Gå til innhold

Xenon-ombygging - Astra G Coupè

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Noen her som har erfaring med ombygging til Xenon-lys på Astra G? Ser for meg to potensielle problem:

 

 

A) Å montere høydesensorer slik at ombyggingen blir lovlig.

 

B) Det er separate reflektorer til nær og fjernlys, som på Golf 4. Dermed vil det funke dårlig med bi-xenon.

 

 

Dermed må jeg bytte til hovedlykter hvor nær og fjernlys er i samme reflektor, noen som vet om det er mulig å få tak i? Evt. noen aftermarket-lysenheter med angel-eyes også?

 

Alternativt montere xenon-lamper kun på nærlysene, hvem er best på pris?

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, et vanlig kit er jo kanonenkelt, type Hella eller fra dioder.no / bildeler.no osv.. Men problemet er at nær og fjernlys er i to forskjellige reflektorer. Dermed blir det SVART når jeg fyrer på langlys inntil langlys-xenon-pærene får varma seg opp og gir lys.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet 1600kr komplett til min bil og jeg orker ikke å starte en gang.

 

Hvor får du dette til 1600,- og hva følger da med?

Vet du om ledningsnettet er lagt opp til disse følerne?

Har xenonlys på vei i posten, og hadde vert artig å fått det lovlig bygget.

Finnes det originale Vectra B xenon lys? Tenkte da at Blomdals opelhøgg kanskje har noen liggende... Ellers blir det Ebay.

 

Dermed blir det SVART når jeg fyrer på langlys inntil langlys-xenon-pærene får varma seg opp og gir lys.

 

Vet ikke hvordan det er på Astra G, men på Vectra B, så lyser nærlysene, selv om langlyset blir tent. I tillegg så har visstnok ikke de nyeste typene xenon så lang oppstartstid at det skal ha noe særlig å si.

Om dette likevel skulle bli et problem på Astraen, så er det mulig å koble litt, slik at nærlysene lyser hele tiden, slik at det ikke blir svart når langlyset slås på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nærlysa fortsatt lyser så har du en feil på bilen din kompis ;) Det er er dårlig for nattsynet og fokusfeltet om du har lys nær bilen ved kjøring i mørke. Har ikke sjekka på Astra G'en, men F'en slukker nærlysene når langlysene tennes. Får vel nøye meg med Xenon på nærlysa da. Fortsatt ingen som har kunnskaper om ettermontering av høydesensorer? Og en xenonpakke til 1600.-?! Hvor?!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at BÅDE nærlyset og langlyset er på når langlyset lyser.

Ifølge koblingsskjemaet på bilen, skal det også være slik.

Er kun når lysbryteren står på 0 (av-stillingen) at nær- og fjernlyset veksler om å lyse.

Det at det er skadelig for nattesynet, gjelder vel bruk av grøftelys/tåkelys istedet for nærlys.

 

1600,- er bare for sensorene, om jeg har skjønt mihkku riktig.

Interessert i å vite hvor jeg også, men det ser ut til at gutten sover lenge om dagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha... Det du trenger er for å gjøre det lovlig...

1stk brakett for fordeler til høyrelykta

2stk tennere

2stk lykter

2stk pærer

1stk sensorer forran og bak

1stk koblingsskjema

1stk ledningsrull

 

Ledningsnettet har ingen ting å si, fordi du lager et eget ut fra "hoved"lykta :) Eneste hva du trenger fra selve bilen er en jordings kabel og en strømkabel hvis jeg husker rett. Har ikke skjemaet lengere.

Både Bosch, Carello ig Valeo lager xenonlys til vectra, kom i 2000.

 

Tviler på at Blomdal har det, men jeg har. Med 1stk ødelagt feste på begge lyktene, men ellers i tip top stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennerne og pærene har jeg (er på vei), men lyktene må nok byttes skal det 'lovliggjøres', samt skaffe disse følerne...

Tror jeg må skaffe meg et koblingsskjema før jeg sier at jeg skal bygge det lovlig:)

Er Carello de lyktene jeg har nå. Valeo har vel litt andre fester.

Hvilke er det du mihkku har, og hvor mye vil du bli kvitt de for?

Er det H7 nær og H1 fjernlys?

 

(er egentlig Vectra A&B, men gadd ikke bytte bruker når jeg var så godt igang med skrivingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må en ha originale tennere også?

Har funnet denne siden, der det står hva en trenger.

Jeg har uoriginale tennere. Ifølge koblingsskjemaet på den siden, ser det ut til at høydesensorene går innom den ene tenneren...

Hadde håpt at det var mulig å lage til et mer eller mindre uoriginalt/hjemmelaget sett, med justering av lyktene...

 

Tror jeg er litt ute og kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ettermontering av xenon er ulovlig..

 

Det skal være merktet i lykteglasset hvilke pærer som skal være til hvilke type reflektor !

Xenon reflektorer er SPESIAL designet for å være SPESIAL tilpasset en xenon pære.

KUN Osram og phillips lager orginale xenon pære..

Kjøper du en xenon pære der det ikke står osram eller phillips så er du blitt LURT med elendig aftermarked dritt !!

Å ved å ettermontere xenon pærer til kjørelyset ditt risikerer du å blinde alle du møter... høydejustering nytter ikke så lenge lysa ikke er tilpassa xenon uansett..

 

Du kan se det på denne måten, om du for exempel har H4 pærer som langlys\nærlys på bilen din ... også kjøper du en H3 pære å monter i stedet.

Hvordan tror du lyset blir da (om du klarer stappe pæren nok godt fast) !?

Det blir IKKE bra..

 

Det samma skjer med å montere en xenon pære, (du måtte egentli ha stappa pære jævli hard for å få den til å passe) men desverre har Kineserne produsert xenon pærer med falsk sokkel som passer DIN bil... h4\h3\h1 osv osv...

