Gå til innhold

Automat-olje på manuell girkasse

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

ingen problem å bruke ATF olje nei.

Denne er ikke tykkere, men tynnere enn vanlig olje.

Girkassen blir lettere.

ATF olje stilles det også høyere krav til enn vanlig olje man bruker på girkasser.

Så dette kan gjøre at bilen blir enklere å få i gir, glir lettere i gir, osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette kan gjøre at bilen blir enklere å få i gir, glir lettere i gir, osv.?

husk på denn vil også smøre dårligere når den er tynn... skal du ha bilen til å gå lettere i gir er det heller å anbefale at du smører opp giroverføringen og renser den for dritt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å bruke automatgirkasse-olje på vanlig manuell girkasse? Denne oljen er vel noe tykkere?

Det går an å bruke ATF (Dexron II) olje på manuell kasse.

På en S2 kasse ville jeg ikke brukt annet enn syntetisk girolje med viskositet 75W-90 og spesifikasjon iht. API GL-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk på denn vil også smøre dårligere når den er tynn... skal du ha bilen til å gå lettere i gir er det heller å anbefale at du smører opp giroverføringen og renser den for dritt....

ikke nødvendigvis.

Er ikke noen mindre belastning på en automat kasse enn på en manuell kasse vell?

Er heller ikke alltid det er overføringen sin skyld om girkassa er tung i girene.

Byttet nettopp gir olje på en 460 2.0 GL.. den ble merkbart lettere i girene etter den fikk ATF i stede for vanlig gir olje

Har selv kjørt på ATF olje på min bil i årtider.. fin og lett i girene er den ennå

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke nødvendigvis.

Er ikke noen mindre belastning på en automat kasse enn på en manuell kasse vell?

er du helt apekatt du? en olje som er tynn smører dårligere enn en tykk olje.. belastningen har ingenting med saken å gjøre her.. poenget mitt var tynn olje smører mindre enn tykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ett utmerket forslag til deg: ro deg ned.

Nei, det er ingen selvfølgelighet.

Uansett i denne saken så har det null betydning om den "normale" oljen smører 1% bedre enn ATF olje. Spesielt siden ATF oljen gir deg en lettere girkasse å bruke.

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hydraulikk olje? nå er du på bærtur.

ATF olje (automatic transmision fluid) (som det er snakk om her) kan brukes på, girkasser: manuell/automat.

Servostyring olje. Retarder olje på lastebiler.

mao. en olje som er svært anvennelig.

hydraulikk olje er det langt i fra

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit greit stig-arne denn store oljemannen.. er ikke her for å krangle med deg.. eneste jeg ville frem til var at tynn olje smører mindre enn tynn....

men denn var du tydligvis ikke enig i.

hvorfor ikke bare fylle vanelig olje på kassen? hvorfor skal du plent ha automatolje?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider