el-frodo Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Jeg har anskaffet meg bipolare kondensatorer for å bruke til å dele av frekvensen på noen fronthøyttalere. Men ble usikker på oppkoblingen av kondensatoren. Skal plussen på kondensatoren kobles på plussen fra spilleren og minusen på kondensatoren kobles til plussen på høyttaleren. Eller omvendt???? Har sett på sidene til Bilradiospesialisten men finner ikke ut av symbolet på kondensatoren. http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=38&ids=artID Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Jeg har anskaffet meg bipolare kondensatorer for å bruke til å dele av frekvensen på noen fronthøyttalere.Men ble usikker på oppkoblingen av kondensatoren. Skal plussen på kondensatoren kobles på plussen fra spilleren og minusen på kondensatoren kobles til plussen på høyttaleren. Eller omvendt???? Har sett på sidene til Bilradiospesialisten men finner ikke ut av symbolet på kondensatoren. http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=38&ids=artID Nå sier jeg ikke dette for å være drittsekk, men kan du så lite rundt filterteori, burde du holdt deg langt unna i utgangspunktet. Det å designe et passivt filter som virkelig funker, er svært tidkrevende og ikke minst kompetansekrevende. Kondensatoren skal sitte i serie med plussignal, med mindre vi snakker korreksjonskrets, eller fasevending. Normalt er ikke kondensatorer rettningsbestemte, noen hevdes å være det (og det hevdes å høre forskjell), men normalt det det fritt frem. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Juli 23, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 vil bare legge til at her er det snakk om "bipolare" kondensatorer og disse har ikke noe + eller - polaritet på kondesatoren og siden disse er spesifikke bipolare så er det snakk om elektrolyter pga -antagligvis- stor farad verdi, gjerne over 0,5mikrofarad. :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
el-frodo Skrevet Juli 23, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2005 Nå sier jeg ikke dette for å være drittsekk, men kan du så lite rundt filterteori, burde du holdt deg langt unna i utgangspunktet. Det å designe et passivt filter som virkelig funker, er svært tidkrevende og ikke minst kompetansekrevende. Kondensatoren skal sitte i serie med plussignal, med mindre vi snakker korreksjonskrets, eller fasevending. Normalt er ikke kondensatorer rettningsbestemte, noen hevdes å være det (og det hevdes å høre forskjell), men normalt det det fritt frem. mvh Glenn Nå er det jo bare snakk om et enkelt 6dB filter for å få noen gamle orginalhøyttalere til å ikke spille så mye bass. Så DET er ikke så veldig kompetansekrevende. Å når jeg tenker meg litt om, så vet jeg jo sevfølgelig at en bipolar kondensator ikke er retningbestemt. Og har vel egentlig ikke trengt å spurt spørsmålet. Men der og da ble jeg usikker. Det viktige i et delefilter er jo å velge en bipolar for ac kretser. Noen roter jo med en kondensator de har funnet som ikke er bipolar, det blir jo ikke rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg