RedFox Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Er det bare å banke de av med hammer og meisel ? Skal skifte de uansett.. Har husket å ta av håndbrekket.. :P Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Er det bare å banke de av med hammer og meisel ? Skal skifte de uansett.. Har husket å ta av håndbrekket.. :P Noen er også festet med en skrue, du ser den foran på trommelen i såfall.. Hvis ikke er det bare å ta hammeren til hjelp ja.. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Noen tromler har slittasjespor inni, hvor skoene har begynt å grave seg litt inn i metallet.. Det er derfor lurt å sjekke om du har en luke på innsiden av tromlene (skjoldet) hvor du kommer til selvjusteringsmekanismen... denne kan du (sannsynligvis) justere på ved hjelp av et par skrutrekkere. Vil tippe at du kan se et tagget hjul rett innenfor.. husk at det også da vil være en mothake der som må løftes litt... skru på dette hjulet og du vil få bremseskoene til å bevege seg mot hverandre.. Deretter forsøker du å dra av tromlen. Du kan feks bruke en trekloss som mellomstykke mens du hamrer tromlen ut... Husk å slå ikke bare på en plass men variere slik at du slår omtrent like mye på hver side av tromlen etter tur... Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Juli 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Noen tromler har slittasjespor inni, hvor skoene har begynt å grave seg litt inn i metallet.. Det er derfor lurt å sjekke om du har en luke på innsiden av tromlene (skjoldet) hvor du kommer til selvjusteringsmekanismen... denne kan du (sannsynligvis) justere på ved hjelp av et par skrutrekkere. Vil tippe at du kan se et tagget hjul rett innenfor.. husk at det også da vil være en mothake der som må løftes litt... skru på dette hjulet og du vil få bremseskoene til å bevege seg mot hverandre.. Deretter forsøker du å dra av tromlen. Du kan feks bruke en trekloss som mellomstykke mens du hamrer tromlen ut... Husk å slå ikke bare på en plass men variere slik at du slår omtrent like mye på hver side av tromlen etter tur... Mange takk for raske svar :) Tror tromlen er rustet fast ellerno. Dette er på en gammel corolla EE80 (dx) 1.3l 87 mod. hvis noen veit hvordan det ser ut på den.. Har hamret og hamret, men den ser ikke ut til å løsne i det heletatt. Trommelen går fritt rundt, så skoene har nok ikke satt seg fast på noen måte. Jeg skal uansett sjekke ut om det er en luke bak skjoldet. Edit: Antar at det er dette du mener ? Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suzuki Ac-50 Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 er jo mange tromler som har 1-2 gjengete hull hvor du kan skru en 6mm skrue inn og dra av tromlen.. Siter Let´s go, Hammer down! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Disse gjengehullene som finnes på enkelte bremsetromler kan du skru inn bolter. Disse boltene stopper da mot hjulnavet innenfor slik at bremsetromelen presses ut når du fortsetter å skru inn boltene. Viktig å skru dem inn vekselvis i små trinn slik at du får trommelen beint ut.. Når trommelen sitter på plass går jo bremseskoene i sporet dem har slitt, og da går den fritt rundt. Men drar du den utover, så støter de i denne slitasjekanten slik at du ikke får den forbi. Du merker jo det dersom trommel ikke lenger går fritt rundt dersom du drar den utover. Derfor du må komme til den selvjusteringsmekanismen som ble nevnt ovenfor. Da går skoene tettere sammen slik at de går klar denne slitasjekanten.. The Edge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Juli 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Disse gjengehullene som finnes på enkelte bremsetromler kan du skru inn bolter. Disse boltene stopper da mot hjulnavet innenfor slik at bremsetromelen presses ut når du fortsetter å skru inn boltene. Viktig å skru dem inn vekselvis i små trinn slik at du får trommelen beint ut..Når trommelen sitter på plass går jo bremseskoene i sporet dem har slitt, og da går den fritt rundt. Men drar du den utover, så støter de i denne slitasjekanten slik at du ikke får den forbi. Du merker jo det dersom trommel ikke lenger går fritt rundt dersom du drar den utover. Derfor du må komme til den selvjusteringsmekanismen som ble nevnt ovenfor. Da går skoene tettere sammen slik at de går klar denne slitasjekanten.. The Edge Super beskrivelse! :) Ser det hele for meg nå. Jeg har slike små hull som du og andre beskriver her. Skal teste med 6mm skruer, men dette er maskinskruer sant? fingjengede ? Kjøpte en avdrager i sta også.. En sånn med armer i tilfelle jeg blir nødt til å brute force hele driten :p Fikk 4 2'ere på EU kontrollen på denne corollaen. -Tenningsfeil som jeg nettopp rettet med nye plugger og 1 ny kabel. -Bærekule.. Tror jeg skal få denne ut med en sånn kuleavdrager, men det blir kanskje værre å få den nye inn igjen ? -Vesentlig pulserende bremseeffekt bak (som er tromler som jeg skal sjekke ut nå) -Overflaterust på bremserør bak (pusses og tektyleres) Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 På noen biler må du ta ut hjullageret først. gjelder fremhjulsdrevne biler da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Super beskrivelse! :) Ser det hele for meg nå. Jeg har slike små hull som du og andre beskriver her. Skal teste med 6mm skruer, men dette er maskinskruer sant? fingjengede ? Kjøpte en avdrager i sta også.. En sånn med armer i tilfelle jeg blir nødt til å brute force hele driten :p Fikk 4 2'ere på EU kontrollen på denne corollaen. -Tenningsfeil som jeg nettopp rettet med nye plugger og 1 ny kabel. -Bærekule.. Tror jeg skal få denne ut med en sånn kuleavdrager, men det blir kanskje værre å få den nye inn igjen ? -Vesentlig pulserende bremseeffekt bak (som er tromler som jeg skal sjekke ut nå) -Overflaterust på bremserør bak (pusses og tektyleres) Toyota ja.. det kjenner jeg veldig godt til ;) Bremserøra kjøper du på mekonomen og bytter bak... de koster vel 35 kroner pr stk... Mye tryggere :) Bildet lengre opp er korrekt.. Det kan hende at skiten er rustet fast, men det kan og hende at de henger på skoene. Da hjelper det å skru inn selvjusteringsmekanismen. Kjør trikset med de to skruene, sørg for å få tak i rette gjenger og sterke nok skruer.. Bruker du for mykt gods så kan det hende at du vrir de av.. da står du litt mer fast. Den avdrageren bør ha tre armer.. har brukt en sånn før på en eldre corolla med stor suksess... Pang sier det, så løsner alt :win Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Juli 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Toyota ja.. det kjenner jeg veldig godt til ;) Bremserøra kjøper du på mekonomen og bytter bak... de koster vel 35 kroner pr stk... Mye tryggere :) Bildet lengre opp er korrekt.. Det kan hende at skiten er rustet fast, men det kan og hende at de henger på skoene. Da hjelper det å skru inn selvjusteringsmekanismen. Kjør trikset med de to skruene, sørg for å få tak i rette gjenger og sterke nok skruer.. Bruker du for mykt gods så kan det hende at du vrir de av.. da står du litt mer fast. Den avdrageren bør ha tre armer.. har brukt en sånn før på en eldre corolla med stor suksess... Pang sier det, så løsner alt :win hehe.. jeg tok de av med avdrageren.. Det sa jaggu pang ja! Fy fan jeg skvatt :P På den ene trommelen hang den på skoene, så jeg får lirke rundt det tannhjulet inni der. Men jeg har satt i gang prosjektet med å få av bærekula.. Hvordan er det mulig å få bolten ut uten å demontere drivknuteleddet? (se bilde) Jeg får jo ikke noe verktøy imellom den bolten.. Jeg har skrudd bolten et par millimeter ut i og med at jeg skal få pressa den ned, men den butter i drivknuta hvis jeg skrur den litt mer. Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Sorry for å måtte skuffe deg, men du må ta av hele røkla.. Du trenger å ta ut hele navhuset for å lettest få ut kula med en egen avdrager.. I det minste må du fjerne akselen. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Juli 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 Ingeniører altså.. heyyou :nono: Det må være en måte å presse den ut på.. Liker ikke å rote for mye med ting jeg ikke har peiling på.. Dritt om det ender opp i at dekket slites skeivt etc.. men må man demontere hele saken, så er man jo bare nødt.. Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Juli 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2005 Fikk faktisk av kuleleddet i dag :) Brukte et 1,5m langt spett så poppa det av lett som bare det! to av boltene på den gamle delen satt enten støpt fast eller så var de rusta fast.. Er det bare å bruke en vilken som helst bolt til dette, eller må det være en spesiell "kuleledds" bolt for å få festa leddet til bærebrua ? Prøvde å få ut boltene med slegge, men funka dårlig. Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Juli 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2005 Jeg ville kjøpt dem fra Toyota direkte.. Det koster deg noen tiere, så får du rett dimensjon og hardhet på boltene. Tar et par tre dager å bestille da. Rettelse... På kuleleddet så skal det være to bolter som skal sitte fast til dette... Det følger med på det nye leddet. Ellers så gjelder det jeg skrev om bolter over, spesielt de du skal bruke på styringsdeler. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedFox Skrevet Juli 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2005 Jeg kjøpte delen uoriginalt. Det var ikke montert på noen bolter her :( Får ringe biltema og høre.. Siter 2001 Volvo V40 1989 Peugeot 205 1,9 GTI -> 16v (Banebil prosjekt) x 1992 Honda CRX Del Sol VTI (Solgt) x 1991 Ford Escort 1.6i (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.