Gå til innhold

Primera P11-144 + Tein SS = Sant


Moldvarp

Anbefalte innlegg

Hva gjør man med feriepengene når man ikkje reiser på ferie?

 

Jo, man senker bilen!

 

Etter litt om og men, gjekk eg til innkjøp av et sett med Tein SS Coilovers til

Primeraen min. Settet er for ein G20t 99+, som blir ein Amerikansk Primera.

Det er klart det blir litt spennende og bestille inn ting til ein bil du ikkje har,

og gjerne også til ein modell som aldri har blitt solgt på det amrikanske

markedet. Men penger kan nå alltids bli tjent inn på ny!

 

Siden eg allerede var litt obs på at sette kanskje ikkje passte 100% bak, var

det dette eg begynte med først. Tok ikkje lange tiden før eg kom fram til at

dette her ikkje ville fungere. Mistet mye av motet på den Lørdagen, og pakkte

sammen og tok "kveld". Etter en liten våken natt med bleiskift, og problem

løsende tenking, hadde eg komt fram til at dette her skulle fungere fint,

måtte bare overtale diverse deler til og samarbeide litt bedre først.

Når Søndagen kom, var eg på an igjen, denne gangen var det i gang med

framsettet.

 

Framsettet går lekende lett. Det som tar lengst tid av deloppgavene, er og

skru av fjørtvingene på orginal fjørene. Fordi disse er sykt lange!

Etter monteringen, og senking til laveste høyde uten at fjørene sitter løst,

var det nok for denne dagen. (Kone og Barn tar mye tid)

 

Mandagen bar det på jobb igjen. Planen var nå og begynne rett på sak etter

arbeidstid med og fabrikere det eg trengte for å få sammen baksettet. Det

blei selvsagt overtid.

Men klokken 5 halv 6, så kunne eg begynne. Med kone på telefonen og skiftende

skydekke i sikte, var det på tide og sette ting i høygir.!

 

Dreide til 2 hylser på 45mm lengde med 10mm hull. Fant noen tykke og store

skiver for M10. Og så bar det ut til parkeringsplassen for å begynne arbeidet

på bilen!

Ting løsnet greit nok, og det tok ikkje lang tid for å montere sammen Tein

settet for bakenden.

Men før det kunne tres inni hjulbuen, og festes, måtte det litt modifikasjoner

til under hjulbuen.

Ein batteridrill og ein hullsag med Ø21mm og noe saBesto Borr og Skjærolje,

og 2 minutter til og rense hodet for fornuftige tanker, så bar det løs oppi

tårnene!

Samme prosedyre blei brukt for baksettet, senket ned inntil fjøra begynte og

bli løs.

 

Senket bilen nedpå, dobbelt sjekket alle demper innstillingene, slik at eg viste

at alle var innstillt på klikk nummer 8, som manualen anbefalte og begynne

på!

 

Et par dager med kjøring slik, for at ting kunne sette seg litt smått på plass.

 

Da kommer dei første bildene av hvordan bilen såg ut med settet slik som dette.

Senkingen framme var 22mm med gjenger igjen, og bak var det ein ca 25-26mm

mener eg og huske. Vel, uansett, litt for høg bak.

 

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter et par 3 dager eller noe mer? var eg ute med verktøyet igjen.

Denne gangen ville eg se hvor lavt bilen ville bli når eg senket settet

heeelt ned. Begynte selvsagt med bakenden, da denne var den eg var

minst fornøyd med.

Dette er ein veldig rask jobb bak. Inn med jekken, opp med bilen, av med hjulet

løsne kontra mutteren på demperen, justere inn, stramme kontraen, på med

hjulet igjen og ned med bilen.

Etter og ha tatt begge sidene gjekk eg litt bakover, for å sjekke hvordan

det såg ut! Jepp, det begynner og ligne på noe!

Får ta bilen ut på ein kjøretur, sjekke at hjul går fritt i svinger humper og

lignende.

Det var overraskende ingen problemer med skrubbing under kjøreturen.

Over humper og lignende var det heller ingen lyd fra noe fjør som ble løs og

slo nedpå igjen. Framme er det en svak lyd av dette her, da fjøra bare sitter

på plass, og ikkje stramt på plass.

Før kjøreturen var over, blei det litt kontrabeskjeder angående hva som måtte

gjøres resten av kvelden. Så det blei barnevakt resten av den kvelden.

 

Har nå kjørt med settet som dette siden. Har vert lite tid til justeringer og det

har heller ikkje vore så mye smil fra værgudene.

 

Har ennå ikkje tatt meg tid til og ta bilder av bilen med denne innstillingen,

men det kommer ettervert..

 

Ting som skal på plass en gang i ikkje så altfor lang framtid, er spesiallaget

øvrefjørskåler.

Dette er for å flytte festet til demperstanga lengre opp, slik at eg tar opp

slarken på fjøra når eg senker videre nedover. Det har jo vist seg og ikkje vere

det største problemet bak, men framme er det noget verre.

Bilen har blitt betraktligt mye bedre og sjå til uansett, og den er ikkje akkuratt

noe serligt dårligere og kjøre.

 

Tein sitt S-Tech Dress Up Master fjørsett, som er tilnermet orginal hardhet,

har 3.3 kgf/mm framme og 4.4 kgf/mm bak.

Tein SS settet sitt fjører har 7 kgf/mm framme og 6 kgf/mm bak.

Så dette er ikkje noe direkte Racing sett, det har litt kompromiss mot comfort

og vanlig vei bruk.

 

Vil legge til flere bilder, og eventuelle andre oppdateringer etterhvert som det

kommer.!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut. :)

 

Det er dritbra det der..må være lugnt å ha justerbar høyde..digg

Bra jobba!

 

 

Ser bra ut det der.

 

Jeg vil også ha primera...

 

 

Personligt synst eg ikkje dei bildene ser noge serligt bra ut! Bilen ser i grunn

ut sånn som den burde sitt ut orginalt. Devil

 

 

(Når blir det lakk? Devil :))

 

Hehe.. Kanskje neste sommer? :boxing

 

Slenger opp et "Før" bilde med det samme.

 

Før bilde 1

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personligt synst eg ikkje dei bildene ser noge serligt bra ut! Bilen ser i grunn

ut sånn som den burde sitt ut orginalt. Devil

 

Hæ? Nå er jeg ikke med her. Senker du den mer vil du jo neppe komme frem noen steder.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Nå er jeg ikke med her. Senker du den mer vil du jo neppe komme frem noen steder.

 

Har bare vert utfor 1 problem relatert til senkinga til nå! Og den er lavere

enn dei bildene forteller! :D

Skal ennå senke litt til framme, og se om det går bra i lengden, men det kommer

ikkje før spesiallaget øvre fjørskåler.

 

Vel, liker man det lavt, så liker man det lavt! Vist det blir helt ukjørbart, så

hever eg den opp igjen, er jo ikkje verre en det! :boxing

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
veldig bra å se at dette ordner seg! heftige greier.. Og ser jo alvorlig porno ut

 

Jo, er ikkje helt 100% på planen ennå..! Men uansett, det er bare noe smått

kosmetisk som står igjen!

Har ennå igjen og prøve dette på en bane eller tilsvarende hard kjøring..

Bare en hard sving her, og en hard sving der..! Ikkje noge sekvensielle trasér

og prøve ut egenskapene på! Men det kommer nok!

Har prøvd det hardeste innstillings nivået framme, og midt på treet bak en

liten periode.. Litt hardt for vanlig vei, men gud så deiligt og presist ellers.

Kjører nå på hakk 1 (løseste) rundt på hele sulamitten. Prøve hvordan dette

passer seg med vanlig kjøring, og hvordan det jobber sammen med fjørene..

 

Tar litt tid og bygge opp referanser når du ikkje har noe lukket område og

prøve ut bilen på grensene.. Da det er på grensene du begynner og ha bruk

for settet!

 

Prøver og "bestille" tid til og ta av settet framme en tur, sjekke gjennom

diverse muttre og bolter, se til at alt er 100%, bare for å vere helt sikker..

Og så klart prøve og ta noen flere bilder..! :) cheers

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes finishen virker bra! Har ikkje akkuratt så mange høydejusterbare

sett og sammenligne dem med!

Dei virker mekanisk solide, og ein røff og sterk finish på selve demperhusene.

 

Og prøve og utdype noe mer, blir vel bare spekulasjon fra min side! Det virker

som dei skal holde! (Bank i bordet) hellothere

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår