habben Skrevet Juli 31, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2005 Hoy! Hvordan er det med ombygging av veteranbiler? Jeg tenker da på motorbytte, bytte av understell og drivverk osv. Er det fritt fram? Hæ? Takker for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 Dette temaet er så omfattende at det er nesten u-overkommelig. -For det første tolker forskjellige trafikkstasjoner reglene (eller mangelen på sådanne) høyst forskjellig. -For det andre blir reglene endret rett som det er. Men det er to "grunnregler" som gjør det mulig å bygge om veteranbiler langt mer radikalt enn nyere biler: 1. Ethvert kjørtøy skal godkjennes etter de regler som gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet første gang ble registrert i Norge. 2. Vegvesenets krav om "uavhengig laboratorium, importørs eller produsents godkjenning av ombygging" kom langt senere enn 1940 tallet (vet ikke helt NÅR det kom). Dermed omfattes ikke biler registrert FØR dette av overnevnte krav. Likevel kommer senere regler som f.eks OPPbyggingsavgiften inn. Denne reglen er laget for å unngå at en bil bygges om så mye at man i realiteten får en en helt ny bil uten å betale engangsavgift. Myndighetene opererer med en 50% regel: "Ikke lov å endre mer enn 50% av ramme og/eller karosseri". Hvordan 50% regnes ut er høyst forskjellig. Problemet med oppbyggingsavgiften er dessuten ikke bare penger. Dersom bilen er så radikalt endret at den regnes som ny, må den også bestå krav til sikkerhet, støy, lys, utslipp osv som en ny bil. Med andre ord ikke gjennomførbart. De siste par årene har det i tillegg dukket opp et EU-smutthull i loven: Dersom jeg kjøper en registrert veteranbil fra EU landet Sverige er også norske myndigheter pliktige til å godkjenne bilen som veteranbil fordi vi er med i EØS. Som du sikkert vet finnes det masse ombygde veteranbiler i Sverige. OBS! må ikke blandes med det svenskene kaller "amatørbyggd fordon" da disse bilene er registrert som "nye" biler i Sverige. Jeg kjenner ikke helt detaljlene i dette smutthullet og jeg vet at det også er importert ferdig bygde rodder med gamle reg.papirer fra USA... Ta kontakt med Norwegian Street Rod Association (NoSRA) og American Car Club of Norway (ACCN) og spør de litt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.