Gå til innhold

Kjøpe Volvo 164

Ranger emnet


henrik^

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg har nettopp forelsket meg i en Volvo 164 (de er så ekstremt pene) og jeg vurderer nesten å kjøpe en så fort som mulig. Det jeg lurte på er om det er mye problemer med dem (en eldre kamerat skrøyt mye av dem og sa de var enkle å fikse hvis det skulle skje noe)? Det er en stund til jeg har lappen, men jeg hadde tenkt til å styre og stelle med den fram til da, putte inn anlegg osv, og det kan ta litt tid med den lønna/arbeidsmengden jeg trutter med nå, det går greit, right? Tenkte å bruke rundt 20-25 000, eventuelt kjøpe i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt fine biler ja.. Var jo første luksusbilen til volvo..

Hva du bør velge av motorer er jeg faktisk ikke helt sikker på.. Du har da valget mellom to 3 litere. En med doble forgassere på 145 SAE hk og en innsprøytning på 175 SAE hk...

 

Forgasserene kan bli noe hærk, siden disse må samkjørest. Og sannsynligheten for at disse er galt innstilt/utslitt er meget stor siden disse bilene nå er veteranbiler..

Å gå for innsprøytning vil kanskje virke lurt, men så vidt jeg vet så er dette den første innsprøytningmotoren til volvo. og som regel er det ikke helt feilfritt når bilselskapene prøver noe nytt for første gang..

Men jeg har ikke hørt så mye galt om disse innsprøytningmotorene egentlig, så jeg tror jeg ville satset på det jeg :D

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eg vil anbefale deg : En 164 frå 1969-1972. Den mest idielle bilen er 72 modellen for den var den første med innsprutnings motor,innfelte dørhandtak og forsatt den "rette" fronten, det vil sei den som buler nedover på midten med grillen. Ventilerte skive bremser framme og BAK.

Og det var første modellen du fikk standard med Skinn interiør.

 

Når det gjelder motorer: Forgassar motoren blei levert med 135hk og innsprut motoren med 160 hk.

Den innsprutninga er svært følsom, absolutt kvar en einaste del i innsprutninga må virke for att heile innsprutninga liksom skal virke. Det er mykje innstillinger osv. Det var første motoren til volvo med innsprut så det var ikkje so veldig utforska. Men når den først går går den mykje bedre enn forgassar motoren.

Vil sei det sånn at eg trur du har mindre problemer med forgassar motoren enn innsprut. Det er folk som aldri fikk sine 164 til å gå sjikkeli med innsprut så det var mange som bygde om til forgassar.

 

Sjøl har eg ei 164E- 1972 mod. og den har det vert mykje toll med, sliter med innsprutninga, men har du rette verktøye og bruker tid så finner du ut ka som feiler. Men det som er er att alle delane i innsprutninga må virke.

Foreksempel den tempratur sensoren din, viss den viser feil eller et kvart så vil det gå utover resten. samma vilken del.

 

Har nå kjøpt meg 3 164 til med innsprut. Synst det er litt "grommere" å sei du har innsprut istadenfor forgassar. hehe

 

Men sats på Volvo 164! Det er en så sinnsukt fin bil, og blir sjeldnare og sjeldnare, bilen stig i verdi for kvar dag som går, så lenge du holder den ved like.

 

 

Men det er volvo, so du må vere steike amøbe skal ikkje du klare å skru på.

 

Når det gjelder deler til 164, det er både vanskeli,dyrt, lett å skaffe osv.

Det er alt etter ka du leita etter osv. Men det er faktisk litt vanskeli å få taki deler. Det vokser ikkje akkurat på tre dissa bilane no til dags. Men i sverige er det voldsomt med deler og ikkje minst billi.

Du vil no alltids finne deler i norge også mn ikkje alltid det du leita etter.

Det likaste er å kjøpe seg en delebil viss du får taki.

 

Men eg har no en go del deler så du kan no høyre med meg viss du handler deg 164 og mangler par ting.

 

Men må også huske att 164 er omtrent nøyaktig lik 140 serien,spes. karrosseriet bortsett frå 10cm lenger og litt meir utstyrt. Men er MANGE deler som passer rett over.

 

Er det nåke meir du lure på kan du berre spør :popcorn

 

Mvh Christer

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også påstå at 164 er en av de grommeste veteran volvo'ene.

 

Jeg lette selv etter en 164, lette etter 145, og 164. og ettersom at jeg fant en billig 145 i nabokomunen slo jeg til, men det jeg har begynt å tenke på i etter tid er at det hadde vel blitt li kult å lage en "165" altså korte inn 164 fronten. slik at hjulbuene stemmer overens, finnes jo ikke slike originalt. men det er ikke lett å finne deler her i norge.

 

en bekjent av meg har en 164 som drikker nesten 2,5liter på mila. innsprut motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjenn!

 

Ja du har rett i att Vovlo 164 er en av dei grommaste veteran bilane.

Men det du ikkje har rett i er att det finst Volvo 165!

Blei produsert i et få antall.

Sjå Her:

 

http://www.164club.org/list/bff363-polar.jpg

 

http://www.164club.org/list/041981.jpg

 

http://www.164club.org/list/b-nj939.jpg

 

http://www.164club.org/list/019523.jpg

 

Du kan helse han "bekjenten" og sei det er nåke som er så borti helvete feil me innsprutninga has!

Du kan be han om å sjekke vakuum slangane og bensin trykket osv.

For den får ALT for mykje bensin. Det kan muligens vere TEMP. Sensoren på blokka, er den gåen så vil bilen tru den er i sibir og pøser dermed på med bensin. Eller sjekke Trykk regulatoren om den er sjikkeli. Du kobler av slangen ov suger til deg, klarer du å suge til deg er den gåen. Det kan vere nåkk til att den drikker så jævli med bensin.

 

Innsprutnings motoren er veldig bra så lenge den går, men so klart nåke drit når den ikkje funker. Men husk att du blir berre klokare og klokare av det, det er grommare med innsprut på ei 164 enn forgassar, det synst iallefall eg!

 

Som sagt, dei fikk folk på månen i 1969, so det kan ikkje vere so borti natta å få ei gammale 64 til å gå sjikkeli=) hehe!

 

Kjøper du deg 164, så er det ikkje akkurat en bil du spinner på marker med og herjer sjikkeli med, greitt nåkk litt spinning ut av kryss osv. Men det er ikkje en bil du "ødelegger"

Du må snakke til den som det va det kjæraste du veit. hehe. Neida, men må ha i bakhaudet att det er en bil som berre blir sjeldnare og sjeldnare og holder du den ved like stiger den i verdi for kvar dag som går.

 

Har du en Fin farge,Senket,fine felger og eff anlegg så du får framm den gromme volvo 6ar lyden så er det flått! Då skal ej sei dej damene kjeme springande atteveia bilen:p hehe!

 

Må også regne med det er gammle "gubber" som snur seg atte veia bilen, var jo det grommaste bilen du fikk i deira tid.

Volvo lagde dinne bilen til igrunnen det Amerikanske markedet, derfor den er så velutstyrt med skinn interiør,servo,stor motor,ventilerte skiver framme og bak, god bagasje roms plass osv osv.

Det var kun redaktøra og konge familia so hadde sånn bil og ellers dei "rike" .

 

Her kan du sjå bilder av min bil samt info om bilen:

 

http://www.bilgalleri.net/html/gal_visbil.asp?ID=630

 

Når det gjelder forsikring så er det veldig billi. Betaler sjøl 890 kroner for FOLL kasko-Ubegrenset kjørelengde- Sjofør under 23! Har det meste av tjuveri forsikring osv osv.

Du slepper jo veiavgift.omregistrering og anna drit! hehe!

Så når forsikringa er så billi så betaler eg faktisk den med glede. Må tenke over du har no en 3 liter motor også.

 

Her har du linken til ei side med forskjellige 164 bilder:

 

http://www.164club.org/list/misc164.html

 

Håper det er til hjelp det eg skrive! hehe

 

Mvh Christer!

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Volvo-164E skrev:
Hei!

 

Eg vil anbefale deg : En 164 frå 1969-1972. Den mest idielle bilen er 72 modellen for den var den første med innsprutnings motor,innfelte dørhandtak og forsatt den "rette" fronten, det vil sei den som buler nedover på midten med grillen. Ventilerte skive bremser framme og BAK.

Og det var første modellen du fikk standard med Skinn interiør.

 

Når det gjelder motorer: Forgassar motoren blei levert med 135hk og innsprut motoren med 160 hk.

Den innsprutninga er svært følsom, absolutt kvar en einaste del i innsprutninga må virke for att heile innsprutninga liksom skal virke. Det er mykje innstillinger osv. Det var første motoren til volvo med innsprut så det var ikkje so veldig utforska. Men når den først går går den mykje bedre enn forgassar motoren.

Vil sei det sånn at eg trur du har mindre problemer med forgassar motoren enn innsprut. Det er folk som aldri fikk sine 164 til å gå sjikkeli med innsprut så det var mange som bygde om til forgassar.

 

Sjøl har eg ei 164E- 1972 mod. og den har det vert mykje toll med, sliter med innsprutninga, men har du rette verktøye og bruker tid så finner du ut ka som feiler. Men det som er er att alle delane i innsprutninga må virke.

Foreksempel den tempratur sensoren din, viss den viser feil eller et kvart så vil det gå utover resten. samma vilken del.

 

Har nå kjøpt meg 3 164 til med innsprut. Synst det er litt "grommere" å sei du har innsprut istadenfor forgassar. hehe

 

Men sats på Volvo 164! Det er en så sinnsukt fin bil, og blir sjeldnare og sjeldnare, bilen stig i verdi for kvar dag som går, så lenge du holder den ved like.

 

 

Men det er volvo, so du må vere steike amøbe skal ikkje du klare å skru på.

 

Når det gjelder deler til 164, det er både vanskeli,dyrt, lett å skaffe osv.

Det er alt etter ka du leita etter osv. Men det er faktisk litt vanskeli å få taki deler. Det vokser ikkje akkurat på tre dissa bilane no til dags. Men i sverige er det voldsomt med deler og ikkje minst billi.

Du vil no alltids finne deler i norge også mn ikkje alltid det du leita etter.

Det likaste er å kjøpe seg en delebil viss du får taki.

 

Men eg har no en go del deler så du kan no høyre med meg viss du handler deg 164 og mangler par ting.

 

Men må også huske att 164 er omtrent nøyaktig lik 140 serien,spes. karrosseriet bortsett frå 10cm lenger og litt meir utstyrt. Men er MANGE deler som passer rett over.

 

Er det nåke meir du lure på kan du berre spør :popcorn

 

Mvh Christer

 

Det er da MINST like vanskeli å stille inn forgasserene rett! For at motoren skal gå skikkelig må begge vere helt likt innstilt, og da må en til med et spesielt måleinstrument.. og akkurat det instrumentet er ikke noen å en vær har liggende hjemme.. dette gjelder også for bilverkstedene.

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo-164E:

 

Viss du tar en nærmere titt på disse bildene av de såkalte 165'en så ser du at øverste delen på bakdøra ikke passer... det viser tydelig at dette er "hjemmesnekra"..

 

Ikke for å være brutal mot deg, men du kan jo ta en titt i Volvo Personvagnar boka, der står alle produserte modellene til volvo.. ikke noe som heter hverken 165, eller 162 for den del..

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

164e:

 

kan gått hende at du har rett, men jeg har iallefall ikke hørt om de.

 

.den hvite "165'en" er 100% sikkert en 145, eller en 245, med 164 front. man ser tydelig at hjulbuen er flyttet bakåver. fronten er liksom så lang foran hjulet. Har flere bilder selv av "165'er" men de jeg har er kappet av ved torpedo, og skjøtet på 164. altså ifra torpedoveggen å foråver.

 

Men må bare si at den 164'en din er no inni granskauen rå. meget flott eksemplar. synes også selv at det er grommest med innsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Mad-Ass skrev:
Det er da MINST like vanskeli å stille inn forgasserene rett! For at motoren skal gå skikkelig må begge vere helt likt innstilt, og da må en til med et spesielt måleinstrument.. og akkurat det instrumentet er ikke noen å en vær har liggende hjemme.. dette gjelder også for bilverkstedene.

 

 

Viss du kjeme her å sei att det er meir tull/mindre vedlikehold på forgassar enn innsprutninga til 164, så tar du feil!

Du kan no legge ut en Post på det svenske 164 forumet!

 

Men for all del, ditta e mi meining.

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Mad-Ass skrev:
Volvo-164E:

 

Viss du tar en nærmere titt på disse bildene av de såkalte 165'en så ser du at øverste delen på bakdøra ikke passer... det viser tydelig at dette er "hjemmesnekra"..

 

Ikke for å være brutal mot deg, men du kan jo ta en titt i Volvo Personvagnar boka, der står alle produserte modellene til volvo.. ikke noe som heter hverken 165, eller 162 for den del..

 

 

For all del, min feil, såg kun på sida der va bilde av 165, tok ikkje nåke nær titt på dei!

Men no veit EG også det :)

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Mad-Ass skrev:
Volvo-164E:

 

 

Ikke for å være brutal mot deg, men du kan jo ta en titt i Volvo Personvagnar boka, der står alle produserte modellene til volvo.. ikke noe som heter hverken 165, eller 162 for den del..

 

Dessuten, 162 blei produsert, om det var 11 eller 14 stk huska eg ikkje, MEN blei produsert.

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår