Gå til innhold

B230k

Ranger emnet


FiveTen

Anbefalte innlegg

Hei folket!! (Håper det kommer noen å svarer på tråden min! :) )

 

Jeg har en 240 GL med en B230K motor. Finnes INGEN form for modifikasjoner eller trimming på bilen (en gamling som har hatt den, så den er stelt godt med!) Men jeg har tenkt å trimme den. Med tiden blir det nok en turbomotor (B230FT kansje) i den, men fåreløpig har jeg ikke råd, så er det noen som kan hjelpe meg me hvordan jeg kan få trimmet denne motoren? Kan lite om merker og navn på spesialdeler/trimmedeler, så forklaring evt. linker hadde vært fint!

 

Alle svar mottas med takk!!! :)

 

MVH A.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kgtrimning.com/extraktor.htm - http://www.pedersens-racing.no er forhandler fra disse i norge. Ca samme pris. Type 1 rør er det beste for din motor.

 

http://www.pedersens-racing.no/bil/JT-superflow - her er eksosrør, grenrøret (extraktorgrenrör) funker sikkert like bra som det over

 

KN filter har de oxo

 

K og H kammene regnes som de beste til suge motor som kom orginalt fra volvo, VX og VX3 er også gode kammer. Får vel ikke kjøpt noen av de helt nye, men det er alltid noen som har de liggende. eller du kan lete på dynga. Som regel vet ikke de på dynga hva man kan selge de for. Fikk en VX3 kam for 100 kroner, synd jeg ikke hadde råd til 531 toppen.

 

K-kammen husker jeg ikke helt hvor sitter. H-kammen sitter i B23E fra sent på 70 tallet. VX3 sitter bla i 940`er med B230FB motor.

 

Vet ikke om alle kammene passer i motoren din for det er sykt liten plass mellom ventilene og stemplene, så det er mulig at det kræsjer med noen av de, men K-kammen vet jeg passer perfekt

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe linker hvor jeg kan få kjøp dette? Og hva er egentlig en H-kam og en K-kam?

 

Grenrør går jeg utifra er eksosrørene som går ut fra motoren, eller tar jeg helt feil?

 

Mange takk for tips/hjelp! :)

 

H og K er kamakslinger med forskjelig kamprofil (kvasskam).. du har sikkert en A-kam på motoren nå.

 

Vist du skal ha ny kam kan jeg anbefale : http://www.kamaksel.no/

 

En ha kam får du til de for ca. 1500,- vist du sender din gamle i retur til de.

 

Stemmer grennrøret er det som er feste på toppen originalt så er frontrøret skruvet til det.

 

Her et grenrør av den typen som noen nevner her

jt73e2.bmp

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å hive inni ett nytt filter som skal bedre effekten??

Siden filtret passer i samme ramma, betyr jo det at det går utover filtreringsegenskapene til filtret? Eller tar jeg feil nå? Er jo ganske domt om det kommer masse støv inn i motoren da!

 

man fjerner hele filter kassa og setter et universalt filter rett på gassern

 

Bilde082small.jpg

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man fjerner hele filter kassa og setter et universalt filter rett på gassern

 

Bilde082small.jpg

 

Vel, til dette bilder, kan jeg bare si:

  1. Nei!
  2. Nei!!
  3. Nei!!!

 

Det oppsettet der vil suge varmluft og det vil derfor gi deg lavere effekt såvel som økt co.

 

Det er så mange som tror:

Aha, jeg bare skrur et konfilter i motor-rommet og så tjener jeg 50hk!!

Du tjener kanskje 1-2hk på en b230 og det er bare om du gjør det riktig.

 

Det mest restriktive på b230, er ikke luftfilteret, men gass-spjeldet!

Om du skal ha konfilter, må du tenke på varmeskjold!!

Evnt. må du ha innkapslet konfilter, med induction, dvs. kald luft.

 

Et slikt innkaplset filter koster fra 1300kr ca. hos pedersens racing.

 

Det billigste og enkleste, er å kjøpe et innsatsfilter, som du monterer i din originale luftfilterboks.

 

bare for guds skyld: ikke la motoren suge varmluft fra motor-rommet!!

30 grader økning i lufttemperatur => 10% dårligere ytelse.

 

 

 

edit:

mitt forslag:

 

Ikke driv å trimm på gammel forgassermotor.

Forgasser => MYE BENSIN, samt det er så dritt om vinteren.

 

Et innsats k&n filter koster ca. 700kr!

Et grenrør koster ca. 2.500kr!

Et effektanlegg koster ca. 3000kr!

 

Kamaksel koster ca. 2500kr den også!

 

Da er vi allerede oppe i:

8.700kr

 

Så er spørsmålet:

klarer du å montere alt dette selv?

Hvor mye effekt har du etter dette?

 

Jeg ville tro du kanskej da ligger på ca. 150-160hk?

Så tenker du: aha, forgassere => økt effekt.

 

en brukt forgasser kan du vel snuble over billig, men den gir også økt bensinforbruk. Du må da regne med forbruk på 1.1-1.2liter på milen!

kanskje du da er oppe i 170hk?

 

Jeg tror du da fort er oppe i 9.500kr (husk frakt på tingene også).

 

En b21et kan du vel få for ca. 6.000kr, den vil bruke mindre bensin, være billigere og mer trimvennelig.

 

det er ialelfall mitt syn på forgassermotorer, etter jeg har hatt tre volvoer med forgassere.

takk gud for injection.. (da spesiellt ikke-mekanisk sådan).

evnt kan du spare til b230ft/fk 95'-> motor.

 

sikkert mange som blir fornærmet nå, pga. de driver å trimmer med forgassere, men det er ikke lønnsomt, med mindre du har alle delene liggende fra før.

du snakker jo her om at du ikke har råd til ny motor.

 

gi heller pengene til faren din for oppbevaring, evnt hør om du kan låne noen lapper av han. kom med argumenter som: bensinforbruk, at bilen blir mer lettkjørt, at den starter om vinteren,etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår