Gå til innhold

Hvor stor forgasser på CSB?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av etpar motor-bøker. Ikke for å bygge værstingmotor, men rett og slett for å lære mer om CSB.

 

-David Vizard's bok "How to build max performance Chevy small blocks on a budget".

-Larry Atherton & Larry Schreib's "How to rebuild the small block Chevrolet".

 

Førstnevnte bok beskriver 10 forskjellige oppsett i forskjellige prisklasser.

Noe som med en gang slo meg da jeg leste var forgasserstørrelsene det opereres med.

På ett oppsett med 5,7L som gir 380hkr bruker han f.eks en Holley 750cfm som er ombygget til ca 820cfm.

Er ikke dette mye?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så langt en ekspert på dette men det virker som uansett effekt så henger folk på en 750cfm.

 

Jeg har bestilt en motor fra usa, turnkey, å bygget av en respektert motorbygger. Det er en 383 som skal gi en 420 hp. Motoren vil bli kjørt i benk å resultetert levert kunden (meg). Den har en 600cmf forgasser. Når jeg snakket med han sa han at det var ingen ide overhode å ha en større forgasser på denn motoren. En større forgasser ville bare gi dårligere respons.

Han frarådet dette sterkt.

 

Det finnes mye å lese om dette på nettet. Mye er meget forvirrende (i hvart fall på meg). Mange som slåss om hvor "store" forgassene (og efi systemer) er.

Selv har jeg hørt at holley forgasene er lette å skru på. Han som bygger min motor mener at edelbrock fungerer vesentligen bedre og gir mer effekt. Jeg snakker da om de enkle typene som eksempelvis .edelbrock performer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått til innkjøp av etpar motor-bøker. Ikke for å bygge værstingmotor, men rett og slett for å lære mer om CSB.

 

-David Vizard's bok "How to build max performance Chevy small blocks on a budget".

-Larry Atherton & Larry Schreib's "How to rebuild the small block Chevrolet".

 

Førstnevnte bok beskriver 10 forskjellige oppsett i forskjellige prisklasser.

Noe som med en gang slo meg da jeg leste var forgasserstørrelsene det opereres med.

På ett oppsett med 5,7L som gir 380hkr bruker han f.eks en Holley 750cfm som er ombygget til ca 820cfm.

Er ikke dette mye?

 

Halla.

 

Jo, det er litt mye... 600-650 cfm gasser greier masse hk :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så langt en ekspert på dette men det virker som uansett effekt så henger folk på en 750cfm.

 

Jeg har bestilt en motor fra usa, turnkey, å bygget av en respektert motorbygger. Det er en 383 som skal gi en 420 hp. Motoren vil bli kjørt i benk å resultetert levert kunden (meg). Den har en 600cmf forgasser. Når jeg snakket med han sa han at det var ingen ide overhode å ha en større forgasser på denn motoren. En større forgasser ville bare gi dårligere respons.

Han frarådet dette sterkt.

 

Det finnes mye å lese om dette på nettet. Mye er meget forvirrende (i hvart fall på meg). Mange som slåss om hvor "store" forgassene (og efi systemer) er.

Selv har jeg hørt at holley forgasene er lette å skru på. Han som bygger min motor mener at edelbrock fungerer vesentligen bedre og gir mer effekt. Jeg snakker da om de enkle typene som eksempelvis .edelbrock performer

 

Hvor mye må du gi for no' sånt?

Er noe slikt jeg hadde gått for dersom budsjettet mitt hadde tillatt det.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4800$ for en turnkey (forgasser, tendning, vannpumpe, flexplate m.m) men ikke pullys. Totalt med moms å frakt blir det ca 38.000.....

Det går å få langt rimligere en dette hvis man tørr å sjanse litt......

 

Motoren er benkkjørt og skal med hydralisk cam gi en 430-440 hp med et dreiemoment på 460 ft.lbs ved 3500rpm!

Meget kjent fyr.Han ble varmt anbefalt fra flere og kom opp med en mengde referanser på nettet.

 

Her er linken:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/383-Aluminum-Head-Stroker-Engine-from-NASCAR-builder_W0QQitemZ7989371537QQcategoryZ33615QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Kanskje når ungene er store og vi i tillegg vinner i lotto...

Skikkelig bra at noen får det til ihvertfall!

 

I kveld har jeg revet vekk metervis med ledninger, følere og dill fra L05 police motoren.

Tok noen bilder før jeg satte igang for sikkerhets skyld, men alt skal jo vekk uansett i og med at det skal "old fashion" forgasser på den etterhvert.

 

I morgen blir det en omgang med avfetting og høytrykkspyler for motoren ser ikke ut.

Kunne kanskje gjort det først, men det var så mye ledninger og braketter over alt at jeg tror ikke jeg hadde fått det skikkelig rent. Tetter igjen div åpninger på forhånd.

 

Det sitter en giver (eller noe slikt) nede på siden av blokka og en på siden av oljepanna. Er det de som viser oljetrykk og oljetemp, eller er det noe TBI greier som jeg må blinde av i forbindelse ombygging til forgasser?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykksgiveren sitter vel bakom / ved siden av fordeleren. Den er vel heller ikke koplet via ECM på bilen den sto i.

 

Er antageligvis bankesensoren til innsprøytningen/tenning som sitter i nedkant av blokka. Noen motorer har to av desse.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår