Gå til innhold

Spacerenes oppgave ?

Ranger emnet

AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer og få meg et par orginale volvo spacere slike som dem selger på pedersen-racing.

Men det jeg lurte på var om dem har noen andre effekter en at hjula kommer lenger ut ? Forbedrer dem kjøreegenskapene og slikt ? Andre ting ?

Hvordan monterer man dem på ? Og når du bruker slike, kan det være større fare for at hele sulamitten løsner og hjule fyker ?

:w00t

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med DaButcher i sted. han hadde akkurat montert volvos orginale spacersats bak.

den spant lettere bak (mer overstyring som følge av økt sporvidde bak)

felgen kom helt ut i hjulbuen i nedkant. slik som på golf.

så bedre ut.

og prisen hos volvo er 1390kr.. sikkert billigere enn hos pedersen racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spacere gjør så bilen din ser fet ut ;) så 240`n ikke har de hjula plantet langt under seg.. ;)

Eller at man kan bruke felger med annet inpress.. som f.eks s60 felger som har 38 i inpress.. :) så setter man på 20mm spacere og får 16 i inpress..

hehe.. sporing kommer av feil stilling på forstillingen (spissingen)..

Mvh

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis felgene har et40 og du setter på 20mm spacere, så endrer det ingenting i forhold til originalt. Har du derimot f.eks. et30 og setter på 20mm spacere på hver side, så vil sporvidden øke med 20mm! Så det er flere ting som spiller inn her. At økt sporvidde gir økt slitasje på lagrene, det har jeg ingen tro på! Hvis presset på lagrene øker ved økt sporvidde, så er det marginalt. Dermed har det heller ingen effekt. Det som er verdt å merke seg er at både økt sporvidde og økt dekkbredde kan føre til større slitasje på forstillingen, samt endre forstillingens og bilens generelle egenskaper og funksjonsmåte.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved toe-in (fjulene peker innover) blir bilen mer retningsstabil. dekk sliter på ytterkant. sporer lite.

ved toe-out (hjulene peker utover) blir bilen mer responsiv i det du går inn i en sving. sporer mye. ekkelt å kjøre med og krever at du holder rattet hele tiden. brukes mest på bane. dekk slites på innerkant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

locked:

Dette spør jo hvordan bil du har.. om du har forrhjulstrekk eller ei..

jag har i alle fall toe-in negativ nu, og det sporer som et ******

men det er jo feil.. for jeg har ikke justert spissinga etter senking.. zzzz

Tar det på jobben en dag bilen er sammen igjenn.. :thumb

VolvoTore:

Feil innpress sliter på lagerene ja..

Men knekker du ikke akselen innen lagrene er slitt ut har du ikke stor nok motor heyyou

Jeg har brukt 25mm spacere uten problemer.. på et38.. dekka slites ikke mere enn normalt..

ser bare mye mere mann ut.. :cool:

Mvh

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i hovudsak.. er det positivt å ha spacere ? om du da ser vekk fra at hjula kommer lenger ut og det ser tøffere ut..

Endrer det kjøre egenskapene på en dårlig måte ?

Vurderer å bestille fra pedersen, men vil helst ikke kaste bort pengene på noe som gjør at bilen blir dårligere..

Snakket med en fyr, som hadde spacere, han sa at bilen ble mye mer stabil i svinger, siden bakakslingen ble bredere liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Spacere: Jeg anbefaler!

Les min tutorial om montering av spacers på 240!

Den er helt nybakt!! Med masse bilder, samt film av når jeg bruker MC-Hammer til å slå ut gamle boltene med!

Jeg kan egentlig ikke si jeg merket det *helt* store forskjellen, men det skal gi ca. 4% bedre veigrep på en standard 240. dvs. den takler mer g-krefter i sving feks.

når jeg først får sladd på bilen min, sladder den som faen!!

ps. husk at vi to har helt forskjellige biler!

du har "open diff", jeg har dana truetrac.

jeg har også i underkant av 220hk, gule koni sport rundtom, alle stag som går ann å få tak i (får de siste i posten snart!!), div superflex foringer, lesjöfors 45mm fjærer, etc. etc. mao. stivere bil = skumlere sladd.

med open diff og halve motoreffekte, som du sikkert har, er det nok bare positive ting du får med spacers.

som jeg sier: det må være en grunn til at volvo selger dem! De satser jo på sikkerhet fremfor design! (ialelfall på 80-tallet!!)

ps. kjøp de hos volvo, det er jo billigere der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher:

Flott bilder av montering.. :thumb

Ser jo mye bedre ut når du får valsa litt.. gleder meg til og se det ferdig :)

Mvh

E-K Racing

jeg hamret med monsterhammeren fra biltema..

gikk HELT FINT!! ble perfekt egentlig!

dvs. ble ripet på kanten, men den kanten brettet jeg opp med hammeren, så den bare rustbeskytter jeg og techtylerer etter rustbeskyttelsesgrunning.

bare ta god tid ved hamring av hjulbue! litt etter litt, frem og tilbake.

jeg brukte den STORE hammeren, med firkantet hode og treskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Spacere: Jeg anbefaler!

Les min tutorial om montering av spacers på 240!

Den er helt nybakt!! Med masse bilder, samt film av når jeg bruker MC-Hammer til å slå ut gamle boltene med!

Jeg kan egentlig ikke si jeg merket det *helt* store forskjellen, men det skal gi ca. 4% bedre veigrep på en standard 240. dvs. den takler mer g-krefter i sving feks.

når jeg først får sladd på bilen min, sladder den som faen!!

ps. husk at vi to har helt forskjellige biler!

du har "open diff", jeg har dana truetrac.

jeg har også i underkant av 220hk, gule koni sport rundtom, alle stag som går ann å få tak i (får de siste i posten snart!!), div superflex foringer, lesjöfors 45mm fjærer, etc. etc. mao. stivere bil = skumlere sladd.

med open diff og halve motoreffekte, som du sikkert har, er det nok bare positive ting du får med spacers.

som jeg sier: det må være en grunn til at volvo selger dem! De satser jo på sikkerhet fremfor design! (ialelfall på 80-tallet!!)

ps. kjøp de hos volvo, det er jo billigere der!

Takk for fin tilbakemelding!

På min nye 240 har jeg orginal Volvo antispinn diff eller hva den heter.

Ser ut som det er en haug med arbeid å få satt dem på, stemmer det ?

Raskt forklart er det vel bare at du må sette inn lenger bolter og så sette dem uttapå der igjen ?

Hvor bør jeg kjøpe, på volvo eller pedersen racing ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin tilbakemelding!

På min nye 240 har jeg orginal Volvo antispinn diff eller hva den heter.

Ser ut som det er en haug med arbeid å få satt dem på, stemmer det ?

Raskt forklart er det vel bare at du må sette inn lenger bolter og så sette dem uttapå der igjen ?

Hvor bør jeg kjøpe, på volvo eller pedersen racing ?

kjøp der det er billigst!

ps. bestillingsvare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider