Gå til innhold

Enkel bytting av fjærer fremme?

Ranger emnet


RAPNordland

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det var en veldig tungvindt måte dere bytta fjærene på. bytta de på en halvtime på begge sider for en kompis.

 

1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk

2. ta av hjulet

3. sett jekken under fjærbeinet

4. skru av krengningshemmeren

5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut.

6. skru løs endeleddet

7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet

8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen.

 

Fordelen her er at du ikke mister hjulstillinga og det tar drit kort tid. Fjærklemmene erstattes av jekken som presser fjæra opp. Har aldri prøvd å sette på orginal fjærer med denne metoden, mulig det blir mye knot da denne er mye lenger enn senkefjær.

dette er enklest. gjorde dette i helgen da jeg skifta eine fjærbeinet. veldig kjapt gjort. tror jeg brukte ca en time, og da flytta jeg over bremseskiver, calipre, nav og hjullager, samt støtdemper og fjær til det nye fjærbeinet.

 

Edit: hvorfor skal bilen vere så jævla lav? greit det ser kanskje noe bedre ut, men det er så UBRUKELIG og måtte kjøre på skrå over fartshumper, fergelemmer osv.. "Nei, jeg beklager, men vi må nok gå herfra. jeg kommer ikke opp den humpete veien der.." hørt noe så teit om en 240...?

 

har brukt fjærklemmer en gang før, uten å ha lufttrekker. og jeg kommer aldri til å bruke noe slikt igjen! når du skal ha demperen opp gjennom hullet i støtdempertårnet kan du ta bort støttebukkene, legge en stålfelg med dekk under fjærbeinet og senke bilen. det er mye enklere. og med senkefjærer er det bare noen ytterst få kg som skulle til for at jeg kunne få på mutteren. hadde det ikke vert for at fjærbeinet var så jævla tungt kunne jeg løfta det opp i hullet og fått noen til å sette på mutteren.

 

btw.. noen som har en 1031 bakaksling liggende med el. speedo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet?

Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s

 

Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)?

Rållf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet?

Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s

 

Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)?

 

volvo har for ca 500,-

kjøpte turtelleren min der når j hadde 240`n, den store som erstatter klokka...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet?

Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s

 

Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)?

hmm..

jeg vet bilen min lagde litt lyd i begynnelsen, etter nye fjærer og nye dempere.

men bilen min er RIMELIG stiv fremme!!

 

bak er den mykere, men det har også med stabstag-tykkelse å gjøre, pga. om du har kraftigere stag, vil den tvinge fjær på motsatt side til å bli komprimert også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fornøyd med 40mm bake. men kunne tenkt meg mye mere framme..

har aldri skrudd på volvo før da jeg satte på senkefjærne.. og brukte rundt 15 min bake på hver side. og 2 timer på eine framme fordi jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjør det:P og en halvtime på nr2

 

152340.jpg?25-07-2005

169699.jpg?25-07-2005

hvis jeg ikke tar feil så har vel du nye (lavere) hjulbuer bak.. noe som hjelper en del da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æh, nei da. Det fikk ikke jeg, satt på senkesette i forfjor vinter og har brukt samma sommerdekka i hele fjor og noen måneder i år helt til jeg skaffa 100+ felger. Det var det ikke anntydning til skeiv slitasje på de gamle sommerdekka i det hele tatt.

Når du senker bilen, endres cambervinkelen.

Om du bygger om til servo, endres castervinkelen (såfremt du monterer riktige bærekuler).

 

Om du bytter tannstang, endeledd, o.l., endres toe-in/toe-ut.

 

jo bredere dekk du har, jo mer sinsitivt vil det være for riktig hjulstilling.

men, camber vil alltid endres ved senking.. det er ganske logisk!

 

les:

fine bilder: http://www.ingallseng.com/performance/camberchange.htm

mer teknisk: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

 

bilen min sporer ikke i det hele tatt, med 225 dekk fremme og bak!!

den er senket, div stag, etc. og har hjulstilling nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Dra opp en gammel tråd igjen..

 

Driver å bytter fjærer på 940en min. Bak var greit, men foran....

Gjorde som "lars_b" sa...

1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk

2. ta av hjulet

3. sett jekken under fjærbeinet

4. skru av krengningshemmeren

5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut.

6. skru løs endeleddet

7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet

8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen.

 

En liten ting, endeleddet er der hvor styrestaget festes i fjærbeinet ikke sant?

 

Problemet er at jeg nå har skrudd løs alt og senka jekken, men fjærbeinet vil ikke langt nok ned. Fjæra sitter fortsatt i spenn, og det er helt umulig å vippe ut fjærbeinet under hjulbuen. Hva har jeg gjort galt? Noe tips?

Fjærbeinet går ikke helt ned til bakken, det går en bit ned, og så stopper det og blir hengende i lufta, trodde det skulle være så og si helt løst jeg? :S

 

Takker for raske svar! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kommet litt lengre, så fjæra sitter ikke i spenn hvertfall.

Men det er jo laaaaangt igjen får å få den under hjulbuen, og resten av støtdemperen har ikke lyst til å flytte seg så mye lengre ned, men jeg tror jeg må ned ca. 15cm til for å få fjæra ut under hjulbuen.

Hvordan i all verden får dere fjæra så langt ned uten å bruke fjærklemmer?

Er det rå vold som skal til...?

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår