mistercartman Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 Det var en gang fire 17" alufelger som satt på min Saab 9-5. De var pene og hele, bortsett fra en liten skramme, og ellers godt fornøyde. Men etter langt om lenge, og lengre enn langt begynte felgene å skrante, og dekkene å bli litt slitte, og bilen vibrerte i hastigheter mellom 100 og 120km/t, og jeg dro derfor gjennom kongeriket for å balansere felgene hos Dekkmann på Alnabru. Sist jeg balanserte dekk kostet det 300,-, men denne gangen kom det på over 700,- :(. Spørsmål om pris før balanseringen hadde gått i glemmeboken, og felgene ble ikke mye bedre av balanseringen, så jeg dro dit en gang til og fikk dem balansert på nytt gratis. Da var dekkene blide og fornøyde i nesten en uke, før de atter en gang følte seg uvell. Jeg fòr da gjennom kongeriket på nytt, til Dekkvarehuset på Storo, da de lovte gull og grønne skoger. Trengte felgene retting, ville det bli gjort på stedet, og de anbefalte meg å bytte to av dekkene, og helst fire. Fagre løfter, og lav pris fikk meg til å bytte de to mest slitte dekkene, men de mente det var kast i felgene. Atter en gang var resultatet bra en uke, men så kom vibrasjonene tuslende tilbake. Turen gikk så til Dekkpartner på Bryn i Oslo, og de kunne virkelig sakene sine! Felgene var fine mente de, men dekkene jeg hadde kjøpt av typen Federal, hadde fått høyde- og sideveis kast, og de anbefalte å bytte ut mine èn uke gamle Federal dekk. Jeg dro da til Dekkvarehuset Storo, og de byttet dem ut til Dunlop P9000 Sport mot et lite mellomlegg, men de mente fortsatt det var kast i felgene. Resultatet var nå dårlig fra dag èn, og jeg leverte da alle fire felger med dekk til Dekkparner på Bryn, og sa; Fiks dem så dekk og felg blir 100% uansett hva det koster. På med vintersko på bilen, og vibrasjonene var som sunket i jorden mens felger og dekk var hos Dekkpartner på Bryn. Etter langt om lenge, og enda lenger fikk Dekkpartner felgene tilbake fra felgretteren, men han mente de var fine, så ingen skade skjedd, eller skjede skadd. Enda to nye dekk av merket Uniroyal ble satt på bak, og nå skulle felgene og dekkene være helt i orden. Yr og glad troppet jeg opp der i ettermiddag og fikk mine vakre sommersko på. Smilet bleknet desverre når jeg dro ut på motorveien og konstaterte at vibrasjonene fortsatt var tilstede. Det var som å skjære to striper av ryggen, og strø salt i sårene, slik Askeladdens brødre hadde opplevd. Etter sju lange, og sju brede ringte jeg til Dekkpartner, og de tilbød seg nå å rette alt 100% uten kostnad for meg, så da ryker sommerskoene av nok en gang i morgen, og jeg lurer på om jeg får kjørt med sommersko i det hele tatt i sommer :( Snipp snapp snute, så går alt åt skogen :) Summa sumarum: 6.200,- brukt på dekk 700,- brukt på balansering 6.900,- uten at noe er bedre enn utgangspunktet :) Og jeg som ikke ville bruke penger på felgene da jeg skal bytte til 19" neste sesong. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pef Skrevet August 1, 2005 Rapporter Share Skrevet August 1, 2005 Hehe.. sånn kan være jævlig irriterende. Trenger å rette to felger selv jeg. Noen som har et firma de kan anbefale? Helst i Oslo/Akershus område? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ekkoj Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Surt med sånne ting. Du hadde nesten kommet bedre unna med en ny 17" felgpakke du... Regner med at du har husket å ha på senterringer, evt at felgene sitter 100% på navet? FOr hvis du ikke har det vil det riste rundt 80-120 km... forresten... seff har du det, du kjører jo en uke uten at det rister melom hver gang.. bare tenkte på det... Siter Fotobloggen min 78 Golf LS +82 Golf C 07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8 x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prizma Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 hehe, flott historie, men skabb funker ei til sommerdekk, det vet jo alle :p neida, kjør vinterdekk hele tiden, selg de andre og kjøp 19" :D Siter Mvh. prizma Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Tro det eller ei, men nå er felgene glade igjen. Leverte bilen med felgene til Dekkpartner (Holmen Bilgummiverksted) i dag morges, og der har en av de ansatte brukt store deler av dagen på bilen, gratis. Først en prøvetur med dekkene når de vibrerte, så en test med andre, feilfrie dekk og felger, så en ny test hvor dekkene hadde blitt tilpasset felgene bedre, og ny balansering. Så ny test, som viste at ingenting var løst, så ble navringene analysert og konstatert uoriginale og litt skjeve. De ble da byttet ut mot nye, og nå er bilen 100% vibrasjonsfri :) Jeeee. Får håpe det holder lenger enn en uke denne gangen da, men tror nok det da vibrasjonene er helt borte nå, og det har de ikke blitt tidligere. Hadde nok droppet å bytte dekk og fikse felger om jeg hadde visst at jeg måtte ut med over 7000,- for å få dem i stand, men gjort er gjort. Blir 19" neste sesong uansett. Uansett, Dekkpartner på Bryn kan sterkt anbefales! De har kunnskaper, er serviceminded og stiller opp. De tar seg også av retting til deg som trengte det! Se etter han med lyst litt orange hår rundt 35-40 år gammel. Skikkelig allrigt kar. http://www.holmen-as.no Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prizma Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 flott da!! gratulerer :P Siter Mvh. prizma Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg