Gå til innhold

Anbefaling; 6,5" midbass

Ranger emnet


saab9000t

Anbefalte innlegg

Det er svært få, om ingen 6,5" som vil yte noe som likner god midbassgjengivelse i så lite volum som 2,5 liter, det kan du bare glemme. Dynamisk midbass, særlig med bilelementer, krever gjerne litt akustisk volum å jobbe i. Får du ikke opp volumet betraktelig, ville jeg bare glemt hele midbassen, eller montert den et annet sted.

 

mvh

 

Glenn

 

 

helt enig med deg der Glenn, men jeg har funnet noe som ikke funker så "ille" i så små kabinetter, det er laget for ekstremt små kasser, men jeg er helt klart enig i at du får ikke et element til å fungere optimalt i et så lite kabinett, men dette vil nok spille betydelig bedre en andre "normale" elemeneter i samme volum:)

et par koster 1695 mener jeg, å men min obligatoriske rabatt så havner det under 1500kr, har ikke lov til å reklamere for noe her så hvis noen er nyskjerreige på hva det er så får de ta kontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok feil. Det er umulig å fastslå et min eller max kabinettvolum for en gitt elementstørrelse.

Noen 6,5" elementer trives i 7 liter, kanskje mindre, mens andre vil gjerne ha opp mot 40liter. som sagt umulig å fastslå på basis av størrelse.

 

Men man kan anslå et min og max for et gitt element hvor man har parametre tilgjengelig.

 

mvh

 

Glenn

Si at 40 liter er det beste da.. hvor plasserer jeg ei 40 liters kasse til midbass i saaben?

Derfor spør jeg om forslag på kasse OG element. Og om det ikke sa seg selv, så er det en fordel at det er gjennomførbart.:)

Ta utgangspunkt i et av dynaBel sine elementer da.. F. eks PE6606.

 

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg der Glenn, men jeg har funnet noe som ikke funker så "ille" i så små kabinetter, det er laget for ekstremt små kasser, men jeg er helt klart enig i at du får ikke et element til å fungere optimalt i et så lite kabinett, men dette vil nok spille betydelig bedre en andre "normale" elemeneter i samme volum:)

et par koster 1695 mener jeg, å men min obligatoriske rabatt så havner det under 1500kr, har ikke lov til å reklamere for noe her så hvis noen er nyskjerreige på hva det er så får de ta kontakt...

 

Følger deg på den. Har som sagt noe selv i samme prisklassen som er bygget for denne typen bruk. Det funker egentlig overaskende bra. Har ikke fått testet skikkelig midbass enda, men mellomtonen er svært overbevisende, selv i ganske små kabinetter. Det tilhører dog unntakene.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at 40 liter er det beste da.. hvor plasserer jeg ei 40 liters kasse til midbass i saaben?

Derfor spør jeg om forslag på kasse OG element. Og om det ikke sa seg selv, så er det en fordel at det er gjennomførbart.:)

Ta utgangspunkt i et av dynaBel sine elementer da.. F. eks PE6606.

 

 

Runar

 

I bildøra. Den er gjerne på 40 liter eller mer, avhengig av bilmodell. Dørene i Saaben din vil jeg tro ligger rett i overkan av 40 liter, mulig mer. Saab har da uttak til 6,5 i dørene samt 4" i dashen, eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bildøra. Den er gjerne på 40 liter eller mer, avhengig av bilmodell. Dørene i Saaben din vil jeg tro ligger rett i overkan av 40 liter, mulig mer. Saab har da uttak til 6,5 i dørene samt 4" i dashen, eller tar jeg feil nå?

På nyere 900 er det nok det, men ikke på 9000. Plass for 4" og diskant på dashen. Det er mer eller mindre kronglete å bygge i døra på 9k.

Men du mener at det kan være en idé å sette noe i døra uten kasse?

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere 900 er det nok det, men ikke på 9000. Plass for 4" og diskant på dashen. Det er mer eller mindre kronglete å bygge i døra på 9k.

Men du mener at det kan være en idé å sette noe i døra uten kasse?

 

Runar

 

 

Døra funker bra, men ikke uten at det dempes skikkelig, gjør du ikke det så kan du like gjerne legge dem i setet ved siden av deg spør du meg, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørmontering vil være en god ide ja. Som Mr.SQ påpekte dreper du fort alt som heter dynamikk og spilleglede ved å montere elementet i en altfor liten kasse. Autod har nok også rett når han sier at du bør dempe døra på en eller annen måte, hvis ikke vil du kunne få masse uønskede resonanser og skranglelyder i døra ;)

 

En Peerless Resolution 6"er nok ikke noe dumt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden ble jeg litt inspirert:D

 

Jeg tok en av de ferdigbygde kassene for 6x9" som vi selger. Disse er ganske nøyaktig 6.5 liter. Tanken var å montere en ny baffel i disse og montere 6.5" midbasser i dem, så prøve litt forskjellige alternativer til montering, men av størrelse messige hensyn så er det vel å montere de under sete slik at de spiller fremover som passer best.

 

Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at 40 liter er det beste da.. hvor plasserer jeg ei 40 liters kasse til midbass i saaben?

Derfor spør jeg om forslag på kasse OG element. Og om det ikke sa seg selv, så er det en fordel at det er gjennomførbart.:)

Ta utgangspunkt i et av dynaBel sine elementer da.. F. eks PE6606.

 

 

Runar

 

Akkurat den 6" Har jeg prøvd som midbass lagde da en kasse på 8L som jeg syns passet veldig godt, brukte noe dempe ull inni. Delte da ved 300/85 Hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden ble jeg litt inspirert:D

 

Jeg tok en av de ferdigbygde kassene for 6x9" som vi selger. Disse er ganske nøyaktig 6.5 liter. Tanken var å montere en ny baffel i disse og montere 6.5" midbasser i dem, så prøve litt forskjellige alternativer til montering, men av størrelse messige hensyn så er det vel å montere de under sete slik at de spiller fremover som passer best.

 

Noen som har noen tanker om dette?

Høres spennende ut... Gleder meg til å høre hvilke resultater du får ut av det!

Var selv inne på tanken om det var mulig å støpe ei kasse som pekte den veien.. Blir vel noe mer fasefeil, sammenlignet med kickpanel da?

Akkurat den 6" Har jeg prøvd som midbass lagde da en kasse på 8L som jeg syns passet veldig godt, brukte noe dempe ull inni. Delte da ved 300/85 Hz.

Godt å høre.. Det er jo et meget rimelig element, så om det spiller bra i tilleg er det meget aktuelt! :)

 

 

Takk for innspill alle sammen..Og kom med fler!

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på delefrekvenser hvor og hvordan skal montere midbassere.må nok bare prøves å feiles.

 

men har selv hatt forskjellige løsninger midbass,feks 8" i hvert kickpanel, med delefrekvenser 60~200hz

har og testet med doble 6" som er under/foran setet, meget flatt montert..bare en liten aning pekende forover, ingen problem i min bil og ikke mulig å lokalisere selve elementene. bare lyden i front ;)

 

har oxo testet en 8" i mono(brokoblet) under dashen,i gear konsollen pekende forover til siden(e) og forover.

heller ingen problem med å spille midbassen i mono.. men kommer man litt for høyt i frekvenser er vel stereo en fordel. men mono er jo tross alt et stereo signal som er summert i en kanal..så et element i mono leverer jo seff både høyre og venstre signal/lyder.

problemet med mono vil vel kansje bli over 150hz, og opp mot 3~400 er vel stereo å foretrekke..... :) men da vil jo også plassering av element bli "viktig", lyden(elementene) vil jo bli enklere å lokalisere jo høyere frekvenser.

 

er jo kansje bare en fordel å putte de feks under dashen el.lign. og lage lyden litt "diffus"(om det er rette ordet...hehe..) eller feks om de er under setet for å utnytte refleksjoner fra under dashen for å gjøre lyden mindre direkte..

for man hører jo ikke mye lyd fra et element når man er bak det..men man får jo lyden slengt i trynet om elementet spiller inni en vegg(dash..)

er jo ikke alle refleksjoner som er uønsket..om de kan gjøre nytte..hehe..

 

mvh, stig

(som har travelt og taster som fy.....og håper i det minste at noen forstår hva jeg nettop tastet.....hehe...)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder fasefeil og andre dippedutter så hadde jeg en liten evig diskusjon med en sq gubbe i uk...

lurer på om noen kan avkrefte/bekrefte/kommentere noen ideer og tanker vi hadde fått ned på papiret....?

 

feks har man ofte front-høyttalere montert spillende til siden og subben bakover..vil ikke det bli noen grader ut av fase mot subben pekende bakover, oppover eller forover...?

våres idè:

har man høyttalere spillende mot hverandre, altså fronthøytt, eller med meget liten vinkel så burde jo kansje subwoofer ha omtrent samme retning/vinkel, altså montert i siden, selv om den er i bagasjen.. (?)

 

altså burde vel alle høyttalere bli montert i samme vinkel...? seff speilvendt på motsatt side ;)

 

grunnen til dette, i hans golf2, er at han har 6" i dørene vinklet ganske så rett mot speilet og diskanten er i kickpanelet. (rainbow kickbass og seas diskant med SS reference forsterkeri)

subben ligger i reservehjul-brønn med magnet opp, i lukket kasse, Q på 0.55~0.6. (DD 3512 med TruHammer)

etter mye lytting så syns vi at bassen ikke kommer helt frem til framsetet..har en følelse av at den "stopper" i baksetet og forsvinner bakover igjen.

 

det hjelper lite å bytte om fasen for bassen stopper fortsatt halveis og oppfattes "tregere"..av samme grunn som noen av dere føler om dere snur fasen (+ og - på subben...) på et element pekende forover eller bakover.

 

det jeg sa da var at dette er for at subben ligger og uansett fase-vending vil den aldri komme i fase med frontsettet...jeg sa at det hadde sikkert funket bedre om han hadde justerbart/trinnløst fasevendig og kunne sette dette til 90`..

dette vil nok...sikkert ikke...kansje bare litt (eller...?) ha samme innvirkning på kompsett og midbass.

men om alt var i rett fase, front og bak så var det mye midbass og meget dynamisk..

men det lite morsomme :

når venstre 6" var ut av fase mot høyre 6", og høyre diskant var ut av fase mot høyre diskant løftet lydbildet seg og ble litt klarere. men attack`n i midbassen forsvant litt..mistet litt dynamikk (gøy faktoren...)

så kompromis... :

mye (les:perfect) midbass med lavt bilde, eller lite midbass med høyt bilde?? hm...

jeg valgte første...han valgte siste...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder fasefeil og andre dippedutter så hadde jeg en liten evig diskusjon med en sq gubbe i uk...

lurer på om noen kan avkrefte/bekrefte/kommentere noen ideer og tanker vi hadde fått ned på papiret....?

 

Nå er du veldig OT Stig, men det er et interessant tema.

 

feks har man ofte front-høyttalere montert spillende til siden og subben bakover..vil ikke det bli noen grader ut av fase mot subben pekende bakover, oppover eller forover...?

våres idè:

har man høyttalere spillende mot hverandre, altså fronthøytt, eller med meget liten vinkel så burde jo kansje subwoofer ha omtrent samme retning/vinkel, altså montert i siden, selv om den er i bagasjen.. (?)

 

altså burde vel alle høyttalere bli montert i samme vinkel...? seff speilvendt på motsatt side

 

Dette vil i praksis ikke ha noe å si. Avstandene er i seg selv en tidsforsinkelse, altså fasefeil. Retting og vinkel på sub vil ikke ha noen direkte innvirkning på dette problemet. Videre er det viktig å påpeke at fasefeil under 150Hz er mindre viktige for den totale opplevelsen av klang, dog overhodet ikke uviktige. i den totale sammenheng.

 

grunnen til dette, i hans golf2, er at han har 6" i dørene vinklet ganske så rett mot speilet og diskanten er i kickpanelet. (rainbow kickbass og seas diskant med SS reference forsterkeri)

subben ligger i reservehjul-brønn med magnet opp, i lukket kasse, Q på 0.55~0.6. (DD 3512 med TruHammer)

etter mye lytting så syns vi at bassen ikke kommer helt frem til framsetet..har en følelse av at den "stopper" i baksetet og forsvinner bakover igjen.

 

det hjelper lite å bytte om fasen for bassen stopper fortsatt halveis og oppfattes "tregere"..av samme grunn som noen av dere føler om dere snur fasen (+ og - på subben...) på et element pekende forover eller bakover.

 

Grunnen til at bassen kan føles som om den står lenger bak, kan selvsagt basere seg på en elektrisk faseforskyvning, men også en akustisk i form av vibrasjoner i karosseriet, absorbering etc. DD bassen her ikke akkurat det mest transparante chassis på markedet, så en "korrekt" montering av elementet kunne kanskje hjulpet.

 

det jeg sa da var at dette er for at subben ligger og uansett fase-vending vil den aldri komme i fase med frontsettet...jeg sa at det hadde sikkert funket bedre om han hadde justerbart/trinnløst fasevendig og kunne sette dette til 90`..

dette vil nok...sikkert ikke...kansje bare litt (eller...?) ha samme innvirkning på kompsett og midbass.

men om alt var i rett fase, front og bak så var det mye midbass og meget dynamisk..

men det lite morsomme :

når venstre 6" var ut av fase mot høyre 6", og høyre diskant var ut av fase mot høyre diskant løftet lydbildet seg og ble litt klarere. men attack`n i midbassen forsvant litt..mistet litt dynamikk (gøy faktoren...)

så kompromis... :

mye (les:perfect) midbass med lavt bilde, eller lite midbass med høyt bilde?? hm...

jeg valgte første...han valgte siste...

 

Trinnløs fasejustering er noek ikke det værste man kan ha.

 

Alt handler om testing og justering. Det er mye interessant å lære ved hjelp av bytting av kabler, og ulik justering. Grunnen til at lydbildet løftet seg, kan komme av en noe mer korrekt faserespons ved fasevendingen av den ene siden. det kan også være et resultat av en tilt grunnet fase, delefilter og plasssering.

 

mvh, stig

 

mvh

 

Glenn :boxing

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette berømte CAR filteret har nok større markedsføringmessig betydning enn rent praktisk. Det eneste som er gjort er å legge en akustisk brems i magnetens utlufting. Dette er jo ikke noe ukjent måte å endre parametre på, og er langt fra noen stor innovasjon, det samme resultat kan oppnås på andre måter. Det er parametrene som bestemmer, ikke hvorvidt det ligger en "ulldott" i ventileringen eller ikke.

 

Håper ingen av Morel tilhengerne tar dette som en fornærmelse. Det er ikke ment som det, men ofte blir dette CAR filteret fremstilt som en stor innovasjon, noe det overhodet ikke er. Andre produsenter har oppnådd de samme parametre på annet vis.

 

mvh

 

Glenn

 

hallå glenn, tyenkte skulle komentre litt mer ang. C.A.R. filtre og hvorfor jeg mener er bedre "løsning" og som du selv sier er jo flere parametrer som er av betydning men i praksis når man har flere "alternativer/merker" så fungerer Morels filtre best i mindre elementer enn 8", i både 6" og 5,25" er "arealen" som nevnte filtre "demper/bremser" luft hastigheten pga at spolen diameteren er nesten likt arealen til "car filtre" og i forhold til resten av menbranen så vil lufthastigheten bli påvirket i større grad enn en vanlig element uten en tilsvarende løsning. og som nevnt når man ikke har noe "kasse/volum" bak menbranen så vil lufthastigeten/bevegelsen bli mer tilfeldig, derimot med C.A.R. filtre vil den bli mer kontrolert.... ergo mindre fare for at spolen får "ukontrolerte bevegelser"...

 

Desuten Glenn, om dette ikke er noe nytt og fakstisk fungerer i praksis -trenger bare å sammenligne med et Morel element og en ennen som helst et montering uten kasse så vil du høre hvem spiller penere og dypere- så når alternativet er enten riktig kasse volum med bra lyd og uten kasse og med bra lyd så trodde jeg valget var enkelt... :popcorn

 

edit: uff mye skrive feil... skal rette det imorgen , kanskje i bedre form da.. :-)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallå glenn, tyenkte skulle komentre litt mer ang. C.A.R. filtre og hvorfor jeg mener er bedre "løsning" og som du selv sier er jo flere parametrer som er av betydning men i praksis når man har flere "alternativer/merker" så fungerer Morels filtre best i mindre elementer enn 8", i både 6" og 5,25" er "arealen" som nevnte filtre "demper/bremser" luft hastigheten pga at spolen diameteren er nesten likt arealen til "car filtre" og i forhold til resten av menbranen så vil lufthastigheten bli påvirket i større grad enn en vanlig element uten en tilsvarende løsning. og som nevnt når man ikke har noe "kasse/volum" bak menbranen så vil lufthastigeten/bevegelsen bli mer tilfeldig, derimot med C.A.R. filtre vil den bli mer kontrolert.... ergo mindre fare for at spolen får "ukontrolerte bevegelser"...

 

Desuten Glenn, om dette ikke er noe nytt og fakstisk fungerer i praksis -trenger bare å sammenligne med et Morel element og en ennen som helst et montering uten kasse så vil du høre hvem spiller penere og dypere- så når alternativet er enten riktig kasse volum med bra lyd og uten kasse og med bra lyd så trodde jeg valget var enkelt... :popcorn

 

edit: uff mye skrive feil... skal rette det imorgen , kanskje i bedre form da.. :-)

 

Jeg mener fortsatt at samme resultatet kan oppnås på andre måter. Eneste som skjer her er en form for mekanisk brems. Dette resulterer i endret VAS og Q, mye grunnet endret compliace.

 

Sier ikke løsningen ikke funker, sier heller ikke den er dum, ønsket bare å påpeke at det ikke er noe revolusjonerende som gjør Morel bedre enn alt annet. Jeg har stor respekt for Morel, men også flere innvendinger mot lyden.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår