mihkku Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Unnskyld hvis jeg sier dette men herregud. Vel.. Eneste som er kravet for montering av xenonlys er at de har aut. høydejustering. Er flere prod. innen xenonpærer, og det er ingen krav til pæra i seg selv. Hella leverer komplette pakker til Astra G. Og mine lys er 100000% lovlige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liteglow Skrevet September 26, 2005 Rapporter Share Skrevet September 26, 2005 mihkku skrev: Unnskyld hvis jeg sier dette men herregud.Vel.. Eneste som er kravet for montering av xenonlys er at de har aut. høydejustering. Er flere prod. innen xenonpærer, og det er ingen krav til pæra i seg selv. Hella leverer komplette pakker til Astra G. Og mine lys er 100000% lovlige. ¨¨ Vet du ikke hva du snakker om så bare hold det for deg selv !! Alt du kan lese i det siste inlegget er det som er KOREKT ang. xenon lys ! Det finnes KUN 2 typer orginale xenonpære og det er D2S D2R. Og det er bare Osram og Phillips som produserer disse ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra A&B Skrevet September 26, 2005 Rapporter Share Skrevet September 26, 2005 Vel, så vidt jeg har forstådd dette, så HAR mihkku fått godkjent ombygging av lys på en bil, og da med verken Osram eller Philips pærer. Men, jeg kan mene å huske at lyktene må være av slik type at de ikke slipper ut lys utenfor et gitt område, ingen strølys med andre ord. Da linselys eller klarglass uten riller i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liteglow Skrevet September 26, 2005 Rapporter Share Skrevet September 26, 2005 Vectra A&B skrev: Vel, så vidt jeg har forstådd dette, så HAR mihkku fått godkjent ombygging av lys på en bil, og da med verken Osram eller Philips pærer. Men, jeg kan mene å huske at lyktene må være av slik type at de ikke slipper ut lys utenfor et gitt område, ingen strølys med andre ord. Da linselys eller klarglass uten riller i. Jeg fikk bilen min godkjent med 100hk mere en hva som er orginalt.. Og jeg fikk bilen min godkjent med blå hovedlys !! who care... verksted har 0 peil på regler.. Derimot får du det SKREVET inn i vognkortet at bilen er etterkontrollert med lovlige xenon-lys så er det en HELT ANNEN SAK :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 heh, står ingen steder hos meg. Fatter ikke helt nu. Er ingen krav på selve xenon pærene heller, eneste hva som er krav er at det er aut. høydejusterings motor på lykta. Volvo har jo f.eks ikke linselys. Uorginale xenon pærer finnes jo ikke (?!) Trenger vel heller ikke noe spes. godkjennelse enn at den går igjennom EU kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liteglow Skrevet September 29, 2005 Rapporter Share Skrevet September 29, 2005 mihkku skrev: heh, står ingen steder hos meg.Fatter ikke helt nu. Er ingen krav på selve xenon pærene heller, eneste hva som er krav er at det er aut. høydejusterings motor på lykta. Volvo har jo f.eks ikke linselys. Uorginale xenon pærer finnes jo ikke (?!) Trenger vel heller ikke noe spes. godkjennelse enn at den går igjennom EU kontroll. Egentlig så er det ikke lov å ha uorginale xenon pærer.. men ingen overhode legger merke til det eller bryr seg... Men Kelvin verdien på en pære orginalt ER 4100k ! Og kjøper du en uorginal pære som er 8000kelvin så er den ikke lovlig (egentlig) .... Når bilene blir levert med xenon så er det KUN Osram og Phillps som produserer orginal pærer som leverest med 4100Kelvin ! Det finnes 2 typer xenon pærer.. 2DS som brukes på linse lys . D2R som brukes på "volvo\merchedes" sine reflektor lys ! 2DR pæra er helt lik D2S pæra bortsett fra at den har eg skjold rundt halve pæra for å redusere spredningen rundt der det IKKE skal være noe lys :) slik at det kun blir nærlys... å reflektorene til volvo\merchedes og flere.. er spesial tilpasset pæra !!! Derfor mener jeg det er vanvidd å montere hvilke som helst annet inni en halogen reflektor ! Blir like feil om du monterer en halogen pære inni en xenon reflektor :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet Oktober 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 Har 2stk D2R pærer i min bil, måtte file til nye festene i og med at disse er omvendt. Og orginalt er vel 4500kelvin ? Opel har Bosch pærer som orginale pærer og de er 4500. Og hvor står det at det er "orginalt" ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liteglow Skrevet Oktober 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2005 mihkku skrev: Har 2stk D2R pærer i min bil, måtte file til nye festene i og med at disse er omvendt.Og orginalt er vel 4500kelvin ? Opel har Bosch pærer som orginale pærer og de er 4500. Og hvor står det at det er "orginalt" ? Ganske enkelt står det Osram eller Phillips på pæra er den orginal.. alt annet er aftermarked ... om du måtte file til festene for å få pærene inn i lykta di så tviler jeg meget på at det er serlig godkjent... neppe smart heller :hammer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet Oktober 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2005 Lurt ? Er jo D2R pærer da, siden jeg fikk dissebillige. Eneste hva som er forskjellen er varmeskjoldet og hvilken side festene ligger på. Men skal skifte til 10000kelvin pærer nu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liteglow Skrevet Oktober 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2005 mihkku skrev: Lurt ? Er jo D2R pærer da, siden jeg fikk dissebillige. Eneste hva som er forskjellen er varmeskjoldet og hvilken side festene ligger på.Men skal skifte til 10000kelvin pærer nu. 10000kelvin hihi skal du parkere på et Rave party å vere diskolys ? :web Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 6, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2005 10.000 kelvin? herregud... Okei, det er mer blåtoner i lys med en fargetemperatur på 10.000 kontra det mer ordinære som er 4500 kelvin. Dermed blir det et mer blåhvitt lys og det synes du sikkert er kjempetøft. Problemet er bare at blått lys inneholder lite energi i forhold til andre farger i spektret så dermed får du faktisk MINDRE lys foran bilen. Det er i tillegg mer anstrengende for øyet å se på lys så langt ut i fagespektret. Ergo: 10000 kelvin er en _dårlig_ idè og det er en grunn til at de profesjonelle lysleverandørene som Philips og Osram Sylvania har 4000-5000 kelvin. Men bevares, det ser jo myyyye kulere ut... *sukke* Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet Oktober 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2005 Betaler nesten ingen ting så kanskje like greit ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liteglow Skrevet Oktober 6, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 6, 2005 mikHu: jo for all del det er billig for aftermarked xenon pærer.. Men skulle bare sjekke at du vet hva du holder på med ;) For du VET at 10000kelvin gir ihvertfall 70% dårligere lys en 4100k :p og 10000k er sikkert dårligere en halogen pære også på 60w hehe Sist men ikke minst 4100 er hvitt 5000 er plasma hvitt ! Og 8000 er KNALL blått Dermed 100000 er nesten utenfor lysskalaen og er violett\lilla hehe ... da er man ikke på "all show no go" :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Ja men så har man jo en utstillings bil også da cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mihkku Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Ja men så har man jo en utstillings bil også da cheers 70% er vel litt, vel... overdrevet. Fordi det stemmer ikke, jeg får bra nok lys og forskjellen er ikke så stor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.