Gå til innhold

Problem med cruis controll

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

HEI!

Nå har jeg fått en ny 240 på tunet :) (Skal lage en tråd senere med bilder)

Og denne har en cruis controll. Den vil ikke skru seg på. Når jeg skur bort knappen på On, og så Set Speed, så skjer det ingenting.. Har prøvd å trykke kun på Set Speed, funka helder ikke.

Han jeg kjøpte bilen med sa at han hadde spraye elektro spray inn i kontaktene på den. Jeg gjorde det i går men funka ikke.

Har en liten mistanke om at det er selve knappen som er gåen da, for han sa han måtte trykke ganske hardt.

(Skal låne en i dag å teste om det er knappen som er gåen.)

Noen som har noe tips å komme med ? Vil så gjerne få den til å fungere!

Dette er ikke en slik dårlig cruis controll, denne gasser på av seg selv når det kommer oppover bakker og slikt.

Håper noen har tips og forslag !

Bilde:

Bildeav CC.JPG

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så litt i vadis.. om du har det så kan du felsøke på konstantfarthållare til 940. tror det er samme systemet som på 240.

var uendleig mye som kunne gå galt..

forslag to: riv av kontakten og kobl sammen ledningene med jumpere. kan om det er samme på 940 finne ut for deg hvilken du skal koble sammen for "ON" og hvilke du skal koble sammen for "SET"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Og denne har en cruis controll. Den vil ikke skru seg på. Når jeg skur bort knappen på On, og så Set Speed, så skjer det ingenting.. Har prøvd å trykke kun på Set Speed, funka helder ikke.

Har en sånn jeg også som heller ikke funker.. Men jeg har hatt den til å funke!

"Normale" problemer er vistnok vakum/el-bryterne som sitter på bremse og clutch-pedalene, etter en lang stund så siger de pedalene litt ned så de ikke "lukker" systemet når de er helt oppe, prøv å ta foten under de pedalene og dra opp idet du engager. Hvis det er problemet er det bare å bygge litt på bryteren med en sånn knott du setter under stoler og slikt :)

Et annet problem kan være selve bryteren, men det kan du bare måle motstanden på. (ledningene går til en svart boks inni dasjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Og takk for alle svar!!

locked:

Hmm.. Var litt inviklet det der, men kan prøve å instalere vadis å se om jeg finner noe der (har problem med å finne den hjelpen jeg trenger der, forstår ikke det helt damndamn ) Takk for svar :)

THolandsli:

Tror ikke denne typen har så mange vakim slanger, eneste slangen jeg kan se er en som går inn på innsuget. Det er vel stortsett den eneste slangen på den. Men takk for svar :)

chiller:

Ja, det kan godt være, så det var en del sensorer på pedalene, cluch pedalen er litt dødgang i da, slik jeg kan trykke den 1.5 til 2 cm inn og ut uten motstand. Bremsa er også pittelitt dødgang i.. Men skal ta å sjekke det der :) Må jeg holde opp både cluch å bremse eller ? Hvilken av dem er det som er viktig ? Takk for svar :)

DaButcher:

Der var det en god del fin info!! Takk skal du ha!

Håper flere har forslag å komme med, skal stikke å teste litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Han jeg kjøpte bilen med sa at han hadde spraye elektro spray inn i kontaktene på den. Jeg gjorde det i går men funka ikke.

Har en liten mistanke om at det er selve knappen som er gåen da, for han sa han måtte trykke ganske hardt.

(Skal låne en i dag å teste om det er knappen som er gåen.)

Noen som har noe tips å komme med ? Vil så gjerne få den til å fungere!

Dette er ikke en slik dårlig cruis controll, denne gasser på av seg selv når det kommer oppover bakker og slikt.

Håper noen har tips og forslag !

Bilde:

Bildeav CC.JPG

de to nærmeste slangene på den boksen er vaakumslanger til CC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå stramma de følerne på pedalene maks inn, slik at nå er dem helt trykt inn.

Da skjedde det noen forandringer. Når jeg nå setter den på ON, og trykker SET SPEED da kommer det en tikkelyd for hver gang jeg trykker på set speed. Og etter jeg har trykket en gang, da kommer den noen tikke lyder fra motor rommet.. Men den klarer ikke holde farten.. finner ikke noe som kan tikke helder..

Men har kommet litt nærmere da.. Noen som vet hva de tikkelydene er ?

Foresten så ser det ut som at alt vakum er slik det skal vertfall.. Eine slangen går jo på en føler på bremse pedalen også..

Men noen som vet om de tikkelydene ?

TAKK FOR SVAR !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå stramma de følerne på pedalene maks inn, slik at nå er dem helt trykt inn.

Da skjedde det noen forandringer. Når jeg nå setter den på ON, og trykker SET SPEED da kommer det en tikkelyd for hver gang jeg trykker på set speed. Og etter jeg har trykket en gang, da kommer den noen tikke lyder fra motor rommet.. Men den klarer ikke holde farten.. finner ikke noe som kan tikke helder..

Men har kommet litt nærmere da.. Noen som vet hva de tikkelydene er ?

Foresten så ser det ut som at alt vakum er slik det skal vertfall.. Eine slangen går jo på en føler på bremse pedalen også..

Men noen som vet om de tikkelydene ?

TAKK FOR SVAR !

Muligens en vakumlekkasje, hører du at den suger inn luft hvis du toucher bremsepedalen/clutchpedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mambo:

Tenkte på relee jeg også, men har sett etter men finner ikke noe..

Hører ikke noe spes suge lyd når jeg bremser .. Har ikke hørt etter helder..

Men tenkte å jekke opp bilen bake, å starte å kjøre i passelig fart å så stå å høre frem i motor rommet å slik.. for å prøve å lokalisere lyden..

EDIT:

Fant ikke ut noe om tikkelyden. Hørte den ikke i det hele tatt nå.

Noen som har flere forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæpp !

En ting jeg lurte på..

Dette "gass hjulet" der gasswiren går inn på...

hjulet.JPG

Det som ligger ytterst der, det er der hvor cruis kontrollen gasser, men det er helt løst.. Så den wiren drar bare i et helt løst hjul.. men om du drar det veldig mye rundt da hekter det i andre hjulet og gasser..

Enkelt forklart så tar ikke det ytterste hjulet til CC slik at det gasser om wiren drar.. da må den dra veldi langt..

Kan det være grunnen til at den ikke kan holde farten slik den skal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider