Gå til innhold

Ny sub

Ranger emnet

Dani

Anbefalte innlegg

ingen som veit om noen greie 18" da...syntes det hadde vært litt kult, da det ikke er så mange andre som har det...

Dani

min "egen erfaring" er faktisk 2x18" -nevner ikke merke, bare prisen: ca 7000 kr stk og 4 ohms i kasse- de spilte høyt og ristet no synsyk mye, men ikke pent.... :fuckme2: derimot 12x8" spilte 100 ganger mye bedre med samme elektronikk og i OA (open air) montering og med ca 134-136 KVALITETS deciBel... yodude kanskje derfor IKKE så mange "andre" bruker 18" eller store elementer i det hele tatt? har ikke slått deg den tanken? :) :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min "egen erfaring" er faktisk 2x18" -nevner ikke merke, bare prisen: ca 7000 kr stk og 4 ohms i kasse- de spilte høyt og ristet no synsyk mye, men ikke pent.... :fuckme2: derimot 12x8" spilte 100 ganger mye bedre med samme elektronikk og i OA (open air) montering og med ca 134-136 KVALITETS deciBel... yodude kanskje derfor IKKE så mange "andre" bruker 18" eller store elementer i det hele tatt? har ikke slått deg den tanken? :) :)

Som jeg nevnte i en annen tråd; å sammenlikne et stort element med flere små av helt annet merke, i vidt forskjellige kasser osv innfører egentlig altfor mange variabler til at man kan trekke noen som helst konklusjon utover det faktum at akkurat DE 18"e spilte subjektivt dårligere enn akkurat DE 8"e i akkurat DEN bilen. Det er ingen problemer som helst forbundet med å bruke elementer opp i 18" størrelse og over. Alt står og henger på hvordan elementene er konstruert med tanke på konstruksjon av magnetsystem, membranvekt, opphengets ettergivelighet osv. Akkurat som i "vanlig" hifi-sammenheng.

Noe som også later til å være helt glemt i denne tråden er lineær slaglengde. En 12" kan fint flytte mer luft enn en 18", en 18" kan fint flytte mer luft enn en hel gjeng 12"e, osv. Parametre, folkens! PARAMETRE! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å komme med et lite eksempel, selv om jeg blander inn elementer fra både PA og hjemmehifibruk:

Aurasound NRT 18-8.

Sd: 1024 cm2

Xmax: 18mm

1024 x 1,8 = flytter 1,843 liter luft ved Xmax

(forutsetter at Xmax er oppgitt som p-p)

nrt18-8.jpg

PHL 3040

Sd: 377 cm2

Xmax: 4 mm

377 x 4 = flytter 0,15 liter luft ved Xmax

3040.jpg

Dette betyr altså at Aura`en flytter like mye luft som 12 (!!!!) PHL-elementer! I tillegg har Auraen en Fs på 25 hz, mens PHL`ens Fs er på 95 hz... Jeg har også mistanke om at Auraens Xmax egentlig kun er oppgitt èn vei, og at den derfor i virkeligheten er dobbelt så høy.

Forklaringer:

Sd: membranareal

Xmax: maksimalt lineær slaglengde

Fs: elementets resonansfrekvens i friluft

Jeg er fullt klar over at jeg har tatt meg STORE friheter ved valg av elementer her, men hensikten var å tydeliggjøre viktigheten av T/S-parametrene. Man kan rett og slett ikke generalisere så mye som å si at 18-tommere spiller bedre enn 12-tommere, osv osv osv :)

EDIT: det er mulig at utregningen min for luftmengde ikke er korrekt, men den får uansett frem forskjellene. Dessuten er det helt klart andre parametre også som spiller inn, men dette var som sagt kun et eksempel; i dette tilfellet for antall liter luft som flyttes ved elementets Xmax. (Sånn Glenn, nå har du vel ikke noe å flisespikke på, hehehe) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider