Gå til innhold

Perkrs' M3 E30 Sport Evo '90

Ranger emnet


PK

Anbefalte innlegg

Fabrikksfakta:

Motor: S14 B25 M-Power, fire-sylindret rekkemotor med blokk i støpejern, og aluminium DOHC 16-ventilers topp. Volum 2 467 ccm, boring og slaglengde 95,0x87,0 mm, kompresjon 10,2:1. 238 HK ved 7 000 rpm, 240 Nm ved 4 750 rpm. Røde plugg hetter.

Transmisjon: Total utveksling 3,15:1.

Fjæring: Forstillingen senket 10 mm.

Optikk: Flaps på undersiden av frontspoiler og på toppen av vingen bak (begge justerbare i tre trinn). Tåkelysene var byttet ut til fordel for luftinntak for bremsene. Jet Black og Brilliant Red lakk, støtfangerne hadde striper med kontrastfarge.

Interiør: M-ratt, girstang og håndbrekk med ru-skinn. Girkule med lys, Motorsport framseter med anthracite-stripet stoff eller skinn.

Hjul: BBS 7,5x16 lettmetall. Dimensjoner: Lengde 4 360 mm, bredde 1 675 mm, høyde 1 365 mm, akselavstand 2 562 mm. Egenvekt 1 200 kg.

 

Ekstra utstyr:

-El. vinduer, speil, og soltak.

-Aircon.

-Varme i stoler og speil.

-Fullt skinn interiør.

-Stygge tre/plast paneler i øverste del av dørene.

-Solskjerm (rulle) i bakvindu som forsvinner ned i hattehylla.

-Farget glass (grønntonet).

-Røde setebelter (originalt på disse bilene, men spesielt uansett).

 

Gjort på min bil:

-BBS RS1 9x16 et.8 felger med 225/45-16 i hvert hjørne.

-RamAir åpent luftfilter.

-Lepper/venturier foran & bak lakkert sølvgrå.

-Senket 80/60 på Koni dempere og H&R fjærer, laget etter DTM model.

-DTM-style originalt BMW effekt anlegg fra grenrør og bakover med race-cat.

-Alpine CDA9874RB headunit, Pioneer 10" i og Sinus Live 4x150W forsterker.

-D&W støtdempertørn stag foran.

-AC Schnitzer speil (oppvarma og elektriske).

-Sota baklykter.

-Ferodo Racing bremseklosser og bremsevæske.

-Sachs racing clutchlamell (ikke sinter).

-E36 M3 glidere på registerkjedet.

 

Annen info:

Jeg er 21 år og fra Stavanger og har hatt bilen siden jeg var 18år.

Jeg importerte bilen selv i august 2002. Kjøpte den av en familie far i München, Tyskland. Da hadde bilen gått 82.000km, og er nå gått fattige 102.000km. Dette skyldtes lite bruk når jeg var i militæret og en motoroverhaling som tok sin tid.

Bilen har hatt 3 eiere i Tyskland.

Bilen har en noe spesiell historie som gjør at den har original farge mauritius blå (sport evo kom i utgangspunktet bare i sort og rød).

Når bilen var ny og på vei til butikken (og eieren), skled den rundt på planet til lastebilen og bulket stort sett alle panelene på karosseriet.

Eieren og butikken ringte BMW som hadde et karosseri liggende. Dette ble bestilt og montert, da fant eieren ut at han ville heller ha den i mauritius blå. Den ble derfor lakkert i nevnte farge, alt dette skjedde før registrering og derfor ble original fargen mauritius blå.

Bilen sto i utstilling til Mars 1991 (avtale mellom butikk og kjøper), og er derfor førstegangsregistrert i 1991.

 

I fjor høst begynte det å rasle noe j*vlig i register kjede :mad: .

Så da var det bare å parkere kjerra å få det reparert. Siden jeg aldri har overhalt ble jobben gjort hos et meget kompetent verksted som jeg får finere priser av (Vibemyr Bilverksted på Vibemyr utfor Stavanger, må skryte litt av disse gutta. Det er tross alt en grunn til at alle Ferrarier, Maseratier og Rally biler i området, som eierne selv ikke skrur på ender opp hos dem). Viste seg at den forrige eieren sikkert ikke peila olja for ofte og defor var den oljetrykksregulerte glideren på register kjedet gåen. Kjøpte inn alt som har med registeret å gjøre, alle pakninger fra topp-pakning og opp, plugger osv. og leverte deler og bil til Vibemyr. Byttet gliderne til register kjedet til M3 E36 glidere ( passer rett over og er MYE bedre). Resultatet er en motor som maler som en katt :) .

Ellers har ikke bilen bydd på noe bry. Bare vanlige ting som skiver, klosser oljefilter, olje og bakdekk Devil .

 

Planer:

-Karbon "DTM" innsug med Alpha N hjerne (kan da forventes 250-270hk).

-Bedre bremser.

-Røde 4-punktseler.

-Rustfritt eksosanlegg (det jeg har er SLITT).

-Andre bruksfelger.

-R-dekk på BBS felgene.

-Sinter clutch.

-Hellakkering (noe sliten nå).

-Kanskje karbon lepper/venturi.

-Muligens halvbur (usikker).

Kommer ikke til å gjøre noe som helst før i vinter.

 

Bilder:

m3sportevoPK.jpg

022.jpg

011.jpg

03.jpg

04.jpg

M3_1.jpg

M3_2.jpg

nff_03_40.jpg

nff_03_39.jpg

nff_03_37.jpg

nff_03_36.jpg

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo takk for det. Var litt usikker på all teksten. Hadde en tråd på et annet amerikansk forum engang, og folk klaga over at de ikke orka å lese alt.

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre egenskapene er like gode i min bil som i en 60/60 senket bil jeg har kjørt.

Bilen skal være verken banebil eller showbil, men en kombinasjon.

Carbon innsug med Alpha N styreenhet kommer vel på mellom 20-30.000, kommer litt an på hvor mye jeg akter å bruke.

Angående bremser blir det nok til EBC (slissede) skiver i original størrelse (vil ha plass til 16" felgene jeg har nå) og Willwood 4-pot calippere foran og Willwood 2-pot calippere bak, Ferodo-Racing klosser, stålomspunnede bremseslanger og Ferodo-Racing væske.

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du.. :) Men jeg har ikke helt sansen for de felgene der da.. *dukker* :boxing ;)

 

Hehe, vi kan ikke alle like det samme, da hadde jo alle biler vært like. :bump

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh....det var en sikkelig pen bil azz.. det er jo den peneste e30 sport evo jeg har sett azz...... detta er ikke vondt ment .men jeg lute på hvorfor du ikke holder den orginal siden det er en sånn sjelden bil... :pray :pray :pray

 

Hehe, den var sånn når jeg kjøpte den, har bare bytta filter å klosser jeg.

Liker den slik, så da blir den sånn enn så lenge. Syns at viss d er din bil kan du gjøre hva du vil med den, å det har ingen bedrevitende gubber i BMW kretsene noe med. Men om noen år skal den bli 100% original igjen for å være min verdigfulle, sjeldne veteran klassiker.

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil, dette er drømmebilen min!!

 

Syns absolutt du skulle kjøpe karbon leppe, hvor skal du bestille den fra?

De eneste jeg vet om som selger karbon stasj til e30 er disse, E30 Shop, syns de er litt dyre.

Er det ikke vanlig med 4,10:1 utveksling på M3?

En standard 325i har 171hk og 3,71:1 utveksling, og den drar 0-100 km/t på 7,4 sek.

Mens en vanlig E30 M3, med 195 hk og 4,10:1 utveksling, kjører 0-100 på 7,1 sek.

Dvs. at en 325i med 4,10:1 utveksling kjører fra en standard M3.

Så en 325i som er en smule trimmet til i overkant av 200hk, vil kjøre fra din M3 (Så lenge du ikke kjøper DTM innsuget :P).

 

Kanskje ikke i svingene men ihvertfall rett fram, så bytt utveksling før du blir frakjørt av en 325 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye mulig at det er slik, har ikke satt meg inn i det. All fabrikks info er nappa fra bmwccn.no så det bør jo stemme.

Driter egentlig i hvem som kjører fra meg rett frem eller i svingene, har bilen fordi jeg liker den ikke fordi den skal være "best".

Rattlås-racing er jo noe dritt uansett. doh

Syns heller ikke det blir "riktig" med en 325 diff på en M3 Evo.

 

Er nok e30shop som er mitt eneste alternativ ja.

 

PS: Har nå kjørt fra en trimma 325 allerde da. kiddie

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Drit fin bil du har! men trodde sport evo bare ble laget i svart og rød jeg! eller tar jeg feil nå?

 

Les teksten før bildene og du vil se lyset min sønn morph

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye mulig at det er slik, har ikke satt meg inn i det. All fabrikks info er nappa fra bmwccn.no så det bør jo stemme.

Driter egentlig i hvem som kjører fra meg rett frem eller i svingene, har bilen fordi jeg liker den ikke fordi den skal være "best".

Rattlås-racing er jo noe dritt uansett. doh

Syns heller ikke det blir "riktig" med en 325 diff på en M3 Evo.

 

Er nok e30shop som er mitt eneste alternativ ja.

 

PS: Har nå kjørt fra en trimma 325 allerde da. kiddie

De data'ene som jeg fant var om den vanlige M3'en, den hadde jo bare 195hk.

Og din har 238hk, 240nm, så det er sikkert en grunn til at de puttet inn en diff med lavere utveksling.

Syns "rett-fram-racing" er helt talentløst, har ingenting å si med hvor god man er å kjøre.

Det er i svingene det vises hvor god man er!

 

Syns du skulle ha kjøpt en carbonflaps til spoileren samtidig som du kjøper splitter :)

 

PS: Har sikkert sagt det, men bilen din er sinnsykt RÅ!

:respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår