Gå til innhold

Turbo`n på B230FT

Ranger emnet


240tuning

Anbefalte innlegg

men nå som lyden kommer ut av luftfilteret, kommer lufttrykket fra resterende luft i intercooleren ut gjennom luftfilteret. da må da turboen stoppe opp, for å snurre motsatt vei. er det slik d skjer? dette må da ihvertfall slite på turboen...... vil da en dumpventil spare turboen for dette?

 

Det poffer jo fordi det sitter en orginal resirkulerende dumpventil på turboen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

orginaldumpen er resirk. ventil, denne slipper lufta ut fra "anlegget" til luftfilteret gjennom en slange..når du har satt på et åpent filter, hører du når lufta kommer ut fjennom filteret igjen(lufta kommer ikke fra turbo, men fra dumpen)

 

når du setter poå en åpen dump, lemper du all lufta ut i det fri istedefor å sende den tilbake til filteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva fungerer mest effektivt? orginal eller åpen? ca likt?

 

en orginal dump vil jo i og for seg fungere best, som er resirkulerende, fordi at den er tilpasset det "systemet" som sitter der orginalt...

 

men ved å sette på en åpen dump på f.eks en B230FK/FT vil du kunne få problemer med ujevn tomgang, og at bilen kanskje stopper i ny og ne, men dette varrierer fra bil til bil...

 

på volvo`s turbomotorer vil nok en resirkulerende dump fungere best funksjonsmessig tror j, ettersom at det er det som sitter der orginalt (sitter jo orginalt på de fleste), men dette er det sikkert noen andre som kan si mer sikkert enn meg her inne ...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min b230ft er det som nevnt tidligere åpent konfilter, ved pådrag hører jeg turboen skikkelig godt, samt når jeg går av gassen når turboen ladder, blir det sånn rå "Flappre lyd", høres nesten ut som dump.

Men det jeg lurer på er når man gjir på, turboen spinner opp turbin og presser ladeluft inn i sylindrene, og når du da går av gassen og får "dump lyden", kommer lyden av at turboen mister motstand og "spinner" mye fortere, eller er det at den får tilbakeslag/motstand og turbin blir presset motsatt vei eller blir kraftig bremset?

mao hva skjer med turboen når denne lyden oppstår?

Iogmed at det er orginal resirk.ventil på b230ft så skulle vell den orginale ventilen sørge for at det ikke blir tilbakeslag på turboen?

 

Mvh Neil. Takker for svar. :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Monterte på Turbotrykksmåler her om dagen. Sette den på metallrøret mellom Intercooler og innsugningsmanifolden. Ved turtall opp til ca 4500 rpm lader den ca 0,5 - 0,55 bar. Men når jeg kommer over ca. 4500 rmp øker ladetrykket til ca 0,85bar. har vært oppi nestn 1 bar også. Hørte på volvo at B230 FT skal lade med 0,55, men er litt usikker på hvorfor det plutselig øker.

Noen som vet noe? Hvor mye kan den lade før det kan være skadeli for motoren?

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke sånn at turbotrykksmålern skal monteres på slangen mellom wastgaten og turbon da?? og ikke mellom ic og innsug!

 

Den skall monteres på innuget ja... ETTER gass-spjeldet...!

 

Å den måten kan du se undertrykket i insugget når du ikke har gass å derfor få et hint om tilstanden på motoren....

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skall monteres på innuget ja... ETTER gass-spjeldet...!

 

Å den måten kan du se undertrykket i insugget når du ikke har gass å derfor få et hint om tilstanden på motoren....

 

Hvordan skal jeg klare å montere den etter gass-spjeldet?

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår