Jan Erik Johansen Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 et spørsmål fra en kamerat, han får trykk når han spiller ganske høyt, men når han skrur opp og nermer seg maks volume, forsvinner plutselig alt trykket. men det kommer tilbake så fort han åpner en dør eller bagarselokket. dette er ved ca 50Hz. elementene er montert fremover i bilen med seteryggen nede, og portene opp i hattehyllen. det er noe gleppe mellom seteryggen og bagarsjerommet. er det noen hurtig måte å fikse dette på? er snakk om en toyota carina e (sedan). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 et spørsmål fra en kamerat, han får trykk når han spiller ganske høyt, men når han skrur opp og nermer seg maks volume, forsvinner plutselig alt trykket. men det kommer tilbake så fort han åpner en dør eller bagarselokket. dette er ved ca 50Hz. elementene er montert fremover i bilen med seteryggen nede, og portene opp i hattehyllen. det er noe gleppe mellom seteryggen og bagarsjerommet. er det noen hurtig måte å fikse dette på? er snakk om en toyota carina e (sedan). Har ikke du også en carina e da ? Hørtes ut som ett litt snodig problem. Åssen er subbene koblet? Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 har carina jeg også ja, men har aldri hatt det problemet selv. og for tiden er jeg uten subb, så får ikke testet noe selv heller. subbene er jeg rimelig sikker på at han har koblet riktig, og at de er i fase som de skal. han har trykk opp til en viss grad så vidt jeg forsto, men forsvinner når han kommer over et vist nivå, for så å komme tilbake dersom han åpner en dør for eks. har aldri vært borti dette selv heller, så vet ikke helt hva som vil lønne seg å prøve. og han drar i morgen, så tiden er litt vel knapp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten pettesen Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 Han kjører to Splx 12 2x2 ohm spole med en Ega-1700 Soundstream. Trykket forsvinner når han lukker igjen bagasje lokket. Han kobblet det opp her oss meg å kjører 2 ohm på mono. Tror kanskje det kan hjelpe mye hvis han snur kassa. Siter Ligger i blindsona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 tenkte på det selv også, men har han i det heletatt muligheten til det da? trodde portene satt fast i hattehyllen jeg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 vi fikk tettet igjen en del i dag, og det ble noe bedre, men ikke helt bra enda virket det som. vi prøvde også med en forsterker på hvert element siden soundstream forsterkeren begynte å klippe ganske fort når den skulle drive begge subbene i 2 ohm totalt. så vi koblet ene elementet på soundstream forsterkeren i 1 ohm, og det andre på en zapco 9.0 i 4 ohm og stilte inn så begge elementene spilte like høyt. så skrudde vi opp en del og plutselig kuttet ene elementet ut, den som var tilkoblet soundstream'en, mens det som var koblet til zapco'en fremdeles spilte som det skulle. var litt redd fro at elementet hadde gått siden det var ganske høyt og elementet ble noe varmt, men jeg hadde mine tvil på at det var elementet, og når vi kom tilbake viste det seg at sikringene i forsterkeren hadde gått, og at elementet fremdeles spilte. men det jeg lurer på er hvorfor sikringene i forsterkeren gikk? den burde jo klare oppgitt RMS effekt med orginale sikringer? den er på ca 1700W RMS i 1 ohm, og det var 5x 20A sikringer, som gir ca 1200-1400W. lurer derfor litt på om det kan stemme at det bare er 20A sikringer som er ment på den forsterkeren? kan jo umulig stemme når den ikke klarer oppgitt RMS effekt med de sikringene? vi koblet det uansett tilbake til at begge elementene ble drevet av soundstream forsterkeren da vi hadde liten tid, og det ikke ble noen bedring med 2 forsterkere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 vi fikk tettet igjen en del i dag, og det ble noe bedre, men ikke helt bra enda virket det som. vi prøvde også med en forsterker på hvert element siden soundstream forsterkeren begynte å klippe ganske fort når den skulle drive begge subbene i 2 ohm totalt. så vi koblet ene elementet på soundstream forsterkeren i 1 ohm, og det andre på en zapco 9.0 i 4 ohm og stilte inn så begge elementene spilte like høyt. så skrudde vi opp en del og plutselig kuttet ene elementet ut, den som var tilkoblet soundstream'en, mens det som var koblet til zapco'en fremdeles spilte som det skulle. var litt redd fro at elementet hadde gått siden det var ganske høyt og elementet ble noe varmt, men jeg hadde mine tvil på at det var elementet, og når vi kom tilbake viste det seg at sikringene i forsterkeren hadde gått, og at elementet fremdeles spilte. men det jeg lurer på er hvorfor sikringene i forsterkeren gikk? den burde jo klare oppgitt RMS effekt med orginale sikringer? den er på ca 1700W RMS i 1 ohm, og det var 5x 20A sikringer, som gir ca 1200-1400W. lurer derfor litt på om det kan stemme at det bare er 20A sikringer som er ment på den forsterkeren? kan jo umulig stemme når den ikke klarer oppgitt RMS effekt med de sikringene? vi koblet det uansett tilbake til at begge elementene ble drevet av soundstream forsterkeren da vi hadde liten tid, og det ikke ble noen bedring med 2 forsterkere. Snakket nettop med Dag Gunnar, og det skal egentslig stå 25 amp sikringer i den ampen. Vi har hatt litt trøbbel med den forsterkeren før, og den har vært hos Dalens elektronikk, uten at dem fant feil. Så ikke vet jeg hva som er galt. Det ligger dog nye amper å venter på han når han kommer hjem fra ferien. Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 et spørsmål fra en kamerat, han får trykk når han spiller ganske høyt, men når han skrur opp og nermer seg maks volume, forsvinner plutselig alt trykket. men det kommer tilbake så fort han åpner en dør eller bagarselokket. dette er ved ca 50Hz. elementene er montert fremover i bilen med seteryggen nede, og portene opp i hattehyllen. det er noe gleppe mellom seteryggen og bagarsjerommet. er det noen hurtig måte å fikse dette på? er snakk om en toyota carina e (sedan). Litt vanskelig å si egentlig. Hvertfall uten å ha bilen innen rekkevidde. Det jeg i første omgang tenkte meg var kompressjon, eller stående bølger, men som sagt vanskelig å si helt uten å prøve det ut. Han nevnte ikke noe til meg om dette når jeg pratet med han. Vi skal nok unngå dette i fremtiden når vi får sjans til å kikke litt og bygge opp nytt i samarbeid med han. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 problemet med at trykket forsvinner når bagasjeluka er igjen er at det ikke er 100% tett mellom kassa og seteryggen.. siden jeg forsto det slik at subbene peker forover.....tett det med skumgummi og/eller mdf biter som tilpasses, rørene i hylla bør jo være tette rundt hullet, men ikke så kritisk som mellom kassa og seteryggen.. dette er av erfaring og forsket på av meg og enkelt og greit..... ;) : grunnen til at bassen først kommer skikkelig når man åpner dører og vinduer og div, er at kassen / røret er for lavt tunet. det er typisk fenomen når en kasse blir tunet under 40hz...er vel slik at kupeen ikke har nok rom/eller luft til å ta unna trøkket fra subbene.. prøv subbene i stua, eller en større bil feks Van, så vil du høre at der vil de funke bra..men bilen her er for liten til så lav tuning..derfor må vindu åpnes. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 viste om det med at den var tunet for lavt jeg også, men jeg tror ikke den var det i dette tilfellet, for den er tunet høyt, og vi prøvde på 50Hz som er over bilens egenfrekvens. som sakt fikk vi tettet igjen med asfaltmatter, men det var ikke nok. vi fikk ikke tettet mellom portluken og bagasjen, så det kan være at det er litt av problemet, men jeg hadde bare en matte, så var begrenset hvor mye vi fikk tettet. det jeg syns er litt rart er at jeg aldri hadde dette problemet enda jeg hadde elementene samme vei, og hadde store glepper både i hattehyllen og mellom baksetet... er jo snakk om samme bil, og kassen jeg brukte var tunet til rundt 35hz som egentlig er for lavt for bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.