Gå til innhold

Glassfiber Støp i bagasje.

Ranger emnet

remster

Anbefalte innlegg

Jeg vurderte (og gjennomførte) et slikt prosjekt tidligere. Jeg begynte med å legge plast i reservehjulsbrønnen, for deretter å legge glassfiberen formet etter det ledige rommet. Husk at dette rommet bør tilsvare volumet du ønsker på din basskasse. Hvis du ønsker nogenlunde god kvalitet på bassen, bør du regne ut dette volumet på forhånd. I mitt tilfelle er det foreløpig ikke særlig bra bass, men det spiller selvfølgelig dypere enn med originale høyttalere alene... Etter å ha støpt hele reservehjulsbrønnen i glassfiber, så er det bare å smøre seg med tålmodighet. Dette skal tørke, noe som tar ganske lang tid (minst 24t). Mens du jobber med dette med hodet bøyd inn i bilen, så skal jeg love deg at du blir litt "pussa". Polyesteren lukter ganske sterkt!!! Og man kan fort få 'litt' vondt i hodet. Denne lukten blir sittende igjen i bilen i mange uker etter at du er ferdig.

Enden på visa etter at jeg hadde støpt brønnen, var at jeg droppet hele glassfiber prosjektet. Dro en tur på Maxbo før de stengte og bygde hele kassen i MDF på ca. 2 timer. Grunnen til at jeg ga opp skyldtes primært at man må finne en fornuftig måte og feste glassfiberen til en topplate( i mitt tilfelle MDF). Husk at dette bør være TETT. Hvordan skal man få den noe fleksible glassfiberen til å sitte TETT mot MDF'en... Jeg fant ingen god løsning, derfor ga jeg meg i forsøket. Slikon kan sikkert gå, men jeg syntes ikke noe spesielt om denne løsningen.

Mitt råd er derfor. Vurder sterkt om du har lyst til å investere 2 dager på støping og bygging av en basskasse. Fremfor å bruke 4-5 timer med MDF. Ja, du får brukt hele reservehjulsbrønnen, men det kan vise seg at du ikke trenger mer enn 30-40 liter. Da kan du helt fint lage en kasse av MDF som du putter ned i brønnen.

Lykke til med byggingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by remster

Jeg dret i hele støpe prosjektet mitt. satt her med en hel haug med mdf plater så fant ut at jeg bygde kasse i stede.

Ble til at jeg bygde en åttekanta kasse som passer ned i hjulbrønn. nå er det ikke noe inni i kassa og jeg føler ikke at jeg fikk samme "trøkk" nå som jeg hadde før. selv om kassa er på ca like mange liter som den forrige. er det noe jeg burde putte inni kassa for å lyden bedre ? noen ideer folkens?

Legg inn vatt eller noe som er litt stort og ullent. Kommer ikke på hva det heter nå, men poenget er at det får lufta til å bevege seg tregere og du vil da "lure bassen til å tro at den sitter i en større kasse". Prøv deg frem med ulike mengder

"fuck the respect - I want the bitches!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

her er en link med bilder fra bygging av basskasse i min x 2'er golf.. Støpte bunnen av kassa rett nedi hjulbrønne.. Lima sammen med sika, og skrudde sammen glassfiberen, og mdf'en. Blei superfornøyd jeg vertfall :D Kan bli litt susa i hodet av polyestere da..

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=8032

post-847-13804851235252_thumb.jpg

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider