Gå til innhold

Lyshorn


CoilOver

Anbefalte innlegg

Enkelt eller ikke kommer ann på forutsetningene til den enkelte...

For meg som jobber og har elektronikk som hobby blir det enkelt, men kanskje ikke så enkelt for andre som ikke har så mye erfaring innenfor området :)

Jeg kan snekre sammen et koblingsskjema for hvordan dette kan gjøres, men akkurat nå er jeg i USA på jobboppdrag så det må vente til jeg kommer hemmat

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konkluksjonen er at det ikke er så enkelt å fikse noe sånt på Primera? Mao. det holder ikke å fikse dette med et relé?

 

Ta og slå sammen ledningene fra lyshorn, og fra tåkelys bryter, og prøv.!

 

Men det blir som Ørjan sier, hvor mye erfaring/kunnskap du har innen området er

avgjørende for hvor enkelt/vanskeligt det er! cheers

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke værre enn å bruke ledningen som går til fjernlysene som styresignal på tåkelysrelet, da vil fjernlys og tåkelys alltid tenne sammtidig da..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke værre enn å bruke ledningen som går til fjernlysene som styresignal på tåkelysrelet, da vil fjernlys og tåkelys alltid tenne sammtidig da..

 

Ja, som jeg skrev over..! Ulempen er at ved og skru på fjernlysa, så vil og

tåkelysa lyse samtidig, ikkje bare ved lyshornet..

Og vist du skrur på tåkelysa, så vil og fjernlysa tenne..

 

Du kan bygge inn noen elektronikk komponenter, og sannsynligvis fikse dette.

Spørs jo kor mye du vil legge i det!

Men 1 diode som sperrer for tåkelys signalet, burde vere nok for ein enkel

fiks!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diode ja...er ikkje elektronikkar eg, hald meg stort sett til 230V og oppover.

 

Men langlysbrytaren og lyshornbrytaren går vel på samme relé, så du vil framleis mate tåkelyset med langlyset, med mindre du kan setje inn ein diode etter lyshornbrytaren og etter lasken til tåkelyset sjølvsagt.

 

Men ta alt eg seier og teikner med ei klype salt, er som sagt ingen elektronikkar.

rele8mm.jpg

Nissan Primera P11 98-modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men langlysbrytaren og lyshornbrytaren går vel på samme relé, så du vil framleis mate tåkelyset med langlyset, med mindre du kan setje inn ein diode etter lyshornbrytaren og etter lasken til tåkelyset sjølvsagt.

 

Jau, og det diagrammet ditt skulle nok funke utmerket.. Tror ikkje relé'ne

til bilen er så veldigt nøbne med 0,7 volt..!

 

Men og finne igjen dei aktuelle ledningen, kan jo vere ein liten utfordring i seg

selv.. Selv med fargekode kartet for hånden! :rolleyes:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå sitter værfast her borte mens regnet pøser ned ute, tok jeg en liten titt på koblingskjemaet over hovedlyktene.

Har kun skjema til g20 her, den amerikanske utgaven, men tipper prinsippet er rimelig likt den europeiske.

For det første ser det ut som om koblingen mellom fjernlys og lyshorn er gjort inni selve bryteren og dermed kreve myye arbeid, dersom mulig, å bygge om.

I tillegg har ikke hovedlysene her eget relee, men får spenningen rett fra batteriet gjennom bryteren. Bruk av dioder i slike kretser krever noen som tåler litt effekt.

 

Headlamp_US.jpg

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår