Gå til innhold

Forsikring? Trimming? Kjøregenskaper? ang. 740

Ranger emnet


Tøffel

Anbefalte innlegg

Har større planer om å kjøpe en 740 tic i den nærmeste tid, men det er en del uklarheter jeg bare må finne ut av.

 

1. Ved trimming av bilen, hvilke hensyn må enn ta i forhold til forsikringen for at den skal være 100% lovlig

 

2. Har hørt delte meninger om turboen, hva tåler den egentlig?

 

3. Hva kan en gjøre for å få bilens kjøre egenskaper bedre slik at den ikke føles ut som en stridsvogn selv om den i virkeligheten er det.

 

4. Hva ville dere ha trimmet for å oppnå en 250 - 300 HK

 

Vil gjerne at dere svarer fordi dere vet det, og ikke for at dere tror/antar

Kunne ønske at noen noen av dere slenger opp noen seriøse sider med volvo trimming, chip, turbo og evt. styling

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har større planer om å kjøpe en 740 tic i den nærmeste tid, men det er en del uklarheter jeg bare må finne ut av.

 

1. Ved trimming av bilen, hvilke hensyn må enn ta i forhold til forsikringen for at den skal være 100% lovlig

 

2. Har hørt delte meninger om turboen, hva tåler den egentlig?

 

3. Hva kan en gjøre for å få bilens kjøre egenskaper bedre slik at den ikke føles ut som en stridsvogn selv om den i virkeligheten er det.

 

4. Hva ville dere ha trimmet for å oppnå en 250 - 300 HK

 

Vil gjerne at dere svarer fordi dere vet det, og ikke for at dere tror/antar

Kunne ønske at noen noen av dere slenger opp noen seriøse sider med volvo trimming, chip, turbo og evt. styling

 

På forhånd takk

1. En orginal 740 tic er gokjent for 239hk uten å gjøre en skit, samt d er 25mm stabbstag å turbo fjærer på, men er d en ORG tic så skal dette være der fra før! forsikringen er den samme på en tic om den har 182hk lr 239hk, forsikrings selskapet vet jo ikke hvor mange hk du har uansett, (om de ikke leser vognkort)

 

2. turboen? spørs jo hvilken motor, er d B23ET B230ET, FT osv? mest sansunlig vis en 230et, da 23et (som er den beste uten om FT/FK) er sjelden i disse trakter, holder med en ship til 220hk å 3" avgass!

 

3. Skaff deg ordentlig dempere å fjærer, jeg syntes Bilstein Sprint dempere å fjærer gjorde seg godt, hører andre mener sach har noen gode! du kan å montere poly foringer!

 

4. Jeg personlig ville jeg gått for 230FT lr FK (har selv FT) får en effekt holdbar opp til 250-300hk, men du må seff bygge om på innmaten da om d skal HOLDE LENGE! men skal du ha disse typer effekt GODKJENT må du oppgradere bremser å denslags, blir fort DYRT!

 

alt jeg hadde på hjerte!!! lykke til

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se for deg det scenarioet her, du har trimmet bilen til 300 hk, men gidder ikke å stresse med forsterkninger for å få det godkjent. Si at du da kjører på en unge som kommer løpende etter ballen sin slik at han/hun dør, sett at selv den beste ikke kunne ungått det, du har ikke brutt noen andre trafikk regler. Bilen blir tatt inn for rutine kontroll, de finner da ut at bilen yter 300hk men det står 239 i vognkortet.

 

spørsmålene mine er som følger;

 

1 Hvem har skylda?

2 Kan jeg da bli stilt ansvarlig og sitte med alle drømmene min knust og noen millioner i gjeld?

 

Og til slutt hva må gjøres konkret for å få 250-300 hk i en 740 tic med hensyn til godkjenning.

 

Fint hvis noen kan komme med noen sider der jeg finner trimmdeler styling osv. til 740 tic

 

Mvh. Tøffel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se for deg det scenarioet her, du har trimmet bilen til 300 hk, men gidder ikke å stresse med forsterkninger for å få det godkjent. Si at du da kjører på en unge som kommer løpende etter ballen sin slik at han/hun dør, sett at selv den beste ikke kunne ungått det, du har ikke brutt noen andre trafikk regler. Bilen blir tatt inn for rutine kontroll, de finner da ut at bilen yter 300hk men det står 239 i vognkortet.

 

spørsmålene mine er som følger;

 

1 Hvem har skylda?

2 Kan jeg da bli stilt ansvarlig og sitte med alle drømmene min knust og noen millioner i gjeld?

 

Og til slutt hva må gjøres konkret for å få 250-300 hk i en 740 tic med hensyn til godkjenning.

 

Fint hvis noen kan komme med noen sider der jeg finner trimmdeler styling osv. til 740 tic

 

Mvh. Tøffel

 

sjangsen for at de finner ut at du har 300 i stede for 239 er LITEN, de har ikke "hk" tester/dyno på biltilsynet så vidt jeg vet, å de tar ikke inn bilen me en gang, så du kan jo bare skru ned turbo trykket til du skal inn så d er ikke no problem! hvem har skylda blir ingen sin om de ikke kan beviset at du har mer hk en lovlig! men klarer de d får du skylla! men sorry meg du hørest ut som en kristen mamma dalt som tenker slik! Trim volvoen din å kjør! d gjør vi alle! aldri noe STORE problemer :)

 

og for d andre 300hk? har du mye penger lr? no erfaring i motor bygging i d hele tatt? man skal lære å krype før man kan gå ;)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... jeg er ikke en 14 år gammel gutt som dagdrømmer og bare snakker for å komme litt nærmere drømmen, jeg er heller ikke en kristen mamma dalt :thumb ... mer tvert i mot, og det skal heller ikke stå på mine tekniske kvalifikasjoner.

Men saken er at det jeg faktisk vil ha noe lovlig. ingen bekymringer, sjansen for at tilfellet i forrige posten skal skje er liten, men hvis "uhellet" skulle være tilfelle så vil ikke jeg sitte med gjeld opp etter øra.

 

Det blir såklart ikke 300 hk i første sving tar det gradvis. pengene går ellers bare til bullshit likevell.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er heller ikke en kristen mamma dalt :thumb ... mer tvert i mot

satanistisk pappagutt :D

 

men seriøst, du kan registrere om bilen til godkjent antall hester uten å betale avgift, utenom omregistreringsavgiften (TROR eg). men eg vet ikkje ka du må gjøre for å få godkjent mer hester enn volvo sier bilen e god for. teoretisk må du til med nye bremser og understell.. men kem som kan si ka du må ha?

 

og ikkje kjør ned drittunger..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiller ingen rolle om du har en trimma eller orginal bil viss du kjører på noen! du får skylda uansett! å viss du er så besjymret får å kjøre på noen så kankje du ikke skal kjøpe deg en turbobil å trimme! virker som om at du ikke kommer til og håndtere noe som går gådt!

Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt,

volvo 240 tic prosjekt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reis til germania å få bilen Tüv godkjendt så kan du ha så å si så mye gamp du orker å vil, å når du kommer hjem kan ikke BT si en dritt...

 

dette er ikke av egen erfaring men fattern til en kompis jobber i naf, å han spurte hvorfor ikke fler gjorde slik, så de slipper all dritten med BT..så tar det da for god fisk..for alt annet går jo på om du har Tüv papirer, hvorfor da ikke effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se i denne tråden - volvo 740 med 850r motor og m90 kasse. Det er jo fin delebil for ditt prosjekt!!

 

en huggebil, må du bare betale moms for å ta inn i landet.

fikser du en kvittering på 5k, er det 5.00 * 1.25 + pris på bilen.

 

850r motoren skremmes lett opp i 330hk.

da har du også en mer moderne motor, som derfor er mer bensingjerrig, fetere lyd, mer spesiellt, etc.

 

samt i den delebilen der, fungerer den, så du bare flytter over 740 ledningsnettet, etc.

 

ps. en vanlig 850 motor passer ikke rett nedi, det er masse ombygginger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se i denne tråden - volvo 740 med 850r motor og m90 kasse. Det er jo fin delebil for ditt prosjekt!!

 

en huggebil, må du bare betale moms for å ta inn i landet.

fikser du en kvittering på 5k, er det 5.00 * 1.25 + pris på bilen.

