Gå til innhold

Volvo 240`s varmeapprat og bensin bruk

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Varmeapparatet tar varm kjølevæske fra motoren og sender den inn i en slags radiator under dash'en. Kald luft blir blåst over denne og inn i kupeen. Slik at kjølevæsken blir kald og luften blir varm.

Bilen din vil (i teorien) bruke mer bensin hvis du har på varmeapparatet med kald motor siden det vil ta lengre tid for motoren å bli varm.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ventilen til forvarminga av lufta til luftfilteret står på vinterstid så stemmer det ja.

 

 

Er det en slik ventil på alle? Og hvor finner jeg den? Jeg har en 240 GL, 87'mod. Er det på den da? For plages med at det ikke blir kaldt, så regner med at det er varmeregulerings-ventilen som er gått i stykker, men hvis det er en slik ventil, så kan det kansje være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en eller annen gang at motoren blir fortere varm, om du tar varmeapparatet å setter det på full varme.

 

kan være det er noen som misforstod og egentlig mente det motsatte.

 

Blir det motsatte... husk at varmeapparatet bare er en radiator med ei vifte forran.. Den kjøler motoren litt når vannet bare renner igjennom, men skrur du på varmeapparatet slik at viften blåser så kjøler den motoren bedre da varmen blir frigjort fra vannet og ut i kupèn.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det motsatte... husk at varmeapparatet bare er en radiator med ei vifte forran.. Den kjøler motoren litt når vannet bare renner igjennom, men skrur du på varmeapparatet slik at viften blåser så kjøler den motoren bedre da varmen blir frigjort fra vannet og ut i kupèn.

vel, uansett:

det er vel MINIMALT vi snakker om her.

 

Det er jo ikke akkuratt som om den går fra 1 liter på milen, til 1.5, ved å bruke varmeapparatet.

 

kanskje den går fra 1 til 1.01?

 

det som vil gjøre at du bruker mer bensin, er at du gir gass på kald motor.

det gir også økt slitasje.

 

mao: la bilen kjøre seg (iallefall) litt varm på tomgang, før du begynner å cruise. jeg pleier å la den komme seg ca. 1/3 av N, før jeg begynner å kjøre.

da er jeg på N iløpet av 1-2minutter..

 

men, jeg har jo moderne motor :p

 

ps. om du har gamle motoren uten slureviften, kan du spare litt på å bytte til slurevifte eller bygge om til el. vifte, som startes via termostatbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EKONOMIKØRNING

 

Kör motorn varm så snart som möjligt.

Låt inte motorn gå på tomgång utan påbörja

körningen med lätt belastning så snart som möjligt.

En kall motor drar mer bränsle, dessutom är

slitaget större än om motoren er värm.

 

 

Det står i instruktions boka til min 242 81mod.

Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter.

 

Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak

 

Om livet suger..ÖVERLADDA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EKONOMIKØRNING

 

Kör motorn varm så snart som möjligt.

Låt inte motorn gå på tomgång utan påbörja

körningen med lätt belastning så snart som möjligt.

En kall motor drar mer bränsle, dessutom är

slitaget större än om motoren er värm.

 

 

Det står i instruktions boka til min 242 81mod.

hmm..

spørs hvor du bor :p

 

om det er mye bakker, tror jeg det er mer økonomisk å la motoren stå i gang ca. 30-60 sekunder før du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår