Gå til innhold

Mennesker kan ikke ta avgjørelser sjøl i traffiken??

Ranger emnet

scb

Anbefalte innlegg

Leste i DAgbladet her om dagen, når utvikler volvo et system som gjør at feks bilen svinger tilbake i feltet sitt om man krysser linja. Da er det brått ikke mulig med feks unnamanøvrering ved en evt kollisjon som skulle oppstå i ett felt med dobbelt stripa linje da! Og Når bilen bremser av seg selv om den reagerer på for nære bilen foran, da kan jo forbikjøringer bli noe man må ha lange sletter for å komme seg forbi, fordi bilen kan ikke komme for nær bilen foran, da bremser den av seg selv. Det er med på å kaste bort effektiviteten når man skal kjøre forbi. Det kan også oppstå evt farlig situasjoner av det, sammelignet med feks fotobokser. Jeg tror neste generasjon biler generelt kommer til å bli kjedlige å kjøre, for alt skal jo bli gjordt for deg, for du som menneske skal ikke få ta noen avgjørelser når det gjelder traffiken, virker det som. Da kan man jo begynne å ta tog eller buss likesågodt.

Tragiskt! Jeg kommer IKKE til å kjøpe ne bil med innebyggde sensorer som overnevnt.

Basta.

\\ xVolvo 240 Gl

\\ xMazda 323 (jordebil:P)

\\ Volvo 850

\\ Renault Kangoo(firmabil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i DAgbladet her om dagen, når utvikler volvo et system som gjør at feks bilen svinger tilbake i feltet sitt om man krysser linja. Da er det brått ikke mulig med feks unnamanøvrering ved en evt kollisjon som skulle oppstå i ett felt med dobbelt stripa linje da! Og Når bilen bremser av seg selv om den reagerer på for nære bilen foran, da kan jo forbikjøringer bli noe man må ha lange sletter for å komme seg forbi, fordi bilen kan ikke komme for nær bilen foran, da bremser den av seg selv. Det er med på å kaste bort effektiviteten når man skal kjøre forbi. Det kan også oppstå evt farlig situasjoner av det, sammelignet med feks fotobokser. Jeg tror neste generasjon biler generelt kommer til å bli kjedlige å kjøre, for alt skal jo bli gjordt for deg, for du som menneske skal ikke få ta noen avgjørelser når det gjelder traffiken, virker det som. Da kan man jo begynne å ta tog eller buss likesågodt.

Tragiskt! Jeg kommer IKKE til å kjøpe ne bil med innebyggde sensorer som overnevnt.

Basta.

og du tror ikke volvo har tenkt på alt du nevner her? det går nok selfølgelig ann å slå av disse mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke mercedes som har dette systemet på enkelte biler da?

mente jeg såg det på et program på tv

jo..top gear testa det. husker ikke åssen mærsj det var.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamler biler ER og forblir best, min mening hvertfall.

Men ang, saken her så vil jeg vel tro at det er mulig å slå av de forskjellige tinga, men ikke bare bare det da, når en fyllik plutselig vrenger over i ditt felt og du prøver å komma deg unna.... da må vi rope på Supermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe sånt drit e dømt til å gå gale..

kan male egne striper i veien og få alle volvoene til å kjøre i grøften :/

og husk, supermann somler alltid litt før han flyr dritfort og redder deg, og då har du allerede truffet fyllekjøreren..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ang, saken her så vil jeg vel tro at det er mulig å slå av de forskjellige tinga, men ikke bare bare det da, når en fyllik plutselig vrenger over i ditt felt og du prøver å komma deg unna.... da må vi rope på Supermann

Men fyllekjørern kan jo kjøre en gammel bil han å, og det at han kommer over i gæli felt, kan dessverre skje alle, bare spørsmål om å være på gæli plass til gæli tid, da kan ikke supermann hjelpe dere:P Eneste sikkerhetsgreie som jeg kan akseptere er faktisk en sånn alkotester som må bli grønn om du vil at bilen skal starte. Og går det ikke an å slå av de forskjellinge tinga, så er det evt ikke mange som vil kjøpe bilene:P (skulle jeg tro)

\\ xVolvo 240 Gl

\\ Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe ekspert på området, men regne med at systemet kjenner på "responsen" din om det er fare på ferde. Og det bare slår inn om bilen sakte og rolig glir over i det andre feltet. Jeg får da for guds skyld håpe det. Ellers er det som dere sier livsfarlig.

Ja til Vaier og vakuum sier jeg bare.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fyllekjørern kan jo kjøre en gammel bil han å, og det at han kommer over i gæli felt, kan dessverre skje alle, bare spørsmål om å være på gæli plass til gæli tid, da kan ikke supermann hjelpe dere:P Eneste sikkerhetsgreie som jeg kan akseptere er faktisk en sånn alkotester som må bli grønn om du vil at bilen skal starte. Og går det ikke an å slå av de forskjellinge tinga, så er det evt ikke mange som vil kjøpe bilene:P (skulle jeg tro)

Er bare delvis enig ang. den alkotesteren...

Slik det er blitt praktisert i dag, om en blåser rødt må en vente i 20 min til en halv time før en kan blåse igjen.

Tenk deg at du og kjæresten din har dårlig tid og du setter deg i bilen, i god tro om at alkoholen har forlatt blodet siden nattens fest. Du blåser rødt...

Du har fortsatt dårlig tid - og kjæresten din setter seg bak rattet isteden.

Men det hjelper jo ikke så mye, for hun må jo vente før HUN kan blåse...

Og uansett, om en tar bort denne "tidssperren", så kan en godt alkolisert person sette seg bak rattet - det er jo bare å få noen andre til å blåse...

Men det vil selvsagt vere med på å minke antall fyllekjørere...

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tidsperra er jo litt tett, det er jeg enig i. Men jeg tror ikke det er noen som er edru på fest som blåser i den alkosperra så han fulle kompisen din får kjøre hjem. Da kan du risikere å få "smell" etterpå, iform av feks tenk om han du blåser for kjører seg i hjel, eller han kjører ihjel noen andre! Så alkosperre uten tidsfrist; ja.

\\ xVolvo 240 Gl

\\ Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider