Mentos Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Sliter litt med å få skrudd ut leddet som styrer venstrehjulet... har dratt ut den klipsen som satt inni mutteren, men når jeg vrir på mutteren så svinger bare hele greia. Er vel ikke sååååå sunt å dra den til full sving og tvinge på mer kraft?? (Rød) En annen ting er mutterene som holder det framre drivleddet på plass (Blå) - disse sitter helt steinfast - sto og hoppa på skralla - men eneste som skjedde var at mutteren ble ødelagt... Any suggestions? Selve feilen er at denne... drivakselmansjetten (takk VWGolf1) har sprukket opp og spruta smørefett... Har enda ikke kommet noen klikketiklikk lyd, så da regner jeg med at det ikke er kommet noe særlig dritt inni der enda. Hvis noen har gode tips til å bytte denne på andre måter enn å skru ut mutterne jeg nevnte over så kom med de :) En del av stabstaget på høyresiden er også ødelagt, men dette burde være en easy-fix. Eneste kan være at jeg må få bilen opp i lufta på ett vis, men det kan da ikke være allverdens vanskelig å få til... veier jo tross alt bare 0,9 tonn den lille doningen :P Edit: Forresten er bildene tatt før jeg har gjort noenting og er av høyresiden :) Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 få tak i trykkluft-muttertrekker, da kommer det meste ^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Enig med muttertrekker ja. Få tak i luftverktøy å kjøre på som fy. Få gjerne tak i et spett el.l får å holde kula nede mens du skrur. Stab.staget på denne bilen har vel også kuleledd. Litt kinky å få av, bruk f.eks vice grip tang el.l. Drivaksel mansjetten din er også ødelagt ja, burde du skifte snarest får å unngå å skifte hele knuten! Husk å gjør den ren først. sikkert mye sand i den. Anngående skruene på fjærbeinet/navet. Få tak i skjærbrenner og varm opp mutterene. Mansjetten på drivakselen er defekt likevel, så gjør ingenting om denne blir skadet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Juli 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Takker for bra svar, skjønner at en kompressor er et must i ethvert verksted. Morgendagen vil gå med til å finne et verksted som er medgjørlige. Noen som har erfaringer fra hvor mye mindre lokale verksted pleier å ta for å la "ungdommen" skru i et par timer? Er vel ikke mer jobb enn å fjerne ytterdelen så det fremre drivleddet kommer til syne, skjære av den ødelagte drivakselmansjetten, putte på en ny (innkjøpt) og smøre masse fett inni der igjen vel? Kan legge ut bilder av staget i morgen, det er noen gummi-fester som har løsnet fra festet sitt, er bare den siste delen av staget som skal fikses, og dette ser ut til å kunne gjøres med en muttertrekker og litt godvilje. Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaksa Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Er ikkje det torx-spor inne i gjengane da? Slik at du kan holde dei still mens du skrur av mutteren med ein fastnøkkel? Eg måtte det på opphengsleddet på volvon min. Men pass på, det er lett å ødelegge spora for bitset. Siter -Kim- 1996 Volvo S40 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 Alternativ: skru ut mutteren på drivknuten, ta ut skruen på bærekula. slå kula ut av navet, dra ut drivknuten. ser ikke vitsen i å skru av hele navet å som følge av dette fucke opp camber'en Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Juli 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Torx spor? Hmm - har ikke sett noe til dette (stjerneformet spor ja?) "Slå kula av navet" var det han karen på Nissan sa også, tror jeg skal prøve det. Mutteren på drivknuten er ute (kan jeg gjenbruke den split-pin saken som holdt mutteren på plass eller må den skaffes) Skruen på bærekula? Hvilken skrue er dette? Bilder settes pris på :) Evt. bare en ca. plassering av hvor den er. Jeg og har vært litt skeptisk til å skru av hele navet, m.tp camber og framtidig driftssikkerhet. Men denne skruen på bærekula - hvor finner jeg den? Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor_s_sumstad Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 den skruen finner du rett under drivknuten. det er trolig en gjennomgåemde skru med mutter på. Så bruker jeg å sette en lang forlenger ned på bærebroa(loddrett) for deretter å slå ut kula ut av navet. Har desverre ikke bilde Siter Das Auto 09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 for å få av endeleddmutteren uten kompressor kan du også prøve å ta en jekk å jekke selve kula nedover så den står i spenn. da går mutteren stort sett opp. litt problem å få inn jekken, men klarte det på en gammel escort som ser temmlig lik ut. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Juli 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Fikk av bolten etter å ha gyvet løs med en hammer og skralle... men den nekter å løsne, ikke engang ekstrem banking mot topp eller bunn virker å ha noen form for effekt. Haynes boka nevner en "ball joint opener tool" eller noe i den dur, må man ha noe spesialverktøy for å løsne den?? Neste problem er bare confusing.. denne bolten sitter jo så tight imot bærekula (?) at det er umulig å få ringsiden til en fastnøkkel inni der, må bruke skiftenøkkel. Men bolten sitter dønn fast, har hamret løs med en slegge (!) men det har INGEN effekt. Har ikke skjærebrenner, men får vel låne ett sted. Har smurt inn bolten med ketchup da for å prøve å få litt løsning fra rusta, blir vel å supplere med wd40 i morgen. Driver å pusler med stabstaget nå, det har såklart to bolter hvorav en skal holdes igjen, så jeg bare skruuur og skruur og skruur.... *litt oppgitt* :P Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet Juli 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2005 Kjøpte sånn butanbrenner idag.... menneh, de hadde ikke butan-gass på bensinstasjonen jeg var innom, så kjøpte lightergass istedenfor... fyllte på dette, og det fungerer jo ikke i det hele tatt. Vrir bryteren over til maks styrke, trykker på knappen men ikkeno kommer ut. Burde det ikke komme en flamme eller noe? Er jo tross alt en form for gass innpå den. Har jeg fucka opp helt nå og ødelagt brenneren eller kan det jeg fyllte på dreneres bort på et vis?? Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mentos Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Okay, framgangen kom etter at butanbrenner ble innkjøpt. Har nå løsna bærebroa fra drivleddet, nå lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med denne kula. Kan noen fortelle meg litt om hvordan den er bygd opp? Slik jeg har forstått det kan jeg bare hamre løs på selve skiva der kula sitter fast og så vil den etterhvert løsne, men er det mulig å slå for hardt slik at jeg løsner den indre drivknuten? I Haynes manualen står det at jeg bør tappe girkassa for olje først (oppskrift på å fjerne hele drivknuten) - noen som har noen anbefalinger å komme med?? Btw. skal styringsleddet også løsnes? Siter - 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.