Gå til innhold

musikk til å teste hvor fint anlegget spiller...

Ranger emnet

DJ-timoty

Anbefalte innlegg

noen som vet om noen bra sanger til å teste hvor fint anlegget spiller?

vil teste klarhet osv .. ikke bare bass, men det også lissom hvis dere skjønner hva jeg mener, hehe

Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia , er nokså genial, men vil gjerne vite om noen om noen andre bra,det hadde det vært helt top... :)

Toyota Levin AE101 GT APEX Supercharger

Passat stasjonsvogn 1,9tdi med diverse modifikasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har diverse testplater som f.eks:

Emma test cd 2003/2004 eller 2005/2006 skaffes via ketil@emmaweb.no

Iasca test cder

Focal test cder

Cder utgitt av f.eks kirkelig kulturverksted holder høy kvalitet på inspillingnene.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må nok bli sånn rolig musikk som folk kaller "homse" musikk....

Daniel Bedingfield - if you're not the one...

og diverse andre artister som han....

Kunnen omtrendt ikke bli mer feil. Dårlig innspilt popmusikk, med et minimalt antall instrumenter funker svært dårlig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med glenn. man kan få selv de fleste dårlige høyttalere til å høres bra ut med riktig musikk. men man må ha en del detaljer i musikken for å kunne høre hvordan lydkvaliteten er når høyttalerene blir "stresset" for å se om de "gir opp" og nermest filtrerer bort noen av detaljene, eller om alle detaljene kommer frem. dette krever jo selvfølgelig mye av lydkilden og forsterkeren også.

vi hadde noen høyttalere før som foreldrene mine syntes det var "ok" lyd i på den tiden, så spilte vi samme sangen på TDL RSTL høyttalerene som jeg har nå og plutselig hørte de instrumenter som de ikke engang viste var med i musikken... :P

høyttalerene er riktig nok gamle, og dagens høyttalere er bedre en det som var standard på den tiden, men de klarer å prestere lyd i toppklasse selv i dag. ble laget 12 par av de bare siden de var alt for dyre for vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart anbefale plater fra Patricia Barber, dette er anleggsdrepere. Er ikke utsyret av et visst nivå, vil dette lett gjennomskues på disse platene. Generelt har Blue note endel bra innspillinger, samme med Telarc.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns alt av dream theater er bra til slikt jeg :) men klart.. jeg hakke peil.. så jeg kan ta feil

Kunne ikke blitt mer enig, dette og liknende musikk der arrangementene er litt mer avansert enn hva "vanlig" topp 20 er funker gull..

Sting har også endel plater som er ypperlig... Vil tro at klassisk musikk også ville vært en mulighet..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Popmusikk er som Glenn sier en uting dersom man er ute etter seriøse testplater. Disse er i 95% av tilfellene mikset med et svært begrenset dynamikkområde og ofte en ikke ubetydelig del komprimering, både for å få det til å låte bra på avspillingsutstyr som boomblastere, reiseradioer osv. samt for at det skal låte "høyere". Lene Marlins nye plate er også noe å holde seg langt vekk fra ettersom den med vilje er produsert med mye kompresjon, såkalt "Mp3-lyd", av de samme grunnene.

Til testing av dynamikk er det mange klassiske innspillinger som fungerer bra. Mange ganger kan disse høres ut som om de er innspilt på veldig lavt volum, men det er kun for å forsikre seg om at det er nok headroom å gå på når musikerene "gir på", også kjent som "forte" eller "fortissimo".

Sheffield Labs har en plate som heter "KODO - heartbeat drummers of Japan". Har du et godt dynamisk anlegg er denne nesten helt pervers Devil

B0000009FE.01.LZZZZZZZ.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Sheffield Labs har en plate som heter "KODO - heartbeat drummers of Japan". Har du et godt dynamisk anlegg er denne nesten helt pervers Devil

har den jeg!! :bump

men jeg fikk låne en cd platte av en arbeids kollega som er fra India og den var helt pervers ang dynamikk og respons på mellombass og subb med sammensatte toner i øvre regionen og en silke myk dame stemme som synger gresk.... man glemmer at man lytter til anlegget men bare lytter til musikken... det er forskjell det...

ellers er jo Sheffield Labs berømt for sine opptak, High Fidelity bladet hadde med cd plater sammen med bladene før og der vær mange gullkorn og.

Rammstein hørte jeg har om dagen og vanligvis hører jeg ikke så mye til den type musikk... men, men, kjempe overraskende detalje rikdom rundt gitar-riffer som kom frem når den ble "mishandlet" :) med mye dynamikk -så nå er den platen bestilt...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider