Gå til innhold

el vifte til kjøling

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Dennye motoren kommer om ikke så lenge 383 ca 420hp. Den skal inn i en c1500 -90 pikkis.

Har begynt å undersøke litt om elektrisk radiatorvifte. Slik jeg forstår det er det en 15-20 hester å hente samtidig som man får en bedre kontroll over kjøling.

Men jeg har også leste at det er vanskelig å få til.....For meg virker ikke dette vanskeligt. Fjerne viften>montere elviften>koble til termostat styring fra vanntemperatur>ev montere bryter (det virker som om det er et populært alternativ).

 

-Noen som har gjort dette?

-Hvor mye luft trenger man å blåse (hvor stor vifte).

-Erfarenheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du en slik vifte som mange rodder har?

Noe slik?:

http://www.flex-a-lite.com/auto/html/monster-electric.html

 

Ser heller ikke helt hva som er så vanskelig. Disse er jo i tillegg laget for å passe bestemte bilmodeller.

Hvem påstår det er vanskelig?

 

Men for all del. På motorsiden er jeg foreløpig en grønn teoretiker og da virker jo alt så lett.

 

Sleng en mail over til de som lager viftene og spør & grav litt. Da får du samtidig et inntrykk av hvor seriøse de er.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette vifter som helt erstatter vifta på vannpumpa? Mange av ettermarkedsviftene er ihvertfal kun ment som supplement til den ordinære vifta.

 

En annen ting er at en diger V8 trenger 3-4 ganger så stort luftvolum enn en Citroen Xantia. Er virkelig den Citroen-vifta så overdimensjonert at den også kan kjøle en V8???

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta fra 90 talls diesel transporter/caddy holder i lange baner.

 

Det er to vifter, men jeg trenger værtfall bare en.

Den blåser så kraftigt at granbarene som lå på frontruta ble blåst bort, da var den montert foran radiator og panser var lukket.

 

Men den bruker endel strøm.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på chevytalk forumet fikk jeg et svar fra en som hade demontert viften og kjørte uten vifte! Det hadde han gjort en hel måned uten problemer. Så lenge man kjørt egikk det utmerket.

Så jeg lurere på hvor mye luft man egentligen trenger å blåse....disse bilene er jo tenkt å fungere i langt varmere strøk , da er antagligen vifta overdimensjonert hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på chevytalk forumet fikk jeg et svar fra en som hade demontert viften og kjørte uten vifte! Det hadde han gjort en hel måned uten problemer. Så lenge man kjørt egikk det utmerket.

Så jeg lurere på hvor mye luft man egentligen trenger å blåse....disse bilene er jo tenkt å fungere i langt varmere strøk , da er antagligen vifta overdimensjonert hos oss.

 

 

Så lenge du ikke lar den stå og gå lenge på tomgang er det vel egentlig ikke noe problem.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Vurderer en slik løsning på rodden også. Sparer vannpumpa og gir mer hkr ut på drivhjulene. Hittil har jeg trodd ettermarkedsviftene var eneste alternativ.

 

Men prisen på noen av de nye ettermarkedsviftene er jo ikke så avskrekkende, da.

Allstar performance, 13 toms diameter, 75$.

 

Link:

http://www.carshopinc.com/product_info.php/products_id/4378

 

Tipper en dyr høgger lett kommer opp i samme pris.......

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette vifter som helt erstatter vifta på vannpumpa? Mange av ettermarkedsviftene er ihvertfal kun ment som supplement til den ordinære vifta.

 

En annen ting er at en diger V8 trenger 3-4 ganger så stort luftvolum enn en Citroen Xantia. Er virkelig den Citroen-vifta så overdimensjonert at den også kan kjøle en V8???

 

Så lenge radiatoren er dimensjonert riktig så holder det ja.

Kjører selv med en enkel el-vifte på kjærra mi (riktignok stor type men... ), og det går greit selv i stampende kø i Power Meet Västerås. Styres av en justerbar termostat.

Som nevnt så trenger man ikke vifta når man kjører.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Men husk også at luftgjennomstrømmingen øker MYE med større vifte!

 

For eksempel drar Flex-a-lite's lille 12,5 toms vifte bare 925 cfm, mens den samme vifta i 16,5toms utførelse drar hele 2500cfm.

 

Med andre ord er det mye å hente på å bruke så stor vifte som mulig.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg kjører med vifter fra en Stratus på sin 83 Trans Am.

Det er doble vifter med 2 hastigheter, de passer godt og funker fint.

Mener han fikk de for 400,-

Mener det skal passe godt på Pick up`n og.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert det er mye å "spare" gjenom å bruke en så stor vifte som mulig. Man trenger en vifte som er "passe" stor. Unødvendig å bruke en masse strøm til ingen nytte.

Jeg har ennå ikke klart å skaffe frem hvor mye luft man trenger å blåse men det er fult mulig at en liten vifte er nokk. se på denne linken her 105$

(blir vell en 1000++ kr ferdig hjem

 

http://store.summitracing.com/default.asp?Ntt=fan&Ntk=KeywordSearch&DDS=1&searchinresults=false&N=0&target=egnsearch.asp

 

en termostat kontoll koster ca 30-60dollar.

 

Jeg tror kanskje man kan klare seg med en enda mindre vifte....?

 

Dette tror jeg kommer til å fungere helt okay i vår tempererte zone, sikkert ikke nokk i mexico..:- )

 

en "fabriks" type koster 450-500$ men da har den termostat inkludert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Perma Cool's hjemmeside:

"In choosing an electric fan for primary cooling, small cubic inch eight cylinder engines require 3,000 CFM and large cubic inch eight cylinder engines require a minimum of 4,500 CFM. Recommendations are based on stock engines and regular driving conditions. CFM estimates are based on the electric fan mounted behind the radiator in a "pulling" configuration. Electric fans mounted in front of the radiator, in a "pushing" configuration, are only 80% as effective."

 

Hentet fra Norwegian Street Rod Associations hjemmeside, salgsannonser:

 

Div roddeler nytt inn på lager (27/7-2005)

16" elvifte Kr 895,. justerbar termostat for vifte Kr 295,

Kontakt: Øivind Henriksen Hot Rod Service

Telefon: 33 07 89 90

Epost: oeivihen@online.no

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er helt riktigt. Denne viften fungerer sikert opp til 45 grader (i skyggen) tilsvarere GM:s fabriksmomteret (på nyere motorer).

For oss i norden er dette antagligen langt over hva vi trenger. De trådene jeg har lagt ut antyder under 2000 cfm. kanske enda mindre.....

Men som tidigere skrevet jeg har ikke fått noen eksakte svar bare at folk plokker vifter fra nært sagt alle biler og at det fungere nesten uansett (i vårt klima) Som jeg skrev tidigere en fyr har tatt vekk viften helt (Canada) å kjørt en hel måned. Så lenge det ruller går det utmerket sier han.....

 

Takk for tipset om viften! Ser bra ut. Har epostet han.

 

Jeg har planer om å elektrifisere vannpumpen også :-)

 

Vannpumpe og elvifte skulle nokk gi en 20-30 hester til på bakhjulet. I vart fall er det et morsomt prosjekt (akkurat som om jeg ikk har nokk med å putte in en ny motor/konvertere til forgasser/ modde kassen for lockup/ lage nytt brenslesystem/ordne A/C:n................:- ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Som jeg skulle sagt det selv!

Imidlertid kommer jeg til å beholde konvensjonell vannpumpe på grunn av økonomien. Berger jo litt ekstra hkr pga manuell kasse og fravær av AC og servostyring jeg da...

 

Den el.vannpumpa jeg har sett på koster 333$ (Meziere). En oppgradert, remdrevet aluminiumpumpe fra Allstar performance koster kun 70$.

 

Ser også for meg et litt pussig dynamo oppheng på rodden min dersom jeg skulle hatt el.vannpumpe:

Uten hverken servostyring, AC eller vannpumpe ville jo reima gått kun mellom dynamo og veivaksel. For å få strammet reima da, måtte jo dynamoen på en måte strekkes oppover, istedefor utover til siden. Ingen umulig oppgave å fikse, selvsagt, men litt ekstra knot med egentilvirkning av braketter og stramme mekanisme ville det jo blitt.

 

Evt kunne jeg laget et eget strammehjul, men hvor ble det av hkr innsparingen fra el.vannpumpa da?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår