Gå til innhold

Lakking av bilen min - hvilken farge?

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvilken farge bør jeg lakke bilen min?

Volvo_242R6_3.0_24V.jpg

Det billigste, er om jeg slipper å lakke motor-rom, inni dører, etc.

Så, om jeg lakker original-grønn, er det absolutt billigst.

Om jeg skal ha annen farge + metallic, er det tillegg på 1000kr.

Om jeg tar mørkere grønn, med metallic, kan jeg la vær å ta motor-rom.

Fargeendring vil se litt jalla ut, om bilen feks blir rød og dører, motor-rom, etc. er grønne.. hehe..

Mine favorittfarger:

* sølv metallic

* ferarri-rød

* mørkegrønn metallic

* sort

Samt div. perlemor lakk.

Alle forslag mottas med takk!

edit:

jeg tenkte gr.a. replika kunne vært kult også!!

men da måtte jeg ribbet interiør, bygget bur, kjøpt racing-stoler, gr.a. dekaler, etc.

så jeg tror det blir mer sleeper-look på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilken farge bør jeg lakke bilen min?

Volvo_242R6_3.0_24V.jpg

Det billigste, er om jeg slipper å lakke motor-rom, inni dører, etc.

Så, om jeg lakker original-grønn, er det absolutt billigst.

Om jeg skal ha annen farge + metallic, er det tillegg på 1000kr.

Om jeg tar mørkere grønn, med metallic, kan jeg la vær å ta motor-rom.

Fargeendring vil se litt jalla ut, om bilen feks blir rød og dører, motor-rom, etc. er grønne.. hehe..

Mine favorittfarger:

* sølv metallic

* ferarri-rød

* mørkegrønn metallic

* sort

Samt div. perlemor lakk.

Alle forslag mottas med takk!

edit:

jeg tenkte gr.a. replika kunne vært kult også!!

men da måtte jeg ribbet interiør, bygget bur, kjøpt racing-stoler, gr.a. dekaler, etc.

så jeg tror det blir mer sleeper-look på meg.

Definitivt originalfargen.

Til nød en mørkegrønn metallicfarge.

Synes den bilen din begynner å bli riktig så lekker, og den grønnfargen er passelig diskret på et slikt prosjekt.

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er følgende planen min:

* Sveise inn 740 hjørner bak lysene

* Flytte bakplaten lengre mot bagasjerommet (så jeg får baklysnene langt nok fremmover)

* Få den lakket i original farge

Men, har noen 242 dører til meg?

jeg har en bonk (liten bulk) på hver dør, samt litt rust i nedkant av dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt er sølvgrå min favoritt på 242,bytt til nye fronten (utan snute)

og spray den sølv.

242%20silver.gif

Tror ikke det er noe idè at jeg sprayer den :p

Spørs om det ikke blir værre enn det allerede er.

Jeg vet om en som kan ta det "halvprofft", da tror jeg at jeg kan få det for ca. 6.000kr

men da blir det jo uten lakkboks, men med lakksprøyte.

differansen fra 6-12.000 er ikke så *veldig* stor og om jeg betaler 10-12k, har jeg garanti på lakken også.

om jeg får en person til å lakke halvproff, må jeg forvente resultat deretter.

vurderer om jeg skal bytte til nyere front, men jeg vet ikke.

på en måte, synest jeg bilen min ser litt agressiv ut, slik den er nå.

nye typen front ser litt "snillere" ut.

sølv er fet farge også ja..

hmm.. vanskelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

412 Tropic Green Metalic, kjempefin farge, nesten samme farge som den du har nå men med metaliceffekt og litt blå perlemor i. Har den på 960in min, nydelig farge.

Bilen bør nesten lakkeres i lakkboks om du skal ha ei så mørk farge iogmed att støvet kommer til å vises godt.

Ta med den "halvproffe" lakkereren din å ta en runde på litt mindre verksteder med lakkboks å hør om de vil leie deg lakkboks for en dag.

Jeg bruker å leie lakkboks hos et lokalt verksted her, betalte 1000kr for leie når jeg lakkerte halve bilen. Da hadde jeg jo utstyret selv, trengte bare rom og luftslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

412 Tropic Green Metalic, kjempefin farge, nesten samme farge som den du har nå men med metaliceffekt og litt blå perlemor i. Har den på 960in min, nydelig farge.

Bilen bør nesten lakkeres i lakkboks om du skal ha ei så mørk farge iogmed att støvet kommer til å vises godt.

Ta med den "halvproffe" lakkereren din å ta en runde på litt mindre verksteder med lakkboks å hør om de vil leie deg lakkboks for en dag.

Jeg bruker å leie lakkboks hos et lokalt verksted her, betalte 1000kr for leie når jeg lakkerte halve bilen. Da hadde jeg jo utstyret selv, trengte bare rom og luftslange.

Du har ikke lyst å lakke bilen min da? hehe..

hmm, men:

om han skal ha 6k og de skal ha 1k for leie av lakkboks, er det jo 7k.

fikk pris på lakk fra 8-10k + mva

i tillegg kommer det omk. om de skal fikse bulker/rust.

jeg har en bulk i hver dør :(

veng har sluttet å produsere 242 dørplater :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk enten originalfargen, og hvis det ikke er rust skader i den du allerede har så kan du ta den til et profft bilpleiefirma og få den polert opp til den ser ny ut. Da slipper du all lakkering! Eventuelt, ta utgangspunkt i den fargen du har nå på et fargekart, og finne en litt mørkere nyanse med metallic. Det kan bli bra fett! Noe alá 850 grønn metallic fargen eller noe sånt.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk enten originalfargen, og hvis det ikke er rust skader i den du allerede har så kan du ta den til et profft bilpleiefirma og få den polert opp til den ser ny ut. Da slipper du all lakkering! Eventuelt, ta utgangspunkt i den fargen du har nå på et fargekart, og finne en litt mørkere nyanse med metallic. Det kan bli bra fett! Noe alá 850 grønn metallic fargen eller noe sånt.

Du skjønner, problemet er at bilen ble lakket i år 1998 elns..

Så det er bobler i lakken, samt den er jævlig grå på panseret, litt på taket og midt på bagasjeluken.

kan sikkert rubbes ned og poleres opp til mørkere farge igjen, men boblene går jo ikke ann å gjøre noe med.

Dvs. det er ikke rust under boblene, bare noe kremgul farge. sikkert grunningen.

var dårlig lakkjobb på bilen..

den ser fin ut i mørket og når det regner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner, problemet er at bilen ble lakket i år 1998 elns..

Så det er bobler i lakken, samt den er jævlig grå på panseret, litt på taket og midt på bagasjeluken.

kan sikkert rubbes ned og poleres opp til mørkere farge igjen, men boblene går jo ikke ann å gjøre noe med.

Dvs. det er ikke rust under boblene, bare noe kremgul farge. sikkert grunningen.

var dårlig lakkjobb på bilen..

den ser fin ut i mørket og når det regner :P

Entn er det grunninga som har regaert med noe eller så er det sprøytesparkel som har reagert..Mener det ble brukt noe greier før i tiden som ble slik etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entn er det grunninga som har regaert med noe eller så er det sprøytesparkel som har reagert..Mener det ble brukt noe greier før i tiden som ble slik etter noen år.

ja, jeg har hørt mange teorier, som:

feil lakk temperatur

fuktighet i luften

feil ventetid mellom grunning og lakk -> koking

for mye klarlakk

etc.

jeg har ikke peiling på lakk, så jeg vet ikke selv.

men det må ha blitt gjort noe merkelig, i og med at lakken blir grå noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider