Gå til innhold

For høy CO på 1980 m. gasser. Hjelp!

Ranger emnet


Volvo_original

Anbefalte innlegg

Var inne på pkk-kontroll med bilen min i dag. Alt var i orden, helt til han kom te co-målingen, over dobbelt så høy som tillatt. Typisk.

Den siste tiden har bilen fuska litt sånn av og til på tomgang, samt at den har brukt litt mer bensin enn vanlig.

"Det må være membranen", sa mekanikeren.

Så åpner man lokket på Zenith-forgasseren og finner ut at membranen er i skjønneste orden.

"Da må det være nåla og setet", sa mekanikeren.

Så kommer "gamlekara" som har peiling, de synes nåla og setet ser bra ut, men konkluderer med at nål og sete må byttes.

Prøvde også under denne seansen å justere forgasseren for å komme under kravet, noe som ikke førte fram......

 

Er det noen som har andre forslag til hva det kan være? Tips & triks mottas med takk!

forgasser.jpg

Detta er forgasseren det er snakk om, står på en B21.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Plugger/kabler ble også byttet under seansen. Hadde nytt liggandes i bagasjerommet. Tenningen er i orden ja, kunne kanskje prøvd å justere litt men trur det er bra.

 

Noen fler som har peiling?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du kan gjøre for å få ned coen er å helle endel etanol eller rødsprit i tanken å skru opp tomgangen litt. Er visst ganske vanlig blandt volvogutta i sverige. får ikke fiksa problemet, men kommer gjennom eu værtfall..

ikke grisekjør før du fyller tanken med bensin igjen...

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel ikke fylle olje på de gasserane der, kan man?

jo, du skrur av det lokket.

skal fylle opp til ca. 1cm fra toppen.

 

ellers: jeg er glad jeg ikke har mer forgasserhelvettefaensdrittmotorfraførsteverdenskrigmongodritthelvettechoke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda er olje på den ja....

Har ikke særlig lyst til å prøve med etanol/rødsprit, motorn har vel ikke helt godt av det heller som du hinter til Nox.

Tenkte å få fiksa gassern.

 

Fler tips, anyone?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nåla blir slitt i de gasserne der er helt standard, og da blir gjerne co'en for høy og vanskelig å justere. Du får kjøpt alle delene du trenger på Volvo. Men nåla er svindyr originalt! Du får kjøpt sett med pakninger og membran på Biltema for 98kr, men der følger ikke nål/sete med, og jeg syns selv at Biltema-membranen virker veldig tynn og slapp. Men hvis du først skal koste på/bytte den forgassern der, så sett heller inn en gulkork-gasser! Da bytter du bare hele innsuget med forgasser. Men hvis du heller vil beholde den gamle svartkorken så skal det ikke være noe problem å finne en annen brukt en. Har selv et par slike liggende.

 

Edit: slitt membran gir som regel bare utslag ved at gassen "hakker" og jager.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drit i nål å setet: det er dette som er feil i denne forgassertypen- forgassern må av,siden MÅ du justere ned FLOTTØRNIVÅET i forgassern!! Devil DET ER ALT FOR HØYT....helt sikkert..har sett at bilverkstedet justere ned nåla så den stikker nedenfor stemplet,ska ligge jamt med,for at co ska stemme :fuckme2: flottørnivå ska være på frmmside 9-11mm å på bakside,ved flottørventil 13-15,høyest tall gir lavest nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslaget mitt:

Si du skal bytte hele motoren snart uansett og hør om det ikke går ann å "fikse" det.

bare si at du synest det er litt kjipt å måtte betale $$$$$$$$$$$ når motoren skal hives snart uansett.

 

så ser du hva de sier.

ps. du må si dette PERSONLIG, ikke over tlf. ellers tør de nok ikke svare :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår