Gå til innhold

Hjemmefix av overflaterust gone wrong - Hva gjorde jeg feil?

Ranger emnet


ekkoj

Anbefalte innlegg

Filler'n...

 

Hadde ei rustrose forrerst på panseret, pluss noe overflate rust over en kanal som jeg tenkte jeg skulle fikse sjøl.

 

Kjøpte inne Aceton, 150, 400, 800 og 1200 pussepapir, k.spray grunning, Metallsparkel, Lakk og klarlakk fra Billakkspesialisten. Fikk go fra billakkspesialisten på at grunninga ikke skulle reagere med lakken...

 

Pusset vekk all rust, grunnet, sparklet, pusset, grunnet igjen. 98% smooth overflate. mattet ned litt lakk rundt grunninga også. Passet på å avfette/vaske når jeg skulle,

La på maskering et stykke unna grunninga og det matte området. slik at jeg kunne "lakke over" for å ikke få kant.

Tilsammen ble det vel områder på 10X60cm og 7X70cm som skulle lakkes. Lakket tålmodig (ventet en stund mellom hvert lag som var tynt påført). Hadde fått fylt farge/lakk så det så greit ut (tror jeg da, har ikke lakka før). Brukte nesten 400 ml med lakk fra sprayboks.

 

Så kommet problemet, når jeg begynnte med klarlakken synes jeg ikke det ser ut som om det blir blankt liksom.... så nesten "matt" ut enda selv der jeg strengt tatt bare har litt lakk (overlappingsområdet mitt) (ventet 30+ min før klarlakken)

 

Greit nok at det har blitt litt "appelsinhudaktig", men hvorfor får jeg ikke den blanke overflaten? Området mitt nede ved kanalen ser ut som om det blir nogenlunde, men på panseret er jeg alt annet enn fornøyd.

Tok litt hardere i med klarlakken ved kanalen(sprayet mer om gangen) og der ser det ut som om jeg får den "glassaktige" hinna jeg mener klarlakken burde ha, men igjen, synes ikke jeg får det til på panseret...

 

Er jo klar over at det ikke blir noe superfinish når man gjør det sjøl slik, men alikevel...

 

Har desverre ikke kamera her nå, så jeg får ikke vist dere hvordan det ser ut...

 

MEN; HVA GJORDE JEG GALT? :(

 

Kan jeg ha brukt for mye lakk? (Gjorde tilvarende under et av tåkelysene min i helgen, og der ser man ikke forskjell fra det jeg har gjort og det som var der fra før, eneste forskjellen var at her grunna jeg ikke.)

 

Hvordan kan jeg evt få det til å bli "blankere"

 

Evt, hvem vil lakke et helt panser for meg? Både "proffe" lakkere samt folk med sprøyte og hobbyerfaring er velkomne med pris.... Kan bare ikke ha det slik det er nå.

 

Hjelp, tips samt seriøse tilbud lakkering av pansermottas snarest med største takknemlighet.

 

Joachim...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarlakken må du legge i få tykke lag.. Feks 3 lag som er så våte at det er såvidt dem ikke renner.

 

 

Du kan sansynligvis fikse den matte lakken ved å gå svært lett på med 1200-papir eller finere og rikelig med vann. Ikke legg press på, bare skli papiret over.. Du vil få en helt matt finnish av dette, men rengjør, og gå hardt tilverks med rubbing på dette og du burde få en fin glans tilbake.

 

Blir det ikke bra nok må du pusse bort og legge på ny klarlakk i tykkere lag.

 

 

Mattheten du fikk kan skyldes litt forskjellige ting. Men mange tynne lag med sprayboks gir lett matt lakk. Så også om lakk eller grunning ikke fikk tørke/herde ordentlig før du la på klarlakk. Det som skjer er at gassene i produktene blir forseglet under klarlakken og du får en gul-aktig matt finnish.

 

Sørg for at lagene med farge er helt tørre, så legger du 2-3 tykke lag klarlakk, og lar hvert lag tørke finger-tørt før du legger neste. Så lar du bilen stå i solen så lakken blir varmet opp og får dunstet fra seg ihvertfall en dag, gjerne mer. Faren er stor for appelsinhud, så regn med å slipe lett med vann og rubbe etterpå.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarlakken må du legge i få tykke lag.. Feks 3 lag som er så våte at det er såvidt dem ikke renner.
Faen, var kanskje litt forsiktig der med den klarlakkenpå panseret, sikkert derfor det ble bra i dørterskelen
Du kan sansynligvis fikse den matte lakken ved å gå svært lett på med 1200-papir eller finere og rikelig med vann. Ikke legg press på, bare skli papiret over.. Du vil få en helt matt finnish av dette, men rengjør, og gå hardt tilverks med rubbing på dette og du burde få en fin glans tilbake.
Hvor lenge må jeg vente før jeg evt gjør dette? Er kanskje litt dumt å gjøre det i og med at klarlakken på panseret er noe ujevn?

 

Blir det ikke bra nok må du pusse bort og legge på ny klarlakk i tykkere lag.
Så jeg trenger ikke å pusse helt ned til grunninga?
Mattheten du fikk kan skyldes litt forskjellige ting. Men mange tynne lag med sprayboks gir lett matt lakk. Så også om lakk eller grunning ikke fikk tørke/herde ordentlig før du la på klarlakk. Det som skjer er at gassene i produktene blir forseglet under klarlakken og du får en gul-aktig matt finnish.
Det så heldigvis ikke gulaktig ut, men det er kanskje fordi bilen er blå/lilla? Var kanksje litt utålmodig før jeg lakka panseret...
Sørg for at lagene med farge er helt tørre, så legger du 2-3 tykke lag klarlakk, og lar hvert lag tørke finger-tørt før du legger neste. Så lar du bilen stå i solen så lakken blir varmet opp og får dunstet fra seg ihvertfall en dag, gjerne mer. Faren er stor for appelsinhud, så regn med å slipe lett med vann og rubbe etterpå.
man kan bruke rubbing uten å slipe nedmed 1200 eller 2000 papir ikke sant?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, var kanskje litt forsiktig der med den klarlakkenpå panseret, sikkert derfor det ble bra i dørterskelen

Hvor lenge må jeg vente før jeg evt gjør dette? Er kanskje litt dumt å gjøre det i og med at klarlakken på panseret er noe ujevn?

 

Så jeg trenger ikke å pusse helt ned til grunninga?

Det så heldigvis ikke gulaktig ut, men det er kanskje fordi bilen er blå/lilla? Var kanksje litt utålmodig før jeg lakka panseret...

man kan bruke rubbing uten å slipe nedmed 1200 eller 2000 papir ikke sant?

 

Poenget med vann og 1200-papir (eller finere om du får tak i) er å bare slipe bort toppene av klarlakken. Det skal fremdeles være klarlakk igjen. Du ender selvfølgelig opp med en overflate matt av mikroskopiske riper etter papiret, men dette får du bort med rubbing. Husk at du ikke legger press på papiret med fingrene, det skal bare skli på vannet. Blandingen av vann og avslipt støv er det som står for mesteparten av jobben, ikke selve sanden i papiret.

 

Å ta bort appelsin-hud med rubbing er nok fullt mulig, men sansynligvis en helsikes jobb. Håper du har kraftig poler-maskin ;)

 

Om du må gjøre jobben om igjen er det nok best å slipe ned til du begynner å treffe grunning og så legge på nye lag farge og klarlakk.

Hostmaster http://www.200sx-ogn.org

-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med vann og 1200-papir (eller finere om du får tak i) er å bare slipe bort toppene av klarlakken. Det skal fremdeles være klarlakk igjen. Du ender selvfølgelig opp med en overflate matt av mikroskopiske riper etter papiret, men dette får du bort med rubbing. Husk at du ikke legger press på papiret med fingrene, det skal bare skli på vannet. Blandingen av vann og avslipt støv er det som står for mesteparten av jobben, ikke selve sanden i papiret.
Skjønner.... Jeg trenger ikke å bruker pussekloss? Bare "vanne" panser og sandpapir?

 

Å ta bort appelsin-hud med rubbing er nok fullt mulig, men sansynligvis en helsikes jobb. Håper du har kraftig poler-maskin ;)

Nope.. har bare noe sånn dårlig biltemadritt jeg fikk av en kompis for noen år siden. Men, kikka i døra, og det er ikke så appelsinhudaktig alikevel, så jeg regner med om jeg får slipt ned klarlakken på panseret og lagt på nytt, så blir det sannsynligvis "levlig" Det i terskelen/døra gidder jeg ikke gjøre noe med.

Om du må gjøre jobben om igjen er det nok best å slipe ned til du begynner å treffe grunning og så legge på nye lag farge og klarlakk.
Skjønner.. har minimalt lyst til å gjøre dette ass.. :(

 

 

Høres ut som du har vært for pysete når du la på klarlakken på panseret. Men hvis du pusset vekk rust så får du aldri vekk alle porene og den mikroskopiske rusten oppi.. og da ville jeg absolutt grunnet med f.eks. Brunox epoxy grunning som stopper rust.

Mistenker det jeg også, at jeg var for pysete ja.

 

På panseret brukte jeg faktisk vinkelsliper, så metallet var blankt når jeg var ferdig med å pusse. Hadde bobla godt i den rustrosa jeg hadde, så om jeg skulle pussa med papir hadde jeg sikkert brukt en uke eller noe. Og jeg la på noe sånn rustgrunning. Håper det holder...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..........Pusset vekk all rust....." skriver du.

En får ikke fjernet rust 100% uten å glassblåse el. sandblåse området, slik at alle rustpartikler nede i porene fjernes.

 

Pusser en kun over, vil rusten garantert komme tilbake, uansett hva en legger oppå overflaten der rusten var.

 

vampire

Kjør som et helvete så havner du der.

:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..........Pusset vekk all rust....." skriver du.

En får ikke fjernet rust 100% uten å glassblåse el. sandblåse området, slik at alle rustpartikler nede i porene fjernes.

 

Pusser en kun over, vil rusten garantert komme tilbake, uansett hva en legger oppå overflaten der rusten var.

 

vampire

 

Greit, da pusset jeg bort nesten all rust da :)

 

Men, jeg brukte vinkelsliper da.. og slipte til jeg ikke så fler sånne bittesmå sorte prikker... Holder ikke det?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår