Gå til innhold

Gearkasse bak en 454 ?

Ranger emnet


Hvilken gearkasse bør jeg satse på?  

14 stemmer

  1. 1. Hvilken gearkasse bør jeg satse på?

    • TH400
      4
    • TH350
      4
    • 700
      6


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut small block 350'n i min '72 Camaro med en big block 454 på ca. 500hk. Et spørsmål som dukker opp da er hvilken gearkasse man bør velge.

Det er vel 3 alternativer:

th400, holder en orginal kasse? th350, kostnader for å modifisere denne til å tåle effekten i 454'n?

700-kasse, vesentlig dyrere å modifisere denne?

 

Noen som har meninger/råd ang. dette?

 

--

POSi411

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kasse har du i bilen nå da? Th 400 kan holde lenge den. Er den slitt gjør den ikke det.

Utveksling i bakaksling? 4.11???

Mellomakselring er viktig når en når høye effekter.

En overdrive er vel eneste altyernativet på min planet. :)

Skal en preppe en kasse så har man mer igjen for de penga en legger i en overdrivekasse enn en 1:1 . Spes hvis du har tenkt å bruke bilen.

Blir det utenfor budsjettet; Kjør med den kassa du har i år og kjøp 700 eller 200 neste år.

Du får i pose og sekk der. High-stall converter og lock up. Må jo vere ideellt?? :boxing

 

http://www.bowtieoverdrives.com :pray

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere eksempler på at folk har kjørt i årevis med 800hk på orginal th400. Så slipper noen forbedringer så lenge du har den kassen. Tror Converteren er den du tar først, har mishandlet min th400 veldig mye, men var den orginale converteren som streiket til slutt. Har shifterkit i min kasse men det er mest for at jeg skal spinne løs når jeg girer over fra 1 til andre i 100km/t (2.41 aksel :P ) .

 

Kan kanskje være frekk nok til å stille et spørsmål selv her :D

 

Har kjøpt meg overgir til th400, dette er den typen som bla ble brukt bak vaner og pickuper med 454 på 80 tallet for å spare bensin. Koster vistnok ny 20 000kr :S . HAr planer om å bruke denne sammen med en 455 på rundt 550hk. Vill jeg knuse den hvis jeg kun bruker overgiret når jeg skal kjøre forsiktig å spare bensin?

 

Er forøvrig 0,70 overgir, så kan da kjøre veldig behagelig med 3,73 eller 4,11 utveksling :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kasse har du i bilen nå da? Th 400 kan holde lenge den. Er den slitt gjør den ikke det.

Utveksling i bakaksling? 4.11???

Mellomakselring er viktig når en når høye effekter.

En overdrive er vel eneste altyernativet på min planet. :)

Skal en preppe en kasse så har man mer igjen for de penga en legger i en overdrivekasse enn en 1:1 . Spes hvis du har tenkt å bruke bilen.

Blir det utenfor budsjettet; Kjør med den kassa du har i år og kjøp 700 eller 200 neste år.

Du får i pose og sekk der. High-stall converter og lock up. Må jo vere ideellt?? :boxing

 

http://www.bowtieoverdrives.com :pray

 

Enig i at 700 ville vært det beste, men prøver å få litt argumenter for/mot.

F.eks. hvor mye dyrere det faktisk blir å kjøpe en brukt TH700 og preppe denne i forhold til en ny orginal TH400 (fra Summit f.eks.).

TH350 har den fordelen at den er lettere har det blitt nevnt her.

Sitter en orginal TH350 (kun satt i shift kit) i bilen nå, den holder neppe lenge med en 454. Har tenkt å bruke bilen, ja, så jeg tenkte meg rundt 3.40 i utveksling. 4.11 er fint for å få litt aks' med small blocken, men 454'n har jo mer torque så jeg tenkte å ha litt lavere utveksling når den kommer i. Har forøvrig kardangring!

 

--

POSi411

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en 700.Det lave 1.gearet gir deg ekstra pulver ved igangsetting og overdriven gir deg behagelig og økonomisk cruising.

Bestiller du en stage 2 (eller stage 3 for å være sikker) herfra: http://www.bowtieoverdrives.com/catalog/catalog.php?Action=GETSUBCAT&CATID=B

Havner den på ca 10-13000 levert på døren.Du får kansje et par lapper for den gamle og.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 700 ville vært det beste, men prøver å få litt argumenter for/mot.

F.eks. hvor mye dyrere det faktisk blir å kjøpe en brukt TH700 og preppe denne i forhold til en ny orginal TH400 (fra Summit f.eks.).

TH350 har den fordelen at den er lettere har det blitt nevnt her.

Sitter en orginal TH350 (kun satt i shift kit) i bilen nå, den holder neppe lenge med en 454. Har tenkt å bruke bilen, ja, så jeg tenkte meg rundt 3.40 i utveksling. 4.11 er fint for å få litt aks' med small blocken, men 454'n har jo mer torque så jeg tenkte å ha litt lavere utveksling når den kommer i. Har forøvrig kardangring!

 

--

POSi411

 

200 4R har og den fordelen at den er lettere :)

Den hadde vert mitt valg. Mange som kjører med de på stripa i USA nå. For så å cruise hjem i overdrive etterpå. Den har også høyere overdrive og lavere 1.enn 700.

Husk å få en converter som passer til kammen, det er smart. :)

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere eksempler på at folk har kjørt i årevis med 800hk på orginal th400. Så slipper noen forbedringer så lenge du har den kassen. Tror Converteren er den du tar først, har mishandlet min th400 veldig mye, men var den orginale converteren som streiket til slutt. Har shifterkit i min kasse men det er mest for at jeg skal spinne løs når jeg girer over fra 1 til andre i 100km/t (2.41 aksel :P ) .

 

Kan kanskje være frekk nok til å stille et spørsmål selv her :D

 

Har kjøpt meg overgir til th400, dette er den typen som bla ble brukt bak vaner og pickuper med 454 på 80 tallet for å spare bensin. Koster vistnok ny 20 000kr :S . HAr planer om å bruke denne sammen med en 455 på rundt 550hk. Vill jeg knuse den hvis jeg kun bruker overgiret når jeg skal kjøre forsiktig å spare bensin?

 

Er forøvrig 0,70 overgir, så kan da kjøre veldig behagelig med 3,73 eller 4,11 utveksling :)

 

Er det Gear Vendors sin kan du jo sende de en mail og spørre hva den tåler.

(Kan du forsåvidt gjøre samma hvem som har lagd den :) )

Nyere GV skal vel tåle masse og litt til. 1200hp?

En kamerat av meg har en slik i sin -71 Challneger :)

Den girer automatisk så det er litt rått når 440`n drar ivei og girer 6 ganger.

Er det denne du har kan du nok fullgassgire til du er tom for dekk eller no annet ryker.

 

Var ikke dette tråden var om men 400 og GV er jo et alternativ.

Ikke for min del da det blir for mye å "dra" på når det finnes OD til GM.

Nå er vel ikke den Wagon`n lett i utgangpunktet.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd dette her, Jeg kjører med th400 kasse i vanen min, har liksom fått høre flere steder at den er best til å trekke tung last med, tåler mest juling, det kjipe er jo at turtallet i 3 giret er for høyt på cruise, . ser du skriver at 4l80 er 400 m overdrive, viul det si at jeg kan montere et gir til i th400 kassa mi? har tenkt på å bare kjøre med større bakdekk eller å bytte diff eller noe i stedet for kassa og.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..Har hørt om flere eksempler på at folk har kjørt i årevis med 800hk på orginal th400.."

 

- øøhh, årevis med 800..joda..:rolleyes:

 

 

Du trenger ei 4L80-kasse, dvs TH400+overdive.

 

OK, sikkert et mulig alternativ, men noen spørsmål/motargumenter:

 

Tåler virkelig en orginal 4L80E så mye mer enn en orginal TH400? Trodde det var omtrent likt?

Nå blir min motor på 500hk, ikke 800. Det skal vel en orginal TH400 tåle.

Så er det problemet med styring av elektronikken på en 4L80E i en gammel bil.

Og prisen, en 4L80E koster vel minst dobbelt så mye (?) som en TH400, da blir det 4. gearet dyrt!

 

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3SE LUX

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 4L80(E)- kasse tilsvarer som nevnt ei TH400+ overdrive. Vil man ha både i pose og smekk må man betale litt mer. 4-trinns koster mer enn 3-trinns. Men ettersom det her er svært solide kasser er det mulig å skaffe seg en rimeligere "resirkulert"..

 

 

Litt nedpå sia her oppgis det hva kassene er beregnet å håndtere:

 

http://www.442.com/oldsfaq/oftrn.htm#TRAN%20Auto%20Transmission%20Comparison

 

her er mer info:

 

http://www.hotrodders.com/forum/transmission-information-30771.html

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nedpå sia her oppgis det hva kassene er beregnet å håndtere:

 

http://www.442.com/oldsfaq/oftrn.htm#TRAN%20Auto%20Transmission%20Comparison

 

her er mer info:

 

http://www.hotrodders.com/forum/transmission-information-30771.html

 

Takk for linker. Men, de gav dessverre ikke det svaret jeg hadde håpet på. I flg. de sidene er ikke en orginal TH400 (eller 4L80E) beregnet for en 500hk big block. Max. 440 lb-ft. står det, regner med over 500. Så da ser det ut som det uansett må bli en forsterket kasse.

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår