Gå til innhold

Bmw Turbo Godkjenning!?

Ranger emnet


Co|a

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte jeg skulle legge inn litt info her jeg også, iom, jeg holder på å bygger om en e30 316, til e30 323 turbo intercooler.

 

Kan legge inn en mail her, som jeg bla. fikk, i start-fasen under bygginga: Angående om du får det godkjent eller ikke, kommer ann på biltilsyn til biltilsyn, derfor har jeg vært en god del i kontakt med de som har ansvaret i Norge for ombygging av biler:

 

 

 

 

 

 

Jeg viser til din mail som SFOOR har fått oversendt fra Vegdirektoratet ved Espen Andersson. SFOOR er opprettet av Vegdirektoratet som en gruppe som skal gi rådgivende uttalelser til trafikkstasjonene i de tilfellene hvor det er tvil om hva arbeid på et kjøretøy skal defineres som, samt gi innspill i forhold til tekniske løsninger mv i forhold til særlig trafikksikkerhets- og miljøhensyn.

 

Rent generelt kan vi si at det vanligvis er relativt kurant å bygge om en biltype (eksempelvis BMW E 30) med større motor enn det bilen har originalt så lenge man holder seg under den effekten som biltypen er levert med med den største motoren. Det forutsetter da at man bruker bremser, hjuloppheng mv tilsvarende den motoren man skal bruke, samt at det forutsettes at karosseriet er identisk (uten forsterkinger mv) på eksempelvis 320 og 325. Dersom man ønsker å bruke eksempelvis turbo for å øke effekten på en mindre motor opp mot maksimal effekt for vedkommende biltype, så vil man vanligvis få problemer i forhold til det konstruktive avgasskravet, noe som særlig gjelder biler fra og med 1989 da katalysatorkravet kom.

 

Så konkret til din forespørsel, så kan vi si at det vil være mulig å bygge om din 320 med den største motoren som E30 ble levert med, dersom du samtidig bytter hjuloppheng, bremser, drivverk mv fra tilsvarende bil og får bekreftelse på at karosseriene er identiske på disse. Dersom du vil øke effekten ved hjelp av turbo og en annen motor, så vil det kunne skape problemer i forhold til avgasskravet.

 

Samtidig ber vi deg være obs på at ved ombygging vil du ofte få en bil med større egenvekt mens totalvekten forblir uendret, noe som kan føre til at det blir for liten nyttelast i forhold til antall passasjerplasser, og bilen kan bli 4- eller 3-seter.

 

Dette blir litt prinsippielle betrakninger, og vi ber deg ta kontakt med en trafikkstasjon i ditt nærområde for å avtale nærmere med de om selve ombyggingen, oppfølgingen av denne og dokumentasjonskrav, eventuelt dispensasjoner fra krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

klikker her når jeg skal sende pm.. kunne du sendt meg nummeret til han kompisen din over en pm?

 

mvh Bjørn

 

kan nokk ikkje gi deg nr til kompisen min... han aner ingen ting om vordan bilen ble godkjent med turbo og vil derfor ikkje villede folk.... har navnet på

han som bygde bilen men er ikkje så intresert i å skrive det her...

 

send pm ;)

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god info! Føler meg litt lettere til sins nå:) Ser lysere ut.

Hvor sendte du denne mailen? Skal sende en jeg også seh!

 

En ting du skal være forsiktig med er å opplyse reg. nummeret på bilen din. Jeg ringte inn til Biltilsynet for å få bilen min godkjent ombygget. Da møtte jeg bare en sur kar som skulle vite hvor jeg bodde og hva reg. nummeret på bilen min var. Så måtte bare legge på ;)

92 BMW 325i

94 VW Golf 1,8S

[x] 01 Subaru impreza WRX

[x] 92 BMW 318is

[x] 87 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompiss som vurderer og selge sin 325 turbo.

http://www.aalesund-gatebilklubb.no/forum/viewtopic.php?t=682

Mer info: http://www.aalesund-gatebilklubb.no/forum/viewtopic.php?t=33

 

Denne har alt godkjent i vognkortet, hvordan det ble gjort har jeg ingen aning om.

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

 

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt på dette med turbo osv. men hørte først med biltilsynet om omreg fra 320 til 325 da skulle jeg bare snakke med bmw og få papirer derfra, men i og med at bmw hadde sluttet med dette for 10 år siden kom jeg ikke langt der.

 

Men i den mailen til Teciero står det at:

Så konkret til din forespørsel, så kan vi si at det vil være mulig å bygge om din 320 med den største motoren som E30 ble levert med, dersom du samtidig bytter hjuloppheng, bremser, drivverk mv fra tilsvarende bil og får bekreftelse på at karosseriene er identiske på disse.

 

Men hvor skal du få disse papirene eller bekreftelsen som det står, må du igjenn ned til tyskland da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bekreftelse på at karroserier og slikt er identisk, så kontaktet jeg bmw-norge, og bmw-verksteder, hvor jeg fikk papirer på at disse karroseriene var identiske... Men IKKE bekreft reg-nr, før du har fått bekreftelse på at du får dette godkjent, med å gjøre ditt å datt... Men du er nødt til å høre med ditt lokale biltilsyn om evt godkjenning av motor/drivverk ++, for dette varierer veldig fra by ti by...:o Er faktisk ganske sjelden at det blir godkjent turbo i e30 nå til dags...:( Desverre...!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei.. Legger inn en link til en som har fått godkjent sin bmw med turbo.

 

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=11326 :cocain:

 

Svar på mailen jeg sente til bmw-norge.

 

 

Hei.

Jeg vil gjærne godkjenne en bmw e30 med turbo. Motor er en m20b25 som er

turbokonventert.

Det jeg lurer på er hvor mange Hk og Nm karoseriet er godkjent for?

Har hørt at orginale bremser er godkjent til 220hk?

 

MVH

Reidar

 

 

Hei Reidar!

 

BMW Norge AS kan desverre ikke godkjenne en ombygging for deg. Dette er

bestemt fra fabrikk.

For å få godkjent bilen bør du på forhånd kontakte din lokale trafikk

stasjon, og evt. BMW klubben i Norge, de kjenner til det praktiske som må

gjøres.

 

Siden råkarosseriet i prinsippet er likt for alle modeller, 316- M3 har

dette likt delenr. men det må sannsynligvis moteres andre bremser, stag,

osv. Dette må du ta med din lokale BMW forhandler om hva som konkret er

forskjellig fra din modell til ønsket modell. Vi opererer ikke med noen

grenser for hva karosseriet er godkjent for, men jeg vil anta at du må

dokumentere effekt og dreiemoment for å kunne plukke riktige deler for å

forsterke understellet.

 

 

Håper dette er til hjelp.

 

MVH

Bmw

Audi 90 Quattro. Prosjekt 2.5l 700hk+

Audi RS2. GTK 650. Vems

E30 turbo prosjekt. 417.2hk og 535.4nm (vsmotor)

opel calibra turbo 1996 - solgt

opel kadett c - stillestående prosjekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Så lenge motoren skal nedi et kaross som er pre 89 så burde det gå fint.

 

Et annet problem er at det ikke godkjennes eldre motorer enn karosset.

 

BMW har ikke spesielt mange orginal turbo-motorer. Kraftige ombygginger ender som oftest med at man må en tur til TUV.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0ddis: Kan du definére kraftig ombygging?

Ut i fra hva Teciero posta her 11.aug.2005, så sier de jo at det er mulig å øke effekt ved hjelp at turbo, MEN at det kan bli problemer med avgasskravene.

 

Men hvordan er avgassene på en "snill" mapping av en turbokonvert bil m/catalysator?

 

Jeg holder selv med planlegging av en konvertering, og har startet prosessen med å kontakte det lokale BT her på Mo.

Har desverre ikke fått noe konkret svar fra de enda, men skal poste så snart jeg hører noe.

 

Kan nevne at "planen" min er større motor m/turbo..

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vist seg at så fort du bytter ut understell og motor som ikke orginalt sitter i noen av modellene i den E serien (f.eks E30) og ikke har vært godkjent før i Norge (greit å ha noen å henvise til) så vil ikke BT godkjenne på det grunnlag av at de ikke vil påta seg ansvaret for at alt er forsvarlig. Dette er i utgangspunktet helt horribelt, fordi det er en del av jobben dems!!

 

En TUV anbefaling (individuell godkjenning) veier som oftest tungt.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vist seg at så fort du bytter ut understell og motor som ikke orginalt sitter i noen av modellene i den E serien (f.eks E30) og ikke har vært godkjent før i Norge (greit å ha noen å henvise til) så vil ikke BT godkjenne på det grunnlag av at de ikke vil påta seg ansvaret for at alt er forsvarlig. Dette er i utgangspunktet helt horribelt, fordi det er en del av jobben dems!!

 

En TUV anbefaling (individuell godkjenning) veier som oftest tungt.

 

Skjønner. Får piske de litt på BT da :iconsm

TüV er jo en mulighet ja, men det er fryktelig dyrt :oohh

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår