Gå til innhold

Enkel bytting av fjærer fremme?

Ranger emnet


RAPNordland

Anbefalte innlegg

lars_b: Når du setter jekken under fjærbeinet setter du den da på endeleddet og løsner så endeleddet i festene mot bærearmen?

 

Dette virket jo som den enkleste måten, så jeg prøver denne.

 

Har fått bytta fjærer bak, selv om maxtrac-fjærene er angitt til å bare senke 35 millimeter så er det nok i realiteten nærmere 50 mm. Tror jeg blir nødt til å måle mer nøyaktig foran når jeg setter igang der!

 

Hva som er "nok" senking får være opp til hver enkelt å avgjøre!

For min del ønsker jeg ikke for mye senking da dette blir for upraktisk ved kjøring på dårlig vei og ved av-/påkjøring på ferge (her er det opptil 180 cm forskjell på flo og fjære, så da blir knekken oppe og nede på fergeleiet rimelig knapp!). Hos meg må nok utseende vike for funksjon!

 

Slipper å dra på et verksted å låne ringnøkkel, etter å pratet litt med farsan begynte han å rote litt i lageret sitt og vips så har jeg rett nøkkel! Kjekt med en gammel far som har tatt vare på alt av verktøy som han har vært borti i løpet av livet... :)

 

Forresten, dere som bruker avløpsrør som eksosanlegg ;):

Er det ikke mulig å få tak i ovale eksosanlegg som bygger mindre i høyden, eller bruke 2 stk med litt mindre dimensjoner? Da skulle gi litt bedre bakkeklaring samtidig som det gir en bra gjennomstrømming...

Rållf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var en veldig tungvindt måte dere bytta fjærene på. bytta de på en halvtime på begge sider for en kompis.

 

1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk

2. ta av hjulet

3. sett jekken under fjærbeinet

4. skru av krengningshemmeren

5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut.

6. skru løs endeleddet

7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet

8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen.

 

Fordelen her er at du ikke mister hjulstillinga og det tar drit kort tid. Fjærklemmene erstattes av jekken som presser fjæra opp. Har aldri prøvd å sette på orginal fjærer med denne metoden, mulig det blir mye knot da denne er mye lenger enn senkefjær.

 

Dette er ikke så langt unna det jeg beskrev da, men jeg glemte at man bare kan løsne festet til bremseslangene og at endeleddet må løsnes (var nok det jeg tenkte på da jeg skrev krengningshemmer). Men vær jævlig forsiktig med å bruke jekken som "fjærklemmer". Hvis presset fra fjæra skulle få den til å skli unna, så er det helvetes store krefter i sving! Har selv fått forfjæra til en 740 i brystet fra spent stilling. Det kjenner man, jeg lover!!!

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet er i enkelte tilfeller et rent helvette å løsne, brukte kraftpipe, type teng-tools og muttertrekker for å få den av. Og når jeg skulle ha den på igjen etter bytte av fjøra, så vrei alt seg. dvs: demperen gikk også rundt, så det var umulig å skru den til med håndkraft. Brukte muttertrekker for å få den på jeg. Funka fint... Men skal man gjøre dem for hånd, da kan det ta sin tid ass...!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke løsne noe på bærearmen, med endeledd mener jeg styre leddet, det er ikke så fleksibelt som bærearmen, den kan du bøye i det uendelig, mens styrestage kun har litt, vanligvis ikke nok til å få ut fjærbeinet. best å ta det av. Hvis det sitter fast må du ikke banke på selve bolten som stikker opp. Bank på siden i selve fjærbeinet og det sprette av tilslutt, bruk gjerne slegge. dersom bolten går rundt når du prøver å skru av mutteren setter du jekken under leddet og jekker opp så det blir trykk på det, da setter det seg mer og du får skrudd av mutteren

 

Som sagt så vet jeg ikke hvordan det funker når man setter på org.fjærer, senkefjærene er så korte at det nesten ikke er spenn i de når fjæra ikke har belastning. Ved motering av org,fjærer ville jeg nok ha klemmer.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke løsne noe på bærearmen, med endeledd mener jeg styre leddet, det er ikke så fleksibelt som bærearmen, den kan du bøye i det uendelig, mens styrestage kun har litt, vanligvis ikke nok til å få ut fjærbeinet. best å ta det av. Hvis det sitter fast må du ikke banke på selve bolten som stikker opp. Bank på siden i selve fjærbeinet og det sprette av tilslutt, bruk gjerne slegge. dersom bolten går rundt når du prøver å skru av mutteren setter du jekken under leddet og jekker opp så det blir trykk på det, da setter det seg mer og du får skrudd av mutteren

 

Som sagt så vet jeg ikke hvordan det funker når man setter på org.fjærer, senkefjærene er så korte at det nesten ikke er spenn i de når fjæra ikke har belastning. Ved motering av org,fjærer ville jeg nok ha klemmer.

 

Ved demontering av endeledd, så skal man ikke bruke slagverktøy direkte på hverken leddet eller styrestaget i det hele tatt. Til dette bruker man egnet avdragerverktøy. Hvis bolten på endeledd går rundt ved forsøk på å skru den av, så er det ikke verre enn å bruke to fastnøkler. For bolten er laget slik at du setter på en ringnøkkel (den runde enden av fastnøkkelen) på mutteren og så holder du igjen tappen som stikker opp på toppen med en fastnøkkel (som regel 9-11 mm).

 

Å, i dag er jeg skikkelig kverulant :hammer

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bolten på endeledd går rundt ved forsøk på å skru den av, så er det ikke verre enn å bruke to fastnøkler. For bolten er laget slik at du setter på en ringnøkkel (den runde enden av fastnøkkelen) på mutteren og så holder du igjen tappen som stikker opp på toppen med en fastnøkkel (som regel 9-11 mm).

 

Å, i dag er jeg skikkelig kverulant :hammer

 

-Der sier du noe! -Går ann å holde igjen i toppen ja :)

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør d da så vanskelig?

 

Jekk opp på en side lr begge da, ta av hjulet, løsne brems kaliberen me to skruer(umbrako) trek den litt av skiva, ikke helt, ta av hele kalibern å skvia, slipper å løsne på noe brems slanger, ta en kasse lr no lignede å sett under atme beinet så du kan legge kalipern på, så den ikke henger i slagene! ta av kregnings hammeren, skru løs fjerbeinet under (konsik sitter som regel litt) skru av styre stagert (konsik sitter d å) skru ut skruene på toppen å ta ut hele fjær beient, på me fjærklemer skru sammen fjæra, oppi me muttern på topp, peis på ny fjær å monter sammen, brukte ca 25min per side jeg! enkel jobb! (men var på min 740, men d er jo samma ulla)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjør d da så vanskelig?

 

Jekk opp på en side lr begge da, ta av hjulet, løsne brems kaliberen me to skruer(umbrako) trek den litt av skiva, ikke helt, ta av hele kalibern å skvia, slipper å løsne på noe brems slanger, ta en kasse lr no lignede å sett under atme beinet så du kan legge kalipern på, så den ikke henger i slagene! ta av kregnings hammeren, skru løs fjerbeinet under (konsik sitter som regel litt) skru av styre stagert (konsik sitter d å) skru ut skruene på toppen å ta ut hele fjær beient, på me fjærklemer skru sammen fjæra, oppi me muttern på topp, peis på ny fjær å monter sammen, brukte ca 25min per side jeg! enkel jobb! (men var på min 740, men d er jo samma ulla)

 

 

hehe, så vanskelig?

 

vi som bruker måten som lars_b nevner, bruker 30 min per side og du bruker 25 min...? hehe... :)

 

mange forskjellige måter å gjøre dette på, j har gjort det på lars_b sin måte flere ganger, og den kommer j også til å fortsette med ettersom at j vet at den funker fint og effektivt...

 

men, måten du gjør det på høres jo ikke dum ut den heller...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, så vanskelig?

 

vi som bruker måten som lars_b nevner, bruker 30 min per side og du bruker 25 min...? hehe... :)

 

mange forskjellige måter å gjøre dette på, j har gjort det på lars_b sin måte flere ganger, og den kommer j også til å fortsette med ettersom at j vet at den funker fint og effektivt...

 

men, måten du gjør det på høres jo ikke dum ut den heller...!

hehe jaok da, hadde ikke lest alt jeg da:P men du er ening i at d som tar tid er jo å skru sammen fjær klemmene, for oss som ikke har mutter trekker som går på luft, er så kjedleig å sitte der med skralla å skru dem sammen:P

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

hehe jaok da, hadde ikke lest alt jeg da:P men du er ening i at d som tar tid er jo å skru sammen fjær klemmene, for oss som ikke har mutter trekker som går på luft, er så kjedleig å sitte der med skralla å skru dem sammen:P

 

da er vi enige da! :)

 

å bruke fjærklemmer tar laaaang tid og er møkk kjedelig når`n ikke har luftverktøy, men j har kun brukt fjæreklemmer en gang på, og det var da bytta ut det orginal-fjørene med 40mm senkesett, resten av gangene har j sluppet unna...

i senere tid har j også kappa senkefjørene, så fjørklemmer har j ikke hatt brukt for lenger...! :cool:

 

men, luftverktøy + fjærklemmer + dårlig tid, er en farlig kombinasjon... onkelen min måtte på legevakta, da ene fjærklemma glapp av på framfjørene han drev med, og han fikk klemma rett i skallen så det sang etter, så j har STOR respekt for fjærklemmer, vet aldri hva som skjer med de...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det gjort!

 

Det tok 3 timer alt i alt, kanskje ikke så fort, men det tok litt tid å få bilen stabilt opp på bukkene, løs grus er ikke det beste underlaget!

 

Klokket ikke de forskjellige operasjonene, men det som enkeltvis tok lengst tid var nok å få av styrekulene uten avdrager og uten å ødelegge dem! Selve byttingen av fjærene gikk nok dobbelt så raskt på nr 2 fremfor nr 1, får ta det som et godt tegn på at jeg har lært noe... :)

 

Brukte metoden til lars_b, men i tillegg hekta jeg bare på fjærklemmene uten å stramme for mye (dro bare til for hand...), da ble det litt enklere å vippe de lange standard fjærene ut! Ved montering av nyfjærene gikk det greit uten fjærklemmer.

 

Takker for alle gode tips, sparte nok mange timer fremfor å bruke oppskriften i Haynes!

 

Målte på fremspoileren før og etter bytte av framfjærer (men etter senking bak), før skifte var spoileren 29 cm over bakken, etterpå var den 24 cm.

 

Bilen ble litt fastere i fisken, men det er begrenset hvor stor effekten blir med svimlende 185/80 -14! tannløs

Rållf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår