street A-C

Edit: ser det har kommet flere forslag her. Men vil gjerne vite hvor jeg kan skaffe dette og hva det koster også. 3500,- for en rull blir litt mye for meg tror jeg. Hvordan demper dette i forhold til asfaltmatter?

Så vidt jeg forsto kunne jeg ha 2 lag, eller maks 4mm dempematter hvor som helst i bilen.

"Sound damping materials may be used to reduce vibration when installed in accordance with the manufacturer’s recommended installation instructions. The maximum total thickness of sound damping material applied at any given location may not exceed 5/32 inch (4mm). The sound damping application may consist of mat-type material, spray-on material, or a combination of the two. A maximum of 2 layers of mat-type material may be used at any given location, even if the total thickness of the sound damping material(s) is less than 5/32 inch (4mm)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lest over reglene for street, og så vidt jeg kunne se har jeg lov til å ha i allefall ett lag med dempematter i bilen så lenge det ikke overstiger en viss tykkelse. Men du som er dommer, hva er eksakte reglene for demping av bagasjerom? Vet ikke om jeg fikk helt med meg alt det i regelboken... Skal konkurere i street A-C

Edit: ser det har kommet flere forslag her. Men vil gjerne vite hvor jeg kan skaffe dette og hva det koster også. 3500,- for en rull blir litt mye for meg tror jeg. Hvordan demper dette i forhold til asfaltmatter?

Så vidt jeg forsto kunne jeg ha 2 lag, eller maks 4mm dempematter hvor som helst i bilen.

"Sound damping materials may be used to reduce vibration when installed in accordance with the manufacturer’s recommended installation instructions. The maximum total thickness of sound damping material applied at any given location may not exceed 5/32 inch (4mm). The sound damping application may consist of mat-type material, spray-on material, or a combination of the two. A maximum of 2 layers of mat-type material may be used at any given location, even if the total thickness of the sound damping material(s) is less than 5/32 inch (4mm)."

Skal sjekke reglene når jeg kommer hjem på kontoret, en rull med bb på 10x0,6 meter koster ca 2000kr.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært på utallige butikker på leting, og jeg fant jeg fant... :P

Endelig fant jeg asfalt på boks. Det kostet ca 170,- pr. liter, så det ble en del billigere. Jeg tror jeg prøver meg med det først og ser hvordan det blir.

Forhåpentligvis blir det i allefall en del bedre.

Kjøpte 2 liter med asfalt, og det står på pakken at de ikke anbefaler tykkere lag enn 1mm. Så jeg tenker jeg tar et par lag, og forhåpentligvis holder det til litt mer enn bare bagasjerommet også.

Er vel sikkert ikke fult like bra som disse dempemattene dete r snakk om her, men så kostet det totalt 1/10 også bare, så er værd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 years later...