 

850r motoren skremmes lett opp i 330hk.

da har du også en mer moderne motor, som derfor er mer bensingjerrig, fetere lyd, mer spesiellt, etc.

 

samt i den delebilen der, fungerer den, så du bare flytter over 740 ledningsnettet, etc.

 

ps. en vanlig 850 motor passer ikke rett nedi, det er masse ombygginger!

 

Takker for svar, litt vanskelig å kjøpe dele bil da jeg ikke har kjøpt bil enda, kjøper bil om ca. 14 dager, og da blir det å finne litt ut av hva jeg gidder å bruke av tid og penger

 

spiller ingen rolle om du har en trimma eller orginal bil viss du kjører på noen! du får skylda uansett! å viss du er så besjymret får å kjøre på noen så kankje du ikke skal kjøpe deg en turbobil å trimme! virker som om at du ikke kommer til og håndtere noe som går gådt!

 

 

Så sant du kunne gjort noe... men kommer det en unge i full fart ut gjennom en hekk eller lingnende, så er det ikke bilførerens skyld. Men en bil som er trimmet og ikke er godkjent med de ytelsene så er heller ikke forsikringen i forhold til bilen. mao. så gjelder ikke forsikringen. Det jeg lurer på da er om de er nøye på å sjekke bilens ytelser hvis (les: HVIS) ulykken skulle skje . Det er kanskje litt ettersom hva slags bil det gjelder da. Men vil forsikringsselskapet betale ut beløpet og jeg vil da få et regress?

 

Det at jeg lurer på hvordan forsikringselskapet stiller seg i forhold til trimming har ikke noe med saken om jeg klarer håndtere en bil som går godt eller ikke.

Har for all del ikke planer om å kjøre over noen.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fårsåvidt jeg vet så står d vell ingen ting om hk i vongnkort! men motorstørelse! så du trenger vell ikke føre opp annet i forsikringspapirene heller! men tipset om tyskland virker jo smart! men tror ikke det skal være så vanskeli å få godkjent trimma biler i norge!

Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt,

volvo 240 tic prosjekt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fårsåvidt jeg vet så står d vell ingen ting om hk i vongnkort! men motorstørelse! så du trenger vell ikke føre opp annet i forsikringspapirene heller! men tipset om tyskland virker jo smart! men tror ikke det skal være så vanskeli å få godkjent trimma biler i norge!

bilen var svensk..

motoren er vel standard 240hk, det som blir godkjent i 740 ved bare å bytte støtdempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trimme en turbobil er jo ingen bekymringer det..Kan umuli finne ut om trykket er skrudd opp om du krasjer bilen hvertfall. Men viss du er så redd for å bli tatt så må du passe på å kresje bilen skikkeli... :deng :boxing

men blir du stoppet med bilen i teknisk kontroll, så det som i verstefall skjer er at bilen blir avskiltet (antar at sånn bil du har tenkt på har vært reg. i norge i 10 år, så du ikke får noen regning) Og da er det bare å skru trykket ned igjen, og bytte "trimdeler" tilbake til org. igjen..Så får du skilt på bilen igjen..

 

Kanskje litt vanskeli forklart men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få 250-300 hest trengs ikkje plent så mye;)

Jeg hadde gått for:

chip- for å få litt mer bensin, en skjikkelig kam-for mer luft, høy effekt coil for sterk og god gnist, og mata på med 1,2 i ladetrykk.Må jo fjerne eventuelle trykkvakter o.l da. og eventuelt en justerbar bensintrykks regulator for enda mer bensin.

mvh

jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale turboen på 740 lader maks 1 bar da, så man må nok inn med en ny turbo hvis man skal ha 1,2 :P

 

Jeg personlig har en 740 GLE med B230e motor i.

Hva kan jeg gjøre for å få litt mer guffe i den?

 

Har modifisert eksosanlegget endel, og satt på 3" rør på luftinntaket med konfilter på. Men dette gjør jo ikke stort..

Har hørt rykter om at man kan montere en ekstra bensindyse på inntaket..

Noen andre som har hørt det samme?

Hvor får jeg eventuelt tak i deler til å gjøre dette?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår