Gå til innhold

Hjelp til motorvalg-ombygging! turbo..

Ranger emnet


Danern

Anbefalte innlegg

Men ingen som kan svare på om hvordan m47 eller m46 kassene passer på ft motoren? hvor tar fordeleren i da? er vel noen som har prata om å lodde på forkoblings motstander til dysene..da kan jeg vel stort sett la nåværende ledningsnett ligge hvis jeg chipper den?

 

Og hva med motorfester?

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjort dette med 240 min. Du må kjøpe nytt svinghjul og ny clutch, dersom det er ei m90 kasse som har stått på motorn. Motorfesta bare tar du fra gamlemotorn og setter de over på den nye.

så flytter du fordeleren fram til det den står orginalt på 240.

Jeg kjøpt alt med åsane bilopphugging. det var de som flytta fordelern.

86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil

88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil

86- Volvo 240 GLE (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet ikke jeg åssen du kjører, men jeg bruker selv en m47 på ft motoren min og det går helt bra.

 

 

Jeg ligger bredt..... :popcorn

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjort dette med 240 min. Du må kjøpe nytt svinghjul og ny clutch, dersom det er ei m90 kasse som har stått på motorn. Motorfesta bare tar du fra gamlemotorn og setter de over på den nye.

så flytter du fordeleren fram til det den står orginalt på 240.

Jeg kjøpt alt med åsane bilopphugging. det var de som flytta fordelern.

 

 

 

Takker så meget! Bytta de eller du motor? Og hva betalte du isåfall for dette da?

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30000 for en FT-motor er ganske dyrt, kan få det mye billigere. En kamerat av meg har nettopp kjøpt en komplett med alt av deler og kabler for 10000, riktig nok ikke M90, men den kassa er ikke verd 20000,-

 

Men å sette inn en slik motor i 240 er ikke noe problem. Kjøp motor med ledningsnett og chipper, resten finner du på gamle motoren. Alt av bensinpumper osv er lagt opp fra før. nesten "plug & play", bør ikke ta så lang tid heller, men det er en klar fordel å vite hva man driver med.

 

M46 og M47 er det ganske liten forskjell på og alle passer på B19, B21, B23, B200, B230 eller rødblokkene (4 cyl motorer i 240,740 og 940) som de kalles, også B230FT. M46 er en vanlig M45 4-trins kasse med eletrisk overdrive i tillegg, ett slags automatgir. Du kjører i 4 gir, trykker på knappen og giringen opp til 5 skjer automatisk. Utvekslingen tror jeg blir 1:0,65. M46 er også forsterket på turbo modellene og har en eller annen bokstav ekstra ( M46P tror jeg). M47 er så å si den samme, men du girer opp i 5 på vanlig måte. Utvekslinger er vel 1:0,75. Men det skal jo nevnes at M47 er en dritt kasse hvis du har noe annet enn en orginal non turbo bil. Tåler ganske lite. Den sier vel hade bra på ca 170-180 HK og 250-300NM et sted. Men på en orginal motor er den bedre å ha enn M45 hvor 4.gir er 1:1.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30000 for en FT-motor er ganske dyrt, kan få det mye billigere. En kamerat av meg har nettopp kjøpt en komplett med alt av deler og kabler for 10000, riktig nok ikke M90, men den kassa er ikke verd 20000,-

 

Men å sette inn en slik motor i 240 er ikke noe problem. Kjøp motor med ledningsnett og chipper, resten finner du på gamle motoren. Alt av bensinpumper osv er lagt opp fra før. nesten "plug & play", bør ikke ta så lang tid heller, men det er en klar fordel å vite hva man driver med.

 

M46 og M47 er det ganske liten forskjell på og alle passer på B19, B21, B23, B200, B230 eller rødblokkene (4 cyl motorer i 240,740 og 940) som de kalles, også B230FT. M46 er en vanlig M45 4-trins kasse med eletrisk overdrive i tillegg, ett slags automatgir. Du kjører i 4 gir, trykker på knappen og giringen opp til 5 skjer automatisk. Utvekslingen tror jeg blir 1:0,65. M46 er også forsterket på turbo modellene og har en eller annen bokstav ekstra ( M46P tror jeg). M47 er så å si den samme, men du girer opp i 5 på vanlig måte. Utvekslinger er vel 1:0,75. Men det skal jo nevnes at M47 er en dritt kasse hvis du har noe annet enn en orginal non turbo bil. Tåler ganske lite. Den sier vel hade bra på ca 170-180 HK og 250-300NM et sted. Men på en orginal motor er den bedre å ha enn M45 hvor 4.gir er 1:1.

 

 

Kjempefint! masse info her :)

Men må jeg bytte clutch å svinghjul for å få på m47 kassa?

Og en liten ting til..må jeg ha ledningsnettet? eller kan jeg lodde på formotstander på det jeg har?

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint! masse info her :)

Men må jeg bytte clutch å svinghjul for å få på m47 kassa?

Og en liten ting til..må jeg ha ledningsnettet? eller kan jeg lodde på formotstander på det jeg har?

tror det holder å lodde + bytte hjernen, i og med at du har f-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår