Gå til innhold

Gearkasse bak en 454 ?

Ranger emnet


Hvilken gearkasse bør jeg satse på?  

14 stemmer

  1. 1. Hvilken gearkasse bør jeg satse på?

    • TH400
      4
    • TH350
      4
    • 700
      6


Anbefalte innlegg

Takk for linker. Men, de gav dessverre ikke det svaret jeg hadde håpet på. I flg. de sidene er ikke en orginal TH400 (eller 4L80E) beregnet for en 500hk big block. Max. 440 lb-ft. står det, regner med over 500. Så da ser det ut som det uansett må bli en forsterket kasse.

 

Ville sjekket mer rundt, har sett flere plasser at de tåler mye mer. Min egen girkasse ha jeg kjørt 40 000 km med og har mye mer enn 440 lb-f. Eneste som er gjort med den er at det er et shifterkit i den, samt nye lameler. Palerider her kan vell stort sett skrive under på at jeg mishandlet den girkassen på det groveste, men lever like fint i dag.

 

En annen ting flere her kanskje ikke har tenkt på er at disse kassen også ble levert på værsting motorene til alle gm produsentene med fulll garanti fra fabrikk. Disse var oppe i 450hk, en del påstår det var mer enn det også. De ble også brukt sammens med 500cids cadillac motoren, en motor med dreimoment ut av en annen verden og som i tilegg konstant kjører i motbakke med 2,3tonn cadillac bak seg.

 

Ville overhode ikke kostet på meg noen dyr kasse, er det lur når du korter akslingen, så gjør du det slik at du kan bruke den lange typen 400kasse. Da kan du bruke de billige fullsize kassene som du kan få kastet etter deg for 1500kr. Å om lamelen i værste fall skulle ryke så er det bare å hente seg en ny kasse til 1500kr, i stedet for å bruke 10-15k på å preppe kassen.

 

Hvis du vill ha ny prepet kasse uansett ville jeg gått for th200r4. Den er mye billigere enn th700, å du vill i alle tilfeller måtte preppe den kassen du skal bruke. Eller eventuelt den nye "th400" som Palerider snakket om, men koster en del mer enn 1500kr.

 

Vill forøvrig gjerne se dokumentasjon på at en 4L80E kasse tåler mer enn en th400 kasse, det tviler jeg nemelig sterkt på. Sjekket det opp for noen år siden, den infoen jeg fikk var at den skulle tilsvare styrken til en th400, men ha et overgir.

 

Går mange rare girkasse historier rundt, mye kommer nok av at man sitter med 30 år gammelt utstyr som har passert 400 000km uten filter bytte :rolleyes:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
er det lur når du korter akslingen, så gjør du det slik at du kan bruke den lange typen 400kasse. Da kan du bruke de billige fullsize kassene som du kan få kastet etter deg for 1500kr.

 

Er det virkelig plass til en lang kasse i en 2nd gen F-body?

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke prøvd, var kort 400på min da jeg kjøpte den. Men er bare å ta mål. Forøvrig så har jeg sjekket opp litt, det er vistnok ikke så vanlig med lang th400 på Chevrolet som det er på andre av GM sine modeller. Vet ikke om prisen da er en anne på Chevrolet. men det vet sikkert noen Chevrolet eksperter mer om enn meg :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om prisen da er en anne på Chevrolet. men det vet sikkert noen Chevrolet eksperter mer om enn meg :)

 

Hvis du får "slengt etter deg" BOP TH400 kasser for 1500,- vil jeg nok si at Chevroletkassene ligger noe over dette, men har ikke observert at det er noen forskjell på kort og lang.

 

Noen andre som vet om noen har fått plass til en lang TH400 i en 2nd gen F-body?

--

POSi411

'72 Camaro

'98 Grand Voyager 3.3 SE LUX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjøpe fire på stående hand nå :) (BOP) Kort type for 2500kr...

 

 

De andre merkenen innen GM var mer vanlige med store motorer, å i de fleste tilfeller ble de levert med lang girkasse på fullsize bla for å minske belastningen på mellomakslingen.Som de fleste veit så har en girkasse betraktelig lengre levetid bak en fullsize enn en muskelbil, ergo finnes det også flere girkasser tilgjenngelig i dag.

 

 

Men litt anngående det å få plass til lang th400. På min bil som har orginalt plasert eksosanlegg, det vill si tett intil mellomakselen helt til det går over bakakselen vill jeg tro at det kan bli et problem med den lange typen girkasse. Men de bilene jeg har sett, er det et stort flertall som har eksosanlegget lignede mer eller mindre rett under gulvet på bilen, i de tilfelene vill jeg tro at det skal være forholdsvis god plass til den lange typen girkasse.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår