Gå til innhold

Måtte idiotene BRENNE i helvette!

Ranger emnet

thklinge

Anbefalte innlegg

Fatter ikke at narkomane og tyver kan ha så står frihet i Norge. Er det slik at man ikke har lov til å passe på sine eiendeler.
Man skal ikke passe på sine eiendeler her i landet. Det har blitt sånn nå at man skal la tyvene forsynes seg,så skal man sitte der med skjegget i postkassa inntil man får et brev med "Henlagt i henhold til bevisets stilling" i posten. Er det rart man blir forbanna..?:bambam:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjekk den om han som truet tyven. Kan fortelle at samme skjedde med meg. To narkomane snek seg inn min åpene utgangsdør i fjor sommer. Jeg var varm,og hadde satt den opp på lufting. Di var i full gang med å koble ned min nye PC, da jeg kom inn i stua å tok di på ferskgjerning. Ble fly forbannet å ba di dra seg til h..... ut, di gjorde som jeg sa, motvillig, og store i kjeften, da di ikke ble videre skremt av meg, da jeg er lam, og sitter i rullestol. Litt etterpå så jeg at di hadde fått med seg noen småting i fra meg. Et kamera blant annet. Jeg satte meg i min elektriske ute stol, tok med meg en luftpistol,som ser ut som en ordentlig revolver,for å skremme hvis di stelte istand med vold mot meg, og satte etter. Tok di raskt igjen,og forlangte tilbake mine tinger. Fikk et spark til svar. Dro fram luftpistolen og sa at jeg blåser beina av dere om dere trøbler mere med meg. Di ble livredde,kastet til meg kamera,og en dyr penn og dro seg unna meg. Jeg dro hjem,etter kort tid kom politi, med våpen, og forlangte at jeg overga meg. Jeg viste dem luftpistolen,og forklarte hendelsen. Narkisene hadde ringt politi,og anmeldt meg for trusler. Det hele endte til slutt med at jeg fikk en mnd på vann og brød på statens regning. Latterlig eller?

Jeg regner med det ble rettsak? Hva hadde dommeren å si siden han ikke mente du handlet i selvforsvar? Tragisk sak. Synd ikke en av de store mediene snappet den opp.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at det ikke er nødvendig å true noen med hagle selv om de stjeler båten din, ei heller å true noen med (luft)pistol når de stjeler PC'en din. Man har rett til å forsvare seg og sitt, men man skal ikke bruke mer makt enn nødvendig. Trusler om å bli skutt med hagle eller en tilsynelatende ekte pistol, er langt over det som er akseptert for å forsvare noe så uviktig som en båt eller en PC. Selv en tyv har livets rett i Norge, heldigvis, i motsetning til f.eks. i Iran og andre langt fremtredende "rettsstater". Det er greit å bli forbanna, altså - make no mistake, det hadde jeg også blitt - men å hente fram skytevåpen fordi noen rapper materielle goder er overkill i ordets rette forstand.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er uenig med deg der. Fordi. Hva vet man om hva de kommer for å gjøre, når de bryter seg inn hos deg? Det er en ganske truende situasjon. Og jeg har iallefall ikke tatt noen sjanser. Hadde det kommet 2 narkomane inn til meg når dattera mi hadde vært i hus hadde de ikke gått ut igjen. Det er bare en menneskelig reaksjon.

(Var en del skriveleifer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er uenig med deg der. Fordi. Hva vet man om hva de kommer for å gjøre, når de bryter seg inn hos deg? Det er en ganske truende situasjon. Og jeg har iallefall ikke tatt noen sjanser. Hadde det kommet 2 narkomane inn til meg når dattera mi hadde vært i hus hadde de ikke gått ut igjen. Det er bare en menneskelig reaksjon.

(Var en del skriveleifer)

Når de står med PC'en i handa og er på vei ut, er det vel lite som tyder på at de kommer for å ta deg eller dattera di? Og når noen stjeler båten din, er det vel ikke fare for annet enn at båten kan forsvinne nedover fjorden? Det er ikke verre enn at man ringer politiet og sier at man har en tyv på besøk. Det er bedre, for alle parter, enn å true dem på livet ;)

Prøv å sette deg i tyvens sko - hadde du forventet og/eller følt det rettferdig å bli truet på livet fordi du skulle rappe en PC? Jeg snakker nå ut fra et veldig firkantet perspektiv, men det er bare for å nyansere debatten litt. Personlig hadde jeg også truet dem ned, bakbundet dem og banka livsskiten ut av dem med balltre.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg også truet dem ned, bakbundet dem og banka livsskiten ut av dem med balltre.

Da hadde du jo bare endt opp med tiltale på legemsbeskadigelse. Leste om noe lignende greier fra England. En kar ble forsøkt å frastjålet bilen sin mens han kjørte. Tyvene hadde vel balltre og truet ham, han tok fram en lekepistol. Resultatet ble også der vann og brød, lekepistolen var verre.

Jeg tror ikke vi kan si "Heia Norge". Jeg tror vi kan si heia alle autoriteter.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde du jo bare endt opp med tiltale på legemsbeskadigelse. Leste om noe lignende greier fra England. En kar ble forsøkt å frastjålet bilen sin mens han kjørte. Tyvene hadde vel balltre og truet ham, han tok fram en lekepistol. Resultatet ble også der vann og brød, lekepistolen var verre.

Jeg tror ikke vi kan si "Heia Norge". Jeg tror vi kan si heia alle autoriteter.

Eirik

Neida. De hadde aldri funnet dem igjen. Hehe ;)

Jeg tror ikke du skal skylde på autoriteter, egentlig. Et prinsipp om at man ikke skal bli møtt med mer makt enn strengt nødvendig gjelder heldigvis i de fleste rettsstater. Alle regler kan ha konsekvenser som tilsynelatende er kjipe, men det er da også dette prinsippet som gjør at politiet ikke uten videre kan finne frem batongen og svimeslå deg dersom du har kjørt litt for fort (ikke kom drassende med Obiora-saken for å motstride poenget mitt, det blir en for lang diskusjon). Det vedkommende burde ha gjort i dette konkrete tilfellet du omtaler uten videre henvisninger var først å forsøke å rømme og tilkalle politiet, istedenfor å finne fram en pistol - og ettersom han faktisk ble dømt for det, mente vel retten at han faktisk hadde hatt anledning til å gjøre dette eller en annen unnvikelsesmanøver, og at pistolviftinga således ikke falt under nødverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke bruker våpenet, kan det vel ikke kalles "overdreven makt". Hadde jeg vært tyven, hadde jeg nok løpt uten å få tatt med meg tyvegodset, hvis jeg hadde en hagle pekende mot meg. Han hadde nok ikke fyrt av hagla med mindre han selv ble angrepet.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at det ikke er nødvendig å true noen med hagle selv om de stjeler båten din, ei heller å true noen med (luft)pistol når de stjeler PC'en din. Man har rett til å forsvare seg og sitt, men man skal ikke bruke mer makt enn nødvendig. Trusler om å bli skutt med hagle eller en tilsynelatende ekte pistol, er langt over det som er akseptert for å forsvare noe så uviktig som en båt eller en PC. Selv en tyv har livets rett i Norge, heldigvis, i motsetning til f.eks. i Iran og andre langt fremtredende "rettsstater". Det er greit å bli forbanna, altså - make no mistake, det hadde jeg også blitt - men å hente fram skytevåpen fordi noen rapper materielle goder er overkill i ordets rette forstand.

Det er jeg helt uenig i. Kriminelle har alt for godt rettsvern i Norge.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke bruker våpenet, kan det vel ikke kalles "overdreven makt". Hadde jeg vært tyven, hadde jeg nok løpt uten å få tatt med meg tyvegodset, hvis jeg hadde en hagle pekende mot meg. Han hadde nok ikke fyrt av hagla med mindre han selv ble angrepet.

...men det kan jo ikke tyven vite. Han føler seg naturlig nok truet på livet, og det står ikke i stil til den trusselen han utgjør mot deg.

Håper dere misforstår meg rett her; jeg hadde sikkert gjort det samme selv, jeg prøver bare å nyansere debatten ut fra et rettslig syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt uenig i. Kriminelle har alt for godt rettsvern i Norge.

Vet du mye om det eller? ;)

Jeg trenger bare å nevne Fritz Moen-saken for å vise hvordan en "kriminell" viste jeg å være alt annet enn kriminell. Og hvor går grensa for når folk kan trekke skytevåpen i "forsvar" mot tyver, da? Bør politiet bevæpne seg for å pågripe en lommetyv på Oslo S? Bør butikkansatte ha en Glock på innelomma, i tilfelle noen prøver å rappe vaskepulver? Bør alle i Norge ha en MP5 i ryggsekken i tilfelle noen prøver å stjele bilen?

Jeg tipper at du har stjælt en Bugg eller Melkesjokolade på butikken i dine yngre dager, hadde ikke du synes at det var overkill hvis butikksjefen tok deg med på bakrommet og vifta med et aluminiumsballtre og sa at han skulle knuse kneskålene dine hvis du stjal fra ham? ;)

OT: For øvrig sitter jeg bare og venter på at Øyvind Ryeng skal komme og frelse alle som leser denne tråden med en anarko-kapitalistisk løsning som helbreder alle våre problemer...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder narkomane så kan du ikke regne trusselbilde som med vanlige folk. Er en narkoman rusa så tenker han ikke veldig rasjonelt og kan være veldig uberenlig.

Hvis du er frisk og rask så har man all sin rett til å holde personen(e) i forvaring til Politiet kommer. Det er værre for folk som er gamle, funksjonshemmede osv.

Vi veit jo alle som har hatt innbrudd at saken blir henlagt og du får alldri tingene dine igjen. Har hatt innbrudd på kontoret mange ganger og Politiet har alldri greid å finne ut noe som helst. Det tas alt for lett på hverdagskriminalitet her i landet. Det virker som det er viktigere å legge penga der resultatet syntes i media, bgjengen, mcgjenger, nokas osv.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider