Gå til innhold

forsterkern funker ikke.

Ranger emnet


nalsepals

Anbefalte innlegg

min forsterker som jeg mottok i dag fra boomboom.no funker ikke som den skal. den rød protection lampa lyser, og den nekter å bytte til grønt. har prøvet alt, men ser ut til at den er defekt. har snakket med boomboom som mener jeg har koblet feil, så inngangsporten er brent, og at det kan bli dyrt for meg å fikse:S hva er tilfellet og har jeg ingen garanti mot lsike tilfeller?

 

håper på svar. mvh Nalsepals

vMazda 323f

volvo 360gls

 

2 stk 12'' Jbl bassere, 1 stk jbl monoblock og 1 stk jbl 4 kanaler, samt pioneer komponentsett og 6x9 i magnesium og karbon membram. 5000 watt peak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min forsterker som jeg mottok i dag fra boomboom.no funker ikke som den skal. den rød protection lampa lyser, og den nekter å bytte til grønt. har prøvet alt, men ser ut til at den er defekt. har snakket med boomboom som mener jeg har koblet feil, så inngangsporten er brent, og at det kan bli dyrt for meg å fikse:S hva er tilfellet og har jeg ingen garanti mot lsike tilfeller?

 

håper på svar. mvh Nalsepals

 

 

 

har du god joring? kan være det og!!! som slår ut

Yeah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan ta noen bilder av koblingene dine kan vi fort se om noe er feil hvis det er åpenlyst. Har du pusset ned til metallet der du jorder forsterkeren, det er viktig som Tricket prøver å si.

 

Ellers har jeg opplevd at det lurer seg en enkelt tråd fra en av høtalerledningene og over på en av de andre utganene, da blir det kortslutning.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er 100% sikker på at du ikke har gjort noe feil i henhold til montering så kontakt forbrukerrådet som nevnt ovenfor.

 

boomboom er en idiot og useriøs fyr som har MANGE klager på seg fra før av.

 

OG forresten.... det er ikke så dyrt å reparere (er verkstedet som koster). Hvis du ikke kommer noen vei så ta kontakt med Matador her i forumet. Han er en kløpper på slikt.

OG han er billig.

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med boomboom som mener jeg har koblet feil, så inngangsporten er brent, og at det kan bli dyrt for meg å fikse:S hva er tilfellet og har jeg ingen garanti mot lsike tilfeller?

 

håper på svar. mvh Nalsepals

 

er det i det heletatt mulig? jobber med elektronikk selv, og kan ikke helt forstå hva han mener med det han sier. kanskje matador kan forstå hvordan det er mulig, han som jobber mye med å reparere sånt?

du får jo bare tilkoblet signalkabelen der, og den kan ikke kobles feil. eneste du egentlig kan gjøre feil er å kortslutte utgangen på forsterkeren, eller bytte om + og - på strømtilførselen. og desuten har de fleste forsterkere beskyttelseskretser for dette. er begrenset hvor mye feil det kan kobles på en vanlig forsterker egentlig. er +12V, GND, REN, RCA og høyttaler.

 

har hørt VELDIG mye dritt om boomboom, og jeg anbefaler Alle som har problemer med siden å rapportere dette til forbrukerrådet, det hjelper. får de nok klager kan han bli fratatt retten til å drive en butikk en gang for alle om de tar seg av saken og finner ut at han ikke følger loven. til fordel for oss alle.

 

men har opplevd at en forsterker gikk i protection selv om alt så ut til å være ok, sikringen var hel osv. men så viste det seg at det faktisk var dårlig kontakt i sikringsholderen og den bare fikk strøm fra rem-kabelen, og ikke noe på strømkabelen. prøv å skjekk det også, bare for å være helt sikker. mål spenningen bak på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet.. da var det remote kabelen som skulle "slå på forsterkeren" som var problemet.

 

nå har jeg koblet en ledning rett fra + på forsterker til remote inngangen (med bryter)

 

det var remote utgangen på cd spilleren som var svak

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken modell er det?? har ikke noe å bety,men en nabo har kjøpt seg en 4 kanaler der. skal sjekke om det er samme. der fikk vi ikke lyd i forsterkeren, rødt lys i protection lampa. koplet av - kabelen. sjekket at den var festet godt på jordings punktet, koplet til igjen og den virket. gnistret første gang vi koplet til

 

Hadde montert strøm og remote på forsterkeren, og vippet på automat sikringen. gnistret baki der, men ingen tegn til kortslutning i det hele tatt.. Innebygd overbelastnings vern kanskje??? virket ihvertfall etterpå, men ikke mye klar og fin lyd.. :aug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det i det heletatt mulig? jobber med elektronikk selv, og kan ikke helt forstå hva han mener med det han sier. kanskje matador kan forstå hvordan det er mulig, han som jobber mye med å reparere sånt?

du får jo bare tilkoblet signalkabelen der, og den kan ikke kobles feil. eneste du egentlig kan gjøre feil er å kortslutte utgangen på forsterkeren, eller bytte om + og - på strømtilførselen. og desuten har de fleste forsterkere beskyttelseskretser for dette. er begrenset hvor mye feil det kan kobles på en vanlig forsterker egentlig. er +12V, GND, REN, RCA og høyttaler.

 

har hørt VELDIG mye dritt om boomboom, og jeg anbefaler Alle som har problemer med siden å rapportere dette til forbrukerrådet, det hjelper. får de nok klager kan han bli fratatt retten til å drive en butikk en gang for alle om de tar seg av saken og finner ut at han ikke følger loven. til fordel for oss alle.

 

men har opplevd at en forsterker gikk i protection selv om alt så ut til å være ok, sikringen var hel osv. men så viste det seg at det faktisk var dårlig kontakt i sikringsholderen og den bare fikk strøm fra rem-kabelen, og ikke noe på strømkabelen. prøv å skjekk det også, bare for å være helt sikker. mål spenningen bak på forsterkeren.

 

takk for innlegg. forsterkern funker. testet i en annen bil, med riktig jording, rem og +. jordinga er nå festet bak lysene på venstre side i jodrings punktet, så der skal den funke. det med remoteen i cd spillern er for svak kan værë åsak, eller dårlig kontakt i sikringsholder som du sier.. uansett takk for hjelp.. skal forsøke tipsa dine.

 

mvh Fredrik

vMazda 323f

volvo 360gls

 

2 stk 12'' Jbl bassere, 1 stk jbl monoblock og 1 stk jbl 4 kanaler, samt pioneer komponentsett og 6x9 i magnesium og karbon membram. 5000 watt peak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt rart egentlig om den ikke er sterk nok til å starte forsterkeren, så tror kanskje ikke det er det. i såfall kan du jo koble på et rele, men det skal jo ikke være nødvendig. i allefall ikke med bare en forsterker.

 

hvis den fungerte i en annen bil ville jeg skjekket spenningen bak på forsterkeren først, for da fungerer jo i allefall forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve å koble med en liten stump ledning fra + tilkobling på forsterkeren inn på REM og da skal den slå seg på om ikke noe annet er feil, -meget usansynlig at det er feil i REM til spilleren, den trekker ikke mer en ca 10-20mA fra spilleren, ellers må du gjøre som Jan Erik skriver.

Ellers er det jordings punktet du bruker ikke "optimal", skru heller jordingen i samme skruen til sykkerhets belten under baksettet, garanter bra og mest optimal. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve å koble med en liten stump ledning fra + tilkobling på forsterkeren inn på REM og da skal den slå seg på om ikke noe annet er feil, -meget usansynlig at det er feil i REM til spilleren, den trekker ikke mer en ca 10-20mA fra spilleren, ellers må du gjøre som Jan Erik skriver.

Ellers er det jordings punktet du bruker ikke "optimal", skru heller jordingen i samme skruen til sykkerhets belten under baksettet, garanter bra og mest optimal. :)

 

ok.. takk. men hvis det ikke er jordinga, eller remoten som er problemet. det med rele, hva skal det ha hensikt for? den rød protection lampa lyser hele tiden, og ifølge instruksjonsboka er det enten feil med forsterker eller jordinga. kan det være + ledninga fra batteriet eller noe annet som kan være årsak? må prøve meg litt fram nå:P

 

men takk for hjelp. mvh Fredrik

vMazda 323f

volvo 360gls

 

2 stk 12'' Jbl bassere, 1 stk jbl monoblock og 1 stk jbl 4 kanaler, samt pioneer komponentsett og 6x9 i magnesium og karbon membram. 5000 watt peak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo prøve med jumperen først.... om det hjelper så bruker du releen. Men tviler på at feilen ligger her, mente Jan allrede ba deg om å gå over alle kontaktene mellom batteri og forsterkeren, mål spenningen over terminalene til ampene når du slår den på og den går i protection. da skal du ikke ha mindre enn 11 volt. eventuelt flytt - målepinnen til chasiset på bilen hvis spenenningen du måler er lav, da verifiserer du om det er dårlig kontakt mellom jordings punkt og forsterkeren og samme prinsip på + siden av ampen. Prøv å slå den på også uten noe som helst RCA og høytaler tilkoblet bare + og - og REM - i tilfelle kortslutning på utgangene- uhhmmwhat?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først måler du spenningen på + og gnd bak på forsterkeren. den skal vise 12-13V. gjør den det er det ok. så måler du mellom remote bak på forsterkeren og gnd, da skal du også få ca 12V. mål alle disse spenningene når annlegget står på for å være sikker på at det ikke er dårlig kontakt noe sted så spenningen er ok når det er skrudd av, men faller veldig når du skrur det på.

 

mål disse først, og prøv det matador sa med en kort kabel fra +12V til rem.

 

edit: matador var vist raskere... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår