Gå til innhold

Bmw Turbo Godkjenning!?

Ranger emnet


Co|a

Anbefalte innlegg

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så det er med andre ord ikke bare-bare å putte turbo på en NA-bil?

Det MÅ være godkjent, og man MÅ til TüV og man MÅ betale ca 20 000 kroner?

 

Gjelder det samme for kompressor også?

Hva med mindre effektøkninger som effektanlegg, trimkamme, grenrør, chip etc?

 

Bjerke Motorsport: Er du ansatt i NAF?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen forklare kaffor en kompis av meg har ein bmw 325 godkjent med turbo med orginale bremser... den bilen er godkjent i norge???????

 

er ikkje turbo motor i nå men det står i vognkorte godkjent med turbo og ic

***hk og *** nm

 

den bilen er godkjent på trafikkstasjonen i ålesund i 1999

 

torgeir

klikker her når jeg skal sende pm.. kunne du sendt meg nummeret til han kompisen din over en pm?

 

mvh Bjørn

bmw e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er med andre ord ikke bare-bare å putte turbo på en NA-bil?

Det MÅ være godkjent, og man MÅ til TüV og man MÅ betale ca 20 000 kroner?

 

Ja, det skal og bør være godkjent av sikkerhetsmessige, tekniske og forsikringsmessige årsaker i h.h.t. kjøretøyforskriftene.

 

Gjelder det samme for kompressor også?

Hva med mindre effektøkninger som effektanlegg, trimkamme, grenrør, chip etc?

 

Det gjelder det samme for kompressor. Effektanlegg, trimkammer, grenrør, chip, etc. skal også være TÜV-godkjent, men selv om mye av dette er customprodukter som gir mindre effektøkning, ser tilsynet i mellom fingrene av og til. Mange refererer til den såkalte "5% effekøkningsregelen", men dette er en regel som ikke eksisterer, men som til tider praktiseres.

 

Bjerke Motorsport: Er du ansatt i NAF?

 

Jeg har tidligere jobbet i NAF, men ikke nå lengre. Nå er det kun som medlem av NAF Motorsport og eget team som gjelder.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Da antar jeg at det kjører en del titusen ulovlige biler rundt i Norge.

 

Blir det virkelig helvete om man krasjer og har, la oss si, 30/40 hk mer enn vanlig?

Kam, chip og grenrør kan jo være pirkete å avsløre om bilen er totalvrak, og gidder de virkelig å bruke ressurser på det?

 

Turbo/kompressor kan jeg forstå, siden 150hk mer enn bilen er beregnet for virkelig slår et balltre i trynet på kjøreegenskapene.

 

Har vi noen saker/erfaringer der man står konfrontert med slike ulovlige effektøkninger i etterkant av en ulykke?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Da antar jeg at det kjører en del titusen ulovlige biler rundt i Norge.

 

Ja, det gjør nok det.

 

Blir det virkelig helvete om man krasjer og har, la oss si, 30/40 hk mer enn vanlig?

Kam, chip og grenrør kan jo være pirkete å avsløre om bilen er totalvrak, og gidder de virkelig å bruke ressurser på det?

 

Politiet og ikke minst forsikringsselskapene ønsker selvsagt å redegjøre årsaken til ulykken, og i den ytterste konsekvens kan man sette sammen bilen og måle effekten. Regresskrav har forekommet fra forsikringsselskapene i forbindelse med større ulykker, hvor personskader er tema.

 

Turbo/kompressor kan jeg forstå, siden 150hk mer enn bilen er beregnet for virkelig slår et balltre i trynet på kjøreegenskapene.

 

Har vi noen saker/erfaringer der man står konfrontert med slike ulovlige effektøkninger i etterkant av en ulykke?

 

Dette besvarte jeg i grunn ovenfor, men ja, dessverre har vi saker hvor slikt er avslørt. Dette har man selvsagt taushetsplikt på.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om andre biler i verden er typegodkjent av TÜV?

 

Hvis, i drømmeland en plass, jeg noen gang setter turbo på min ford mondeo, og finner en knall i england som har det godkjent av tüv, er det bare å fakse og komme dinglende inn på Biltilsynet med et fornøyd glis?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om andre biler i verden er typegodkjent av TÜV?

 

Hvis, i drømmeland en plass, jeg noen gang setter turbo på min ford mondeo, og finner en knall i england som har det godkjent av tüv, er det bare å fakse og komme dinglende inn på Biltilsynet med et fornøyd glis?

 

Det gjelder det samme for din Mondeo som for den nevnte BMW'en lengre opp/bak i denne tråden: Altså skal en individuell godkjennelse fra TÜV/Dekra foreligge på at bilen er i forskriftsmessig stand etter ombygning. Av respekt for moderatorene blir dette en smule off-topic i denne tråden, så vi stopper her eller starter en ny tråd :)

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at det ikke finnes en måte å få lurt systemet på... Ingen måter å lure seg unna liksom. Man MÅ rett og slett til tyskland og punge ut. I og med at man trenger individuell godkjenning.

Norge er et jævla jalla land.. rart det bor folk her i det hele tatt.

Sorry.. men jeg er så oppgitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at det ikke finnes en måte å få lurt systemet på... Ingen måter å lure seg unna liksom. Man MÅ rett og slett til tyskland og punge ut. I og med at man trenger individuell godkjenning.

Norge er et jævla jalla land.. rart det bor folk her i det hele tatt.

Sorry.. men jeg er så oppgitt...

 

Jeg skjønner deg godt, men jeg har ingenting med den selve fysiske godkjenningen å gjøre :)

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Müller-Lampertz i Salzhausen 4 mil syd for Hamburg lever av å bygge om BMW'er i forskjellig grad. Godkjente selv en E30 med M5 3,6 hos han. Hele turen inklusive TÜV-papirer kom på ca 10.000 NOK.

 

Siden hans:

 

http://www.motorleistung2000.com

 

Var det lang ventetid i ditt tilfelle? Jeg forhørte meg med ham for noen år siden, men da hadde han verken tid eller lyst.

Holy Moses smell the roses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte du bilen til tyskland med prøveskilt da eller på bilhenger?Hva slags bremser og understell hadde du forresten på bmwen.Kan forresten biltilsynet nekte å bry seg om at man har tuv papirer på en ombygging?Lurer litt på et lignende prosjekt i vinter så jeg er meget interisert i all relevant informasjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår