CoilOver Skrevet August 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 7, 2005 Så konkluksjonen er at det ikke er så enkelt å fikse noe sånt på Primera? Mao. det holder ikke å fikse dette med et relé? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan_S Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Enkelt eller ikke kommer ann på forutsetningene til den enkelte... For meg som jobber og har elektronikk som hobby blir det enkelt, men kanskje ikke så enkelt for andre som ikke har så mye erfaring innenfor området :) Jeg kan snekre sammen et koblingsskjema for hvordan dette kan gjøres, men akkurat nå er jeg i USA på jobboppdrag så det må vente til jeg kommer hemmat Siter BMW 330xdA Touring MY 02 Primera GT -94 300ZX -88 NA xSAAB 99 -84 Honda Z-50 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Så konkluksjonen er at det ikke er så enkelt å fikse noe sånt på Primera? Mao. det holder ikke å fikse dette med et relé? Ta og slå sammen ledningene fra lyshorn, og fra tåkelys bryter, og prøv.! Men det blir som Ørjan sier, hvor mye erfaring/kunnskap du har innen området er avgjørende for hvor enkelt/vanskeligt det er! cheers Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Er vel ikke værre enn å bruke ledningen som går til fjernlysene som styresignal på tåkelysrelet, da vil fjernlys og tåkelys alltid tenne sammtidig da.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Er vel ikke værre enn å bruke ledningen som går til fjernlysene som styresignal på tåkelysrelet, da vil fjernlys og tåkelys alltid tenne sammtidig da.. Ja, som jeg skrev over..! Ulempen er at ved og skru på fjernlysa, så vil og tåkelysa lyse samtidig, ikkje bare ved lyshornet.. Og vist du skrur på tåkelysa, så vil og fjernlysa tenne.. Du kan bygge inn noen elektronikk komponenter, og sannsynligvis fikse dette. Spørs jo kor mye du vil legge i det! Men 1 diode som sperrer for tåkelys signalet, burde vere nok for ein enkel fiks! Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zeph Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Diode ja...er ikkje elektronikkar eg, hald meg stort sett til 230V og oppover. Men langlysbrytaren og lyshornbrytaren går vel på samme relé, så du vil framleis mate tåkelyset med langlyset, med mindre du kan setje inn ein diode etter lyshornbrytaren og etter lasken til tåkelyset sjølvsagt. Men ta alt eg seier og teikner med ei klype salt, er som sagt ingen elektronikkar. Siter Nissan Primera P11 98-modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Virker logisk det der! Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 8, 2005 Rapporter Share Skrevet August 8, 2005 Men langlysbrytaren og lyshornbrytaren går vel på samme relé, så du vil framleis mate tåkelyset med langlyset, med mindre du kan setje inn ein diode etter lyshornbrytaren og etter lasken til tåkelyset sjølvsagt. Jau, og det diagrammet ditt skulle nok funke utmerket.. Tror ikkje relé'ne til bilen er så veldigt nøbne med 0,7 volt..! Men og finne igjen dei aktuelle ledningen, kan jo vere ein liten utfordring i seg selv.. Selv med fargekode kartet for hånden! :rolleyes: Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan_S Skrevet August 9, 2005 Rapporter Share Skrevet August 9, 2005 Siden jeg nå sitter værfast her borte mens regnet pøser ned ute, tok jeg en liten titt på koblingskjemaet over hovedlyktene. Har kun skjema til g20 her, den amerikanske utgaven, men tipper prinsippet er rimelig likt den europeiske. For det første ser det ut som om koblingen mellom fjernlys og lyshorn er gjort inni selve bryteren og dermed kreve myye arbeid, dersom mulig, å bygge om. I tillegg har ikke hovedlysene her eget relee, men får spenningen rett fra batteriet gjennom bryteren. Bruk av dioder i slike kretser krever noen som tåler litt effekt. Siter BMW 330xdA Touring MY 02 Primera GT -94 300ZX -88 NA xSAAB 99 -84 Honda Z-50 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.