remster Skrevet Mars 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2003 Trenger hjelp med å komme i gang med støping av glassfiber kasse i bånn på en golf 2. skal ha glassfiber i bånn med mdf plate over. hva starter jeg med ? tenkte kjøpe alt på biltema. men har aldri gjort noe med glassfiber før. Forklar gjerne detaljert. siden jeg er rimelig fersk på sånne ting. :/ Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 1302 Skrevet Mars 25, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2003 det du trenger er glassfiber matte,bindemiddel, pussepapir(gjerne maskin),sag(helst av typen fain, dremel etc,men vanlig stikksag kan benyttes til nød). Det mestekan kjøpes på biltema. Er detmindre områder det er snakk om vil jeg anbefaleferdig sparkel,men dette er faens tungt og dyrt.. Deretter er det en klar fordel å lage en form av papp eller annet materiale for å få alt riktig. Men det viktigste av alt er god tålmodighet og en porsjon nøyaktighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remster Skrevet Mars 25, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2003 Altså. jeg skjønner hva jeg trenger. det jeg trenger å vite er HVORDAN jeg skal gå fram. detaljert. skal støpe kasse som skal ned i hjulbrønn på en golf. der skal det sitte en 12" og kassa skal ikke bli høyere en det orginale gulvet baki. dvs til den kanten som er på sida. hva legger jeg i bånn først ? i hvilken rekkefølge tar jeg ting + hva slags finish for å få lakkert det? Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 1302 Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Det første du bør gjøre er å dempe hele bagsjen, spes der du skal ha inn kassa(res.hjulbrønnen).. Dette gjøres med asfaltmatter o.l, Etter dette ville jeg ha brukt ett eller annet for å beskytte hjulbrønnen, plast el som ligger løst nedi uten å bygge for mye. slik at du kan støpe direkte nedi hjulbrønnen og dermed slippe å lage en form, og i tilleg ha muligheten for å ta ut kassa etterpå. Etter dette må man sef. tilpasse kassa. Se til at den er i passe høyde osv, før man gå i gang med å lage toppen av kassa. Det som også må vurderes er om det er nødvendig med avstiving av kassa.. Hvis alt ser bra ut kan man ta kassa ut og lage toppen. Denne kan enten støpes for seg selv for så å lime den op bunnen eller den kan støpes direkte på kassa. Bruk da ett eller annet som kan ligge under støpet slik at det ikke faller ned i bunnen. Ståltråd, hønsenetting eller liknende kan benyttes. Dette vil også armere kassa, og kan med fordel benyttes i hele konstruksjoenen. Dereter er det bare å kappe til det som er nødvendig. Det er også en fordel å lage til en eller annen mulighet for å feste elementet. Dette kan gjøres ved å støpe inn en trering eller støpe inn instikksmuttere.. Når så kassa er laget er det en fordel å gå på med finsparkel for å gjevne ut glassfiberen, deretter må denne slipes, og så legge på gelcoat som gir en helt glatt finish(fåes kjøpt på biltema).. Deretter skal det bare væe å lakke løs. I midlertid ville jeg vurdert en annen løsning, nemlig å bygge en kasse av mdf, og støpe til ett deksel som kan legges over dette for finishen sin del, dette fordi mdf er mer egnet som høytalermateriale.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Jeg ser du skal bruke MDF til topp plata. Bruk dette til sidene også. Lag først ferdig sidene i kassa til den formen du vil ha. Når du er fornøyd med høyden og utformingen, her er det en fordel å beregne at du skal kunne ta ut kassa, legger du plastalin(sånn du får kjøpt på lekebutikken) over alle skarpe kanter som kan skape problem. Legg vanlig innpakingsplast som du bruker til mat(den selv heftende typen) overalt der du vil legge glassfiber. Vær raus og legg det under sidene du har laget. Nå er det bare å begyne støpingen. La det tørke over natta før du tar ut kassa. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remster Skrevet Mars 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Takk for hjelp. men det jeg også tenkte på er hvis jeg lager en kasse i mdf vil jeg miste en del av plassen. derfor ble planene om å støpe kasse formet. jeg vil gjerne bruke all den plassen jeg kan. og mdf er ikke akkurat plater man bøyer og tilpasser. :/ Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Originally posted by remster Takk for hjelp. men det jeg også tenkte på er hvis jeg lager en kasse i mdf vil jeg miste en del av plassen. derfor ble planene om å støpe kasse formet. jeg vil gjerne bruke all den plassen jeg kan. og mdf er ikke akkurat plater man bøyer og tilpasser. :/ Det er derfor du bare bruker mdf i sidene av kassa. Ikke overalt men for å bygge opp fra bagasjeromsgulvet til det nivå du ønsker. Dette er bare for å lage en stabil kasse øverst. Alt annet er i glassfiber. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remster Skrevet Mars 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Jeg ser ikke helt det du prøver å forklare. altså. hjulbrønnen er ganske bua. har ikke lyst til å lage en tegning som forklarer litt? Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pIMp Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Jeg har planer om å gjøre det samme, men siden jeg er så lat har jeg laged meg en enkel plan. Legger plastikk(bruke matfett for å ikke få det til å feste/etse igjenom plasten) i hjulbrønnen og støper oppå der(lager kantene litt utover golvet). Hvis jeg støper en solid kasse, så skulle det ikke være nødvendig med avstiving av noe slag. Deretter lager jeg en mal av papp av golvet på bilen, som jeg får noen til å skjære ut i MDF(Byggmakker eller.no). Så tar jeg masse sikafleks rundt kanten på kassa i hjubrønnen og klasker oppå MDF platen. Vips så er jeg ferdig :D :D Siter "fuck the respect - I want the bitches!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Originally posted by pIMp Jeg har planer om å gjøre det samme, men siden jeg er så lat har jeg laged meg en enkel plan. Legger plastikk(bruke matfett for å ikke få det til å feste/etse igjenom plasten) i hjulbrønnen og støper oppå der(lager kantene litt utover golvet). Hvis jeg støper en solid kasse, så skulle det ikke være nødvendig med avstiving av noe slag. Deretter lager jeg en mal av papp av golvet på bilen, som jeg får noen til å skjære ut i MDF(Byggmakker eller.no). Så tar jeg masse sikafleks rundt kanten på kassa i hjubrønnen og klasker oppå MDF platen. Vips så er jeg ferdig :D :D Dette blir ikke bra. Det gjelder også remster. Du bruker ingen ting annet en glassfiber i hjulbrønen og gulvet. Du bør ha noe treverk fra gulvet og opp til den høyden du velger å legge gulvet ditt på. Dette trenger ikke være MDF for du kan kle den med glassfiber som en forsterkning. Det du bør ha er noe å skru topp plata de til. Dette vil gjøre det enklere å støype glassfiberen. Det er ikke så enkelt å få kassa bra om du må legge på glassfiberen igjenom et 10" hull. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pIMp Skrevet Mars 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Originally posted by Åge Dette blir ikke bra. Det gjelder også remster. Du bruker ingen ting annet en glassfiber i hjulbrønen og gulvet. Du bør ha noe treverk fra gulvet og opp til den høyden du velger å legge gulvet ditt på. Dette trenger ikke være MDF for du kan kle den med glassfiber som en forsterkning. Det du bør ha er noe å skru topp plata de til. Dette vil gjøre det enklere å støype glassfiberen. Det er ikke så enkelt å få kassa bra om du må legge på glassfiberen igjenom et 10" hull. Toppen av kassa der elemetet sitter vil være mdf: Jeg har vært borti flere som konkurer og som har støpt kasser uten noen problemer. Med litt asfalt matter for å dempe resonansen så tro jeg det blir bra greier. Siter "fuck the respect - I want the bitches!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remster Skrevet Mars 26, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2003 Det jeg også har tenkt er å støpe oppå plast i bagasjen så det ikke fester seg. mdf blir det på toppen og støpinga festes rundt kantene på mdf plata. har sjekka litt rundt i dag og vurderer om jeg skal få lagd en avstøping av bagasjerommet i gips. det burde gjøre det en del enklere å forme kassa etter det. kjører jeg i noen lag med glassfiber. legger i små fliser i og kjører på lag med glassfiber over der igjen blir nok kassa stiv nok. den skal tross alt være i samme form som bagasjen. legger noen asfalt matter under så blir resonansen lik null. eneste jeg forsåvidt trenger hjelp til er hvordan jeg skal starte. med hva og hvordan. Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 Jeg forstår ikke at dette skal være no problem. Begyn med isolasjon av eget ønske, legg på mat plast som hefter mot seg selv så det blir tett, klipp opp glassfiber i strimler og støyp som du vil. Grunnen til at jeg anbefaler sider i tre er at det er lettere å lage en tett og stum overgang til baffel plata. Sikafleks hører ikke hjemme i stereo bygging. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pIMp Skrevet Mars 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2003 HØ? går det ann å bygge bilstereo UTEN sicafleks?? Siter "fuck the respect - I want the bitches!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remster Skrevet Mars 30, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2003 Jeg dret i hele støpe prosjektet mitt. satt her med en hel haug med mdf plater så fant ut at jeg bygde kasse i stede. Ble til at jeg bygde en åttekanta kasse som passer ned i hjulbrønn. nå er det ikke noe inni i kassa og jeg føler ikke at jeg fikk samme "trøkk" nå som jeg hadde før. selv om kassa er på ca like mange liter som den forrige. er det noe jeg burde putte inni kassa for å lyden bedre ? noen ideer folkens? Siter Prosjekt Rolfsburg -87 Golf Gti 16v *85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt. *84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg