Gå til innhold

lector: Prosjekt Audi A4 "spider" \ RF \ Riger

Ranger emnet

lector

Anbefalte innlegg

gå til support sidene til autohifi. der står det klart og tydelig at det ike er anbefalt med lukket kasse på t2 elementene. men det viste du kansje?

.

'

Jupp det viste jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 505
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så da har jeg gjort litt mer :)

Ble ikke tid til så mye.. Måtte også bytte bremeserpå bilen den helga :P

Er jo greit å ha bremser da så... :P

Var på EU godkjenning for litt siden... Rett etter at jeg hadde vært der

Hørtes det ut som bremse klossene snart tok slutt.

Her har dere et par bilder..

nye klosser

aea95b94.jpg[/img]

og her er en av de gamle :P Fint dem sa ifra på EU ok.

For dem sjekker vel bremsene der?

cf099422.jpg

Å som jeg snakket på for en stund siden, så skulle jeg teste basseren min i en lukket kasse. Det ble så sykt fjasko!!!! Ble helt sjokert over hvor dårlig det ble. Her er noen biler.

9bb4723a.jpg[/img]

6ceb13a0.jpg

8884cb31.jpg

Så det ble så jeg satte inn igjen den gamle kassa. Og monterte forsterkerne.

5d3ba123.jpg

Monterte også automatsikring og litt 50mm2 kabel til jording fra batteriet.

333ae72d.jpg

Tror jeg muligens skal gå for 2 T112 bassere istedet for denne T212.

T212 var ikke helt den type bass jeg var ute etter. Men får se om jeg

får solgt T212 først.

Tror planen vil bli 2 x 12 i lukket kasse.

Har også dratt 50mm2 kabler , signal kabler etc.

Var usikker på hvordan den 50mm2 kablen skulle bli å dra under listen

men det gikk faktisk fint :)

c73c5b50.jpg

0bbe83ee.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen tips jeg.

Skal selge basseren min. Å gå for 2 x 12" eller 3 - 4 x 10".

Blir lukket kasse. Men om jeg skal gå for 10" så lurer jeg på om jeg må ha extra batteri \ dynamo om jeg går for 3 ell 4 stk. Har stinger batteri. Har forsterker som holder. om det blir 4 stk kan jeg kjøre dem i 1ohm.

Jeg vil ha litt "punch" liksom. Så du kjenner at dem trykker.

Noen som har tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tenkt og ha samme subwooferen som du har. er nå i tvil.....

kan ikke du pøve ut kassa som står anbefalt rockford sine sider(usa)

tuninga på den ligger på 40HZ. liter er 56liter

Har brukt RF sin kasse. (sånn ca) Basseren ser ut som et dyr!! Er super rå. Å den leverer. Men var ikke helt den bass typen jeg var ute etter. Men har ikke no negativt å si om denne basseren. Om du er interessert så har jeg min til salgs. Har brukt den utrolig lite. Egentlig bare til testing. Å du kan få med en bra kasse som er bygget til basseren. send en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skulle hatt bassportene i front. ser ikke at du har tatt hull på hatthylla, dette kan det bli litt ulyder av tror jeg. bruker du 2 småe aeroporter i front skal det bli bra tror jeg. eventuelt hull rett igjennom hatthylla med portene.

Ja dette er jeg klar over :)

Har 3 x 3" porter jeg.

Men dette er en av grunnene til at min RF T212 er til salgs.

Jeg vil ha lukket kasse. Og har fått en kjempe pris på

noen elementer som interesserer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tok et høst bilde av bilen min igår :)

d33cb0c6.jpg[/img]

Og idag sto jeg opp kl11.15 for å dra på audi på ryen for å

få taksert skadene jeg fikk etter at jeg ble påkjørt. Men det

ble det ikke no av, da smarte meg ikke hadde satt over til

vinterdekk og det var jo full snøstorm her i oslo :P

Så da var det å ringe å avbestille og ut for å skifte dekk.

Her vasker jeg sommerfelgene mine med felgbørste

og tannbørste :P Blir pent og rent.

6ee88331.jpg

Et bilde av bilen min med vinterfelger ... daim HOT :P hehe.

Trengte bare 2 nye vinterdekk akkurat nå så

fikk bare satt på 2 av de gamle sommerfelgene mine.

17f66fc0.jpg[/img]

Satt inn bilen min på riss bilglass for reperasjon av en

steinsprut jeg fikk for en stund siden. Her er et bilde

av bilen da den står til reperasjon.

40426051.jpg[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var løvet planta? Siden du er den eneste bilen som ikke har på taket? ;) Gikk forbi bilen din her om dagen, kul bil!

Ikke så ofte jeg tar løv fra baken å styler bilen min med :P

Så det lå nok der fra før av :D

Var nok løv på panseret taket og bagasjen ,, ser det bare litt dårlig.

Bra noen liker bilen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det at du får mer bass når du lukker opp døra kommer av at basskassa står montert slik at du opplever utfasing av lyden. Når du åpner døra, vil den reflekterte lydbølgen (som er i motfase med den opprinnelige bølgen) forsvinne, og dermed blir lyden høyere - siden høyttaleren ikke jobber "mot seg selv" lenger, om du skjønner? :)

Monterer du basskassa så den spiller bakover, vil det være mye mindre merkbart. Mange sier du får dårligere lyd pga dette (å snu kassen), men dette er jo en smakssak. Som så mye annet! :) Men høyere lyd, det vil du få. Og frekvensresponsen er så og si uendret. Det at bassen blir mer "buldrete" eller whatever, kommer jo an på øret som hører, bilen, kassen, og høyttaleren som er brukt. At noen "vet" det vil låte "dritt" i din bil, er jo bare gjetninger! :)

Til de som er uenige i utfasingsteorien (mange skal absolutt diskutere dette opp og i mente), kan jeg tipse om: http://www.installer.com/tech/aiming2.html

Jeg mener målingene taler for seg selv! Og nei - jeg sier ikke det gjelder ALLE biler, men han har da testet flere typer, og fått samme utfall (i større eller mindre grad)! :)

Når det gjelder kassevalg og utfasing - Om du har lukket kasse, kan det bli mindre tydelig at lydbølgene endrer amplitude (volum) når du åpner en dør, fordi du ved å bruke lukket kasse VELGER å "miste" de dypeste frekvensene, sammenliknet med en portet løsning - og disse er de som mest merkbart blir utfaset. At du fjerner problemet ved å bygge lukket og la den peke forover er vel ikke korrekt, spør du meg. Men hvem spurte. Jeg bare skriver! :)

Har du portet kasse, vil denne spille høyere over hele frekvensområdet (f.eks 30-80Hz), om den er konstruert "riktig". Om utfasingen (forskjellen i lydnivået ved åpen/lukket dør) er mer utpreget i f.eks. det LAVESTE frekvensområdet, og bassreflekskassen gjengir HELE frekvensområdet med høyere lydnivå (enn en lukket kasse), vil denne "effekten" bli forverret, da forskjellen mellom høye og lave frekvenser blir større. Dette er kanskje tilfellet i bilene til de som sier lukket er best. Uten at jeg kan si noe 100% sikkert, så klart! :)

Jeg tror at en måte å få helt linjær frekvensrespons fra sub'ene i en bil på, er å måle lydnivået ved f. eks. 30-80Hz med en veldig linjær høyttaler (i "dødt" rom), få en graf som viser resultatet målt i bilen, og tune en bassreflekskasse "motsatt" av denne kurven, altså kompensere for topper og bunner i frekvenskurven, slik at lyden vil bli likest mulig ved alle frekvenser når man monterer denne kassen i bilen. Få gidder dette, men det er mulig. Du trenger bare et SPL-meter og en tonegenerator, samt en kasse som er linjær over et stort frekvensområde (stooor og lukket). Og masse tid, vilje og litt gryn :) Personlig blir jeg så og si alltid fornøyd med lyden uten å gjøre dette - mindre jobb, og mer penger til andre ting! :D

Men når det gjelder tuning av kasse - den bassrefleksløsningen din trenger da ikke å være helt på bærtur. Men når du har 3x3toms porter (relativt stort portareal) må også lengden på rørene være nokså lang for å få en ok tuningfrekvens, altså... Kassen din er tunet til ca. 45Hz med rørene du bruker i dag, og har en temmelig skarp stigning rundt tuningfrekvensen. Altså er det ikke gunstig å spille lavere enn 45Hz. Ikke høyere heller, for den saks skyld. Med DEN kurven! :P Rockford satser kun på å imponere med trykk i et veldig begrenset område, om de anbefaler slike kasser! :)

Jeg har data for å lage bedre kasser til dette elementet, som du kan få på mail e.l. Du kan få dette elementet til å spille ganske fint, selv om det ikke er beregnet for å spille PENT, vil jeg tro! :P

Kunne lagt ut kurvene her, men venter på photobucket-aktiveringsgreia mi. Fant ut at jeg måtte ha en slik konto jeg også! :)

mvh

Jan Rune Knutsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så ofte jeg tar løv fra baken å styler bilen min med :P

Så det lå nok der fra før av :D

Var nok løv på panseret taket og bagasjen ,, ser det bare litt dårlig.

Bra noen liker bilen da :)

Så det nå som jeg så litt nøyere. Hifonic, jeg trodde det var plantet på panseret siden jeg ikke kunne se løv på taket, slik som alle bilene som står bak der hadde :)

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så til en TRIST oppdatering :( SNUFS !!

Etter at jeg ble påkjørt har limet "gått opP" og plutselig da jeg kjørte falt bakfangeren av helt plutselig! oioi. Hørte litt bråk, men så kjørte jeg videre, skulle gå rundt bilen ...... OI ... der lå noenlyset på baken... jeg forsto ikke en DRITT :) Så ser jeg plutselig av bak fangeren min er borte !!!!!

Hopper inn i bilen og kjører i full fart ditt jeg hørte lyden. å der ligger fangeren min :( Etter jeg ble påkjørt så jeg at limet hadde mistet feste litt, men trodde ikke at det kunne falle av. Men det gjorde det. Så disse bildene er utfallet av at en idiot kjørte på meg. Men skal på taksering på fredag. Så da blir det odnings på alt. Er jo ikke min feil.

809cf031.jpg[/img]

fa91f0f5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider