Gå til innhold

Lov å bruke spacere?

Ranger emnet


A3TQ

Anbefalte innlegg

På vinterhjula mine bruker jeg spacere både foran og bak. Dette er pga 2 ting. Impress og "annen" boltsirkel. Felgene er 5x112 mens bilen min har 5x100 orginalt. Derfor må jeg ha "spacer adaptere". Bruker 30mm foran og 45mm bak.

 

Mens på sommerhjula bruker jeg foreløpig kun spacer bak (20mm).

Denne spaceren er skrudd fast i navet og har bolter som er ekstra lange.

 

Har ikke hatt noe problemer med spacerne når det gjelder godkjenning eller bruk. Det bør også legges til at hjulet må ikke gå utenfor hjulbuen...tror biltilsynet er nøye på dette+TUV papirene. Jeg lar fatter`n stikke bort å vise bilen på biltilsynet da jeg tror biltilsynet er "snillere" mot litt eldre folk...har erfaring av at de har ett eller annet imot ungdommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

etter kjøretøyforskriftene er ikke spacere lovlig. pga endring av sporvidde på bilen ,innpress osv. men som nevnt så kan en nok få godkjent spacere hvis en bruker de slik at en får riktig inpress,.

er riktig som nevnt angående TUV papirer,de kan nekte å skrive inn å godkjenne i vognkort på disse,dette er på grunn av det står skrevet på tysk,biltilsynet har ikke tid til å oversette,etter de nye kravene så godkjenner de papirer med norsk svenk å dansk tekst. selføgelig er det noen av kontoren som godkjenner tyske tuv papirer,men det går på at de er flinkere i tysk .

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er IKKE forbudt "etter kjøretøyforskriften" med spacere.

 

Det står at dersom det monteres spacere/mellomleggsplater e.l skal dette være dok. fra f.eks TÜV.

 

Det er heller ikke noen grense for hvor stor sporviddeforandring som kan godkjennes. Eneste forskjellen er at dersom den er over 15mm, dvs. at felgenes innpress(ET) endres mer enn 7,5mm, SKAL bilen forevises biltilsynet og dekk og felg anmerkes som alternativ i vognkortet.

 

De aller fleste stasjoner godtar tysk dok. uten oversettelse, fordi det som regel er noen som kan tysk der.

 

Og apropos det at det vel bare er å se på TÜV dok. at det er godkjent til den og den bilen........det har ikke falt deg inn at alt den teksten kanskje har en mening..???

 

En TÜV dok. er IKKE en automatisk godkjenning, den er en oppskrift på hva som må gjøres på din bil for at skal kunne bli godkjent.... dvs. at det er en del vilkår som må oppfylles(eks. valsing av skjermkanter, forstillingskontroll, stabilisator stag foran og bak, kun med originale bremser etc...)

 

En slik dok. kan sammenlignes med en bakeoppskrift. Det nytter ikke bare å sette mel, sukker, gjær, melk osv. på kjøkkenbenken og så forvente at det blir brød av det....!!!! Du må lese oppskriften og så GJØRE det som står der....

 

Thrust me I know!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste stasjoner godtar tysk dok. uten oversettelse, fordi det som regel er noen som kan tysk der.

 

Nei, de godtar det fordi de IKKE kan tysk...:D :D :D

 

 

Noen stasjoner har bedt om å få en oversettelse, ( da skal det altså lages et norsk TUF papir) , som da har blitt anmeldt som dokumentforfalskning...:D

 

Du må lese oppskriften og så GJØRE det som står der....

 

Det stemmer!!

Spes ved montering av senkesett også....

mange som får tak i tuf papirene og klæssjer det på; "det er jo Tuf godkjent" selv om hjula peker i hytt å pine....

 

oppfyller spacerne kravene i Tuf papirene skal de være lovlige...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boss330

Det er heller ikke noen grense for hvor stor sporviddeforandring som kan godkjennes. Eneste forskjellen er at dersom den er over 15mm, dvs. at felgenes innpress(ET) endres mer enn 7,5mm, SKAL bilen forevises biltilsynet og dekk og felg anmerkes som alternativ i vognkortet.

 

Så får godkjent alt mulig altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor får man kjøpt adapter-plater som endrer bolt sirkel? Hvem lager dette? H&R? Ca pris på sånt?

Skulle gjerne hatt 4stk plater som "gjorde om" 5-114,3 til 5-120.

 

Takker og bukker for evt. svar!:)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

hvor får man kjøpt adapter-plater som endrer bolt sirkel? Hvem lager dette? H&R? Ca pris på sånt?

Skulle gjerne hatt 4stk plater som "gjorde om" 5-114,3 til 5-120.

 

Takker og bukker for evt. svar!:)

 

Tror de lager det ja. Hør på Powerzone, de fikser det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ThugstaRacing

Det som er viktig når du har spacere, er at du får tak i bolter som er tilsvarende mye lenger en orginalene som spaceren er tjukk.

 

Dette er jo en negativ ting med spacere da, lengre bolter betyr at dem knekker fortere, men det skal litt til da, men det skjedde med en bekjent av meg etter et hopp....

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår