Gå til innhold

Lyshorn


CoilOver

Anbefalte innlegg

Lyshorn er når du trekker langlysbryteren mot deg, for å blinke med lysene. Gjerne for å minne folk på å skru på lysene, varsle om laserkontroll osv osv.

 

 

Vet ikke om det går an. Men jeg regner at lyshornet går på samme relè som langlysene, og da spørs det om ikke tåkelysene vil skru seg på når langlysene er på også.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flasher dere lysa til de som har glemt å skru på kjørelys, eller til traktorene som ikke har skifta lyspærer siden 1985? Jeg er litt i tvil om jeg skal gjøre dette eller ei. Kanskje er de takknemlig, eller så lurer de bare på hvorfor i helvete han tosken som nettopp kjørte forbi flasha lyshorn. Hm :p

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flasher dere lysa til de som har glemt å skru på kjørelys, eller til traktorene som ikke har skifta lyspærer siden 1985? Jeg er litt i tvil om jeg skal gjøre dette eller ei. Kanskje er de takknemlig, eller så lurer de bare på hvorfor i helvete han tosken som nettopp kjørte forbi flasha lyshorn. Hm :p

 

 

Hvis noen bare kjører med parklys (uten tåkelys), uten lys i det hele tatt (som regel turister eller importerte biler) eller med èn gåen pære så blinker jeg alltid. Ca 1/3 skrur på lysene sine før de rekker å passere meg, om resten gir faen, ikke la merke til det, fikler litt mer med å skru de på, etc etc vet jeg ikke.

 

Jeg blir iallefall glad om noen minner meg på at jeg har glemt å skru på kjørelysene etter å ha stått parkert på et bussstopp.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic då...

 

Når du flasher så gjer du jo berre ein puls til reléet, det ligger ikkje inne. Det du måtte gjort var vel å lage ein krets som gjekk på puls eller haldekopling.

 

Eit pulsrelé ligger på koplinga til lyshornet, ein puls endrar posisjonen til reléet. Du drar lyshornet til deg, reléet får ein puls og slår inn, du drar enda ein gang i brytaren, reléet får ein ny puls og lukker.

 

Trur det skal gå med litt kabling og reléer utan pulsrelé, men dei er det lettaste.

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til topic då...

 

Når du flasher så gjer du jo berre ein puls til reléet, det ligger ikkje inne. Det du måtte gjort var vel å lage ein krets som gjekk på puls eller haldekopling.

 

Eit pulsrelé ligger på koplinga til lyshornet, ein puls endrar posisjonen til reléet. Du drar lyshornet til deg, reléet får ein puls og slår inn, du drar enda ein gang i brytaren, reléet får ein ny puls og lukker.

 

Trur det skal gå med litt kabling og reléer utan pulsrelé, men dei er det lettaste.

 

Skal ikkje sei sikkert, men vil tro det ligger 2 brytere i parallell..

Derav 1 er det fjørretur på (lyshornet) og den andre blir en med 2 faste stillinger. (se på det som ein vender)

 

Så, vil tro hele cluet med det ligger i kombinasjonsbryteren som er hendelen

du drar/trykker/vrir på! :magic

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dei berre skal blinke likt med langlyset er det ikkje så stort problem, berre kople brytaren til tåkelysreléet. Skal det ligge inne blir det med ein gang værre fordi lyshornet ikkje er ein vippebrytar, men impulsbrytar, den lukker ein brytar så lenge du held den inne, men åpner brytaren igjen med ein gang du slepp.

 

Derfor må du kople det på ein måte som gjer at tåkelyset skal slå seg på og bli på må du på ein eller annan måte få tåkelysreléet til å ligge inne ved første puls og slå ut ved andre.

 

Det bør vel òg slå ut når du skal parkere bilen. Kjem ikkje på korleis det er i farta.

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen bare kjører med parklys (uten tåkelys), uten lys i det hele tatt (som regel turister eller importerte biler) eller med èn gåen pære så blinker jeg alltid. Ca 1/3 skrur på lysene sine før de rekker å passere meg, om resten gir faen, ikke la merke til det, fikler litt mer med å skru de på, etc etc vet jeg ikke.

 

Jeg blir iallefall glad om noen minner meg på at jeg har glemt å skru på kjørelysene etter å ha stått parkert på et bussstopp.

 

og noen tar fram hånden og HILSER! at det går ann å være så tett? hehe..

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då vart det med eitt litt lettare. Alt du treng gjere er å parallellkople utgangen på lyshornet med reléet til tåkelysa. Eg rekner med det går frå brytaren til eit relé som igjen styrer lysa.

 

Men du ender kanskje opp med og ha på tåkelysa hver gang du bruker

fjernysa.. men pyttsann, det har jo ingen betydning, for du skal jo skru av

dei ved møtende traffikk alikevel! :D

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, blir ikkje så lett å unngå når alt er integrert i brytaren. Dersom det er ein brytar for lyshorn og ein for langlys kan det gå om du kjem til ledningane før dei går i lag. Deretter må du splitte dei, sette inn eit eige relé til ein av dei og kopler lyshornet i lag med tåkelyset, lar langlyset gå aleine på eit relé og koplar saman utgangen på langlys og tåkelyshornet.

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår