Gå til innhold

Slissa/borre bremseskiver. Innkjøring, vinter, diverse?

Ranger emnet

Dulle

Anbefalte innlegg

Skulle ha noen nye skiver til fronten, og måtte ha de kjapt, eneste jeg kunne få tak i kjapt nok var borra og slissa skiver. Det jeg da lurer på er: Er disse skivene "svakere" enn vanlige skiver, siden det faktisk er hull i metallet liksom?

Kan de knekke o.l. under rare forhold, eller er det sånt som ikke skjer?

Og så lurer jeg på innkjøring. Kan noen gi en fullstendig forklaring på hvorda man bør kjøre inn klosser og skiver?`Er det forskjellige teknikker eller måter å gjøre det på?

Og dette med vinteren da. Hvis man nå har borra og slissa skiver, som står på bilen ute, i 15- og blir gjennomkalde, så setter man seg i bilen på morran og drar til jobben. På veien må man bråbremse etter si..5 minutters kjøring, uten å ha bremsa kraftig en gang. Hva skjer? Vil de kalde skivene vri seg, eller ta skade av den plutselige varmegangen? Forhåpentligvis slipper jeg dette til dels, når garasjen blir ledig i vinter..men kan det ta noen skade av sånt?

Litt mye spørsmål og usikkerhet her. Om noe er riv ruskende galt, si gjerne ifra :)

Takker for alle svar på forhånd!

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. innkjøring, så veit jeg ikke noe særlig om dette.

men ang. de borrede skivene, så veit jeg at etter noen års bruk, så kan de ha en tendens til å sprekke mellom hullene, bittesmå sprekkker.

husk, disse skivene var opprinnelig ment for banebiler, og de bytter jo skivene nesten hvert løp. :)

de er ikke svakere enn skiver som ikke er borrede, men de har en større overflate, så de kjøler bedre.

de skal fint tåle en hard nedbremsing fra kald :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider