Mambo Skrevet Juli 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2005 jooooodu får feil camber!! tja. hvis man ikke forandrer lengden på fjæra så forandrer den seg ikke stort, pga man løsner ikke justeringsplata Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Juli 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2005 Det var en veldig tungvindt måte dere bytta fjærene på. bytta de på en halvtime på begge sider for en kompis. 1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk 2. ta av hjulet 3. sett jekken under fjærbeinet 4. skru av krengningshemmeren 5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut. 6. skru løs endeleddet 7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet 8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen. Fordelen her er at du ikke mister hjulstillinga og det tar drit kort tid. Fjærklemmene erstattes av jekken som presser fjæra opp. Har aldri prøvd å sette på orginal fjærer med denne metoden, mulig det blir mye knot da denne er mye lenger enn senkefjær. dette er enklest. gjorde dette i helgen da jeg skifta eine fjærbeinet. veldig kjapt gjort. tror jeg brukte ca en time, og da flytta jeg over bremseskiver, calipre, nav og hjullager, samt støtdemper og fjær til det nye fjærbeinet. Edit: hvorfor skal bilen vere så jævla lav? greit det ser kanskje noe bedre ut, men det er så UBRUKELIG og måtte kjøre på skrå over fartshumper, fergelemmer osv.. "Nei, jeg beklager, men vi må nok gå herfra. jeg kommer ikke opp den humpete veien der.." hørt noe så teit om en 240...? har brukt fjærklemmer en gang før, uten å ha lufttrekker. og jeg kommer aldri til å bruke noe slikt igjen! når du skal ha demperen opp gjennom hullet i støtdempertårnet kan du ta bort støttebukkene, legge en stålfelg med dekk under fjærbeinet og senke bilen. det er mye enklere. og med senkefjærer er det bare noen ytterst få kg som skulle til for at jeg kunne få på mutteren. hadde det ikke vert for at fjærbeinet var så jævla tungt kunne jeg løfta det opp i hullet og fått noen til å sette på mutteren. btw.. noen som har en 1031 bakaksling liggende med el. speedo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juli 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2005 btw.. noen som har en 1031 bakaksling liggende med el. speedo? Ja, jeg har en, men som du vet bor jeg noen mil unna deg. 3,54:1 utveksling. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 jeg trenger en girkasse, samma hva det er for noe, skal bare ha clutchhuset + boltene til det og festebrakketten til girkassefeste, samt ih2.4 svinghjul, noen som har ????? Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RAPNordland Skrevet August 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 "innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet? Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)? Siter Rållf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 "innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet? Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)? volvo har for ca 500,- kjøpte turtelleren min der når j hadde 240`n, den store som erstatter klokka...! Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 "innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet? Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)? hmm.. jeg vet bilen min lagde litt lyd i begynnelsen, etter nye fjærer og nye dempere. men bilen min er RIMELIG stiv fremme!! bak er den mykere, men det har også med stabstag-tykkelse å gjøre, pga. om du har kraftigere stag, vil den tvinge fjær på motsatt side til å bli komprimert også! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skimmy Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 er fornøyd med 40mm bake. men kunne tenkt meg mye mere framme.. har aldri skrudd på volvo før da jeg satte på senkefjærne.. og brukte rundt 15 min bake på hver side. og 2 timer på eine framme fordi jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjør det:P og en halvtime på nr2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 er fornøyd med 40mm bake. men kunne tenkt meg mye mere framme..har aldri skrudd på volvo før da jeg satte på senkefjærne.. og brukte rundt 15 min bake på hver side. og 2 timer på eine framme fordi jeg ikke vist hvordan jeg skulle gjør det:P og en halvtime på nr2 hvis jeg ikke tar feil så har vel du nye (lavere) hjulbuer bak.. noe som hjelper en del da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 æh, nei da. Det fikk ikke jeg, satt på senkesette i forfjor vinter og har brukt samma sommerdekka i hele fjor og noen måneder i år helt til jeg skaffa 100+ felger. Det var det ikke anntydning til skeiv slitasje på de gamle sommerdekka i det hele tatt. Når du senker bilen, endres cambervinkelen. Om du bygger om til servo, endres castervinkelen (såfremt du monterer riktige bærekuler). Om du bytter tannstang, endeledd, o.l., endres toe-in/toe-ut. jo bredere dekk du har, jo mer sinsitivt vil det være for riktig hjulstilling. men, camber vil alltid endres ved senking.. det er ganske logisk! les: fine bilder: http://www.ingallseng.com/performance/camberchange.htm mer teknisk: http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html bilen min sporer ikke i det hele tatt, med 225 dekk fremme og bak!! den er senket, div stag, etc. og har hjulstilling nylig. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skimmy Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 hvis jeg ikke tar feil så har vel du nye (lavere) hjulbuer bak.. noe som hjelper en del da.. jepp. har spaklet inn di orginale crome listene:) bare flytta dem litt lengere ned:P noe jalla;) hehe.. må få meg noen serriøse spacers og felger:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 noe jalla var vel ikke akkurat å overdrive nei.. :p jooooodu får feil camber!! drit i hjulvinkler.. dekk er forbruksvare uansett :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Dra opp en gammel tråd igjen.. Driver å bytter fjærer på 940en min. Bak var greit, men foran.... Gjorde som "lars_b" sa... 1. jekk opp bilen og sett den på støttebukk 2. ta av hjulet 3. sett jekken under fjærbeinet 4. skru av krengningshemmeren 5. skru løs bremseslange feste på innerskjermen og bøy de litt ut. 6. skru løs endeleddet 7. skru av 24mm mutteren i toppen av fjærbeinet, mens jekken står i spenn under fjærbeinet 8. senk jekken forsiktig og vipp ut fjærbeinet, ta av fjæra, sett på ny og jekk opp, skru på 24mm mutter og sett det sammen. En liten ting, endeleddet er der hvor styrestaget festes i fjærbeinet ikke sant? Problemet er at jeg nå har skrudd løs alt og senka jekken, men fjærbeinet vil ikke langt nok ned. Fjæra sitter fortsatt i spenn, og det er helt umulig å vippe ut fjærbeinet under hjulbuen. Hva har jeg gjort galt? Noe tips? Fjærbeinet går ikke helt ned til bakken, det går en bit ned, og så stopper det og blir hengende i lufta, trodde det skulle være så og si helt løst jeg? :S Takker for raske svar! :) Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 Har nå kommet litt lengre, så fjæra sitter ikke i spenn hvertfall. Men det er jo laaaaangt igjen får å få den under hjulbuen, og resten av støtdemperen har ikke lyst til å flytte seg så mye lengre ned, men jeg tror jeg må ned ca. 15cm til for å få fjæra ut under hjulbuen. Hvordan i all verden får dere fjæra så langt ned uten å bruke fjærklemmer? Er det rå vold som skal til...? Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet November 5, 2005 Rapporter Share Skrevet November 5, 2005 bare å skru ut hele fjærbeinet det og bytte, mye enklere. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.