 

Skal du ha lys som funker så KJØP OEM ..

Å da er det bare Osram og Phillips som gjelder..

Hella lager ballaster .. og Bosh\valeo osv lager projectorer som er spesialtilpasset xenon pærer!

Enkelte volvoer og merchedeser kjører med reflektorer (bruker 2DS pærer) dem er også SPESIAL laget for xenon pæra..

 

 

og det du sier om Bi-xenon er bare tull prat..

Det du ikke vet : IKKE SKRIV DET !

 

Bi-xenon betyr "tillegs-lys" ! altså ordet "bi" ..... slå opp i ordboken gutt...

Bi-xenon projectorer har et deksel som alle har for å kutte lyset rett, slik at du får bare Nærlys !

Men det spesielle ved bi-xenon lys er at det dekselet inni lykta spretter OPP når du slår på langlysa..

Så xenonlyset flytter seg vidre opp og lyser lengre frem (i tilleg til halogen lysa som er på bilen)

 

pr.dags dato finnes det INGEN å INGEN biler som har xenon langlys og xenon nærlys orginalt . KUN bi-xenon !!!!

 

;)

 

å nei jeg har ikke hørt om noen xenon pærer som tenner kjappere...

(det må jeg isåfall sjekke opp før jeg kan uttale meg om)

Men grunnen til at det ikke er tillat med xenon som langlys på en bil er pgr. oppstartstiden på en kald xenon-pære !

 

vell håper det jalp litt :)

Så for guds skyld og alle andre imøtekommende biler: IKKE KJØP falske xenon-lys !!!

 

:thanks :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermontering av Xenon-lys er _IKKE_ ulovlig! Det som kreves for å få en LOVLIG installasjon er at lysene har automatisk høydejustering med sensorer på for og bakaksel, lyktepussere og/eller spylere, samt reflektorer/projektorer beregnet for HID-pærer slik at strølys elimineres.

 

Se eksempel på helt fine og rene lys-kutt her:

 

ece.jpg

 

 

Det finnes andre fabrikanter her i verden enn Philips og Osram-Sylvania. Noen lager kurante pærer, de fleste lager dårlige kopier. Orignale pærer fra Philips og Osram leveres kun i form D2S / D2R, derfor har mange kit du ser for H1/H3/H4/9006/osv ei D2S eller D2R pære men med ombygd sokkel.

 

 

Det du skriver om at: Bi-xenon betyr "tillegs-lys" ! forstår jeg ikke så mye av, og det staves "tilleggslys".

Bi-xenon betyr i bil-sammenheng HID-lys på nær og fjernlys.

 

 

Mange biler leveres med bi-xenon originalt, eksempelvis:

 

2002-> Audi A6

2003-> Audi A8/S8

2002-> BMW 3-serie (E46 ->)

2004-> BMW 5-serie (E39 ->)

2003-> BMW 7-serie

2000-> Mercedes M-klasse

2002-> Porsche 911

2004-> Porsche Cayenne

2002-> Saab 9-5

2002-> VW Passat

 

osv osv

 

Det er på disse bilene bare ei pære som lyser hele tiden, også er det en solenoid som flytter et skjold som dermed regulerer hvor lyset projekteres. Se eksempel fra BMW 3-serie her: 2002-bmw-e46-shield-down.jpg

 

 

Skal man ettermontere Xenon så får man et.. tja.. kurant/tvilsomt resultat med mindre man kjøper originale lykter med originalt ledningsnett og høydesensorer. Vanlige reflektorer designet for halogen-pærer vil ikke projektere lyset fra en HID-lyskilde spesielt godt. Det produseres mye strølys som blender motkommende trafikk:

8000kglare3.jpg

 

 

Moralen er altså:

 

Skal du ha Xenon-lys på din bil, kjøp de orignale lykteinnsatsene fra din bilfabrikant. I mitt tilfelle er Xenon-lykter tilgjengelig originalt (2000 Astra Coupè) men bare på nærlysene. Å hive et kit på langlysene (H1) i tillegg er egentlig kurant, det gir MER lys og faren for å blende noen er ikke tilstede uansett, ettersom man slukker disse lysene når man møter noen. Problemet er oppvarmingstiden, men på landeveien i vintermørket kan det gå langt mellom hver bil man møter så vi får se...

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har skjønt alt :) og vi mener det samme..

Du bare missforstod hva jeg skrev (hmm kanskje fordi jeg skrev det kl 05:00 i natt)

 

Vel uansett.. det er helt riktig det du sier.

Kjøp ORGINALE xenon reflektorer som er tilpasset din bil !!!

DA får du en rett å pen linje slik det SKAL være :)

 

Og jeg sa jo det samma som du sa... det er et "lite deksel" inni lykta som åpner seg å frigjør xenonlyset til å lyse høyere opp..

På noen biler er det selve lykta som flytter seg litt opp slik at lyset lyser lengre..

 

Det er alltid EN pære til både langlys og nærlys.. :)

 

Og jepp det er IKKE kurant å ettermontere en pære direkte inn i en Halogen lytkt...

Derimot i langlyset er det jo bare kjekt...

Bortsett fra at pæren har lengre oppstartstid og du kan miste litt lys med det samma du slår den på (noe jeg egentli ikke har noe problem med siden nærlysa mine som er xenon (orgianle) ikke slår seg av når langlysa kommer på)

 

 

pent bilde du har demonstrert med der :) nøyaktig SLIK skal xenonlyset se ut..

og ALDRi i verden blir det slikt når man ettermonterer i i en halogen lykta (jeg hadde bilde som exempel, men finner ikke ut åssn man legger det ut)

 

men men ... be safe kjør OEM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår