Gå til innhold

subben faser ut. hvordan motvirke dette?

Ranger emnet


Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

et spørsmål fra en kamerat, han får trykk når han spiller ganske høyt, men når han skrur opp og nermer seg maks volume, forsvinner plutselig alt trykket. men det kommer tilbake så fort han åpner en dør eller bagarselokket. dette er ved ca 50Hz.

 

elementene er montert fremover i bilen med seteryggen nede, og portene opp i hattehyllen. det er noe gleppe mellom seteryggen og bagarsjerommet. er det noen hurtig måte å fikse dette på? er snakk om en toyota carina e (sedan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål fra en kamerat, han får trykk når han spiller ganske høyt, men når han skrur opp og nermer seg maks volume, forsvinner plutselig alt trykket. men det kommer tilbake så fort han åpner en dør eller bagarselokket. dette er ved ca 50Hz.

 

elementene er montert fremover i bilen med seteryggen nede, og portene opp i hattehyllen. det er noe gleppe mellom seteryggen og bagarsjerommet. er det noen hurtig måte å fikse dette på? er snakk om en toyota carina e (sedan).

Har ikke du også en carina e da ?

 

Hørtes ut som ett litt snodig problem.

 

Åssen er subbene koblet?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har carina jeg også ja, men har aldri hatt det problemet selv. og for tiden er jeg uten subb, så får ikke testet noe selv heller.

 

subbene er jeg rimelig sikker på at han har koblet riktig, og at de er i fase som de skal. han har trykk opp til en viss grad så vidt jeg forsto, men forsvinner når han kommer over et vist nivå, for så å komme tilbake dersom han åpner en dør for eks.

 

har aldri vært borti dette selv heller, så vet ikke helt hva som vil lønne seg å prøve. og han drar i morgen, så tiden er litt vel knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk tettet igjen en del i dag, og det ble noe bedre, men ikke helt bra enda virket det som.

 

vi prøvde også med en forsterker på hvert element siden soundstream forsterkeren begynte å klippe ganske fort når den skulle drive begge subbene i 2 ohm totalt. så vi koblet ene elementet på soundstream forsterkeren i 1 ohm, og det andre på en zapco 9.0 i 4 ohm og stilte inn så begge elementene spilte like høyt. så skrudde vi opp en del og plutselig kuttet ene elementet ut, den som var tilkoblet soundstream'en, mens det som var koblet til zapco'en fremdeles spilte som det skulle. var litt redd fro at elementet hadde gått siden det var ganske høyt og elementet ble noe varmt, men jeg hadde mine tvil på at det var elementet, og når vi kom tilbake viste det seg at sikringene i forsterkeren hadde gått, og at elementet fremdeles spilte. men det jeg lurer på er hvorfor sikringene i forsterkeren gikk? den burde jo klare oppgitt RMS effekt med orginale sikringer?

 

den er på ca 1700W RMS i 1 ohm, og det var 5x 20A sikringer, som gir ca 1200-1400W. lurer derfor litt på om det kan stemme at det bare er 20A sikringer som er ment på den forsterkeren? kan jo umulig stemme når den ikke klarer oppgitt RMS effekt med de sikringene?

 

vi koblet det uansett tilbake til at begge elementene ble drevet av soundstream forsterkeren da vi hadde liten tid, og det ikke ble noen bedring med 2 forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk tettet igjen en del i dag, og det ble noe bedre, men ikke helt bra enda virket det som.

 

vi prøvde også med en forsterker på hvert element siden soundstream forsterkeren begynte å klippe ganske fort når den skulle drive begge subbene i 2 ohm totalt. så vi koblet ene elementet på soundstream forsterkeren i 1 ohm, og det andre på en zapco 9.0 i 4 ohm og stilte inn så begge elementene spilte like høyt. så skrudde vi opp en del og plutselig kuttet ene elementet ut, den som var tilkoblet soundstream'en, mens det som var koblet til zapco'en fremdeles spilte som det skulle. var litt redd fro at elementet hadde gått siden det var ganske høyt og elementet ble noe varmt, men jeg hadde mine tvil på at det var elementet, og når vi kom tilbake viste det seg at sikringene i forsterkeren hadde gått, og at elementet fremdeles spilte. men det jeg lurer på er hvorfor sikringene i forsterkeren gikk? den burde jo klare oppgitt RMS effekt med orginale sikringer?

 

den er på ca 1700W RMS i 1 ohm, og det var 5x 20A sikringer, som gir ca 1200-1400W. lurer derfor litt på om det kan stemme at det bare er 20A sikringer som er ment på den forsterkeren? kan jo umulig stemme når den ikke klarer oppgitt RMS effekt med de sikringene?

 

vi koblet det uansett tilbake til at begge elementene ble drevet av soundstream forsterkeren da vi hadde liten tid, og det ikke ble noen bedring med 2 forsterkere.

 

Snakket nettop med Dag Gunnar, og det skal egentslig stå 25 amp sikringer i den ampen.

 

Vi har hatt litt trøbbel med den forsterkeren før, og den har vært hos Dalens elektronikk, uten at dem fant feil. Så ikke vet jeg hva som er galt.

 

Det ligger dog nye amper å venter på han når han kommer hjem fra ferien.

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål fra en kamerat, han får trykk når han spiller ganske høyt, men når han skrur opp og nermer seg maks volume, forsvinner plutselig alt trykket. men det kommer tilbake så fort han åpner en dør eller bagarselokket. dette er ved ca 50Hz.

 

elementene er montert fremover i bilen med seteryggen nede, og portene opp i hattehyllen. det er noe gleppe mellom seteryggen og bagarsjerommet. er det noen hurtig måte å fikse dette på? er snakk om en toyota carina e (sedan).

 

Litt vanskelig å si egentlig. Hvertfall uten å ha bilen innen rekkevidde. Det jeg i første omgang tenkte meg var kompressjon, eller stående bølger, men som sagt vanskelig å si helt uten å prøve det ut.

 

Han nevnte ikke noe til meg om dette når jeg pratet med han.

 

Vi skal nok unngå dette i fremtiden når vi får sjans til å kikke litt og bygge opp nytt i samarbeid med han.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med at trykket forsvinner når bagasjeluka er igjen er at det ikke er 100% tett mellom kassa og seteryggen..

siden jeg forsto det slik at subbene peker forover.....tett det med skumgummi og/eller mdf biter som tilpasses, rørene i hylla bør jo være tette rundt hullet, men ikke så kritisk som mellom kassa og seteryggen..

 

dette er av erfaring og forsket på av meg og enkelt og greit..... ;) :

grunnen til at bassen først kommer skikkelig når man åpner dører og vinduer og div, er at kassen / røret er for lavt tunet.

det er typisk fenomen når en kasse blir tunet under 40hz...er vel slik at kupeen ikke har nok rom/eller luft til å ta unna trøkket fra subbene..

prøv subbene i stua, eller en større bil feks Van, så vil du høre at der vil de funke bra..men bilen her er for liten til så lav tuning..derfor må vindu åpnes.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viste om det med at den var tunet for lavt jeg også, men jeg tror ikke den var det i dette tilfellet, for den er tunet høyt, og vi prøvde på 50Hz som er over bilens egenfrekvens. som sakt fikk vi tettet igjen med asfaltmatter, men det var ikke nok. vi fikk ikke tettet mellom portluken og bagasjen, så det kan være at det er litt av problemet, men jeg hadde bare en matte, så var begrenset hvor mye vi fikk tettet.

 

det jeg syns er litt rart er at jeg aldri hadde dette problemet enda jeg hadde elementene samme vei, og hadde store glepper både i hattehyllen og mellom baksetet... er jo snakk om samme bil, og kassen jeg brukte var tunet til rundt 35hz som egentlig er for lavt for bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår