Gå til innhold

Hvordan fjerne endeleddet?

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Skal slutte å mase nå snart ;) Men har utrolig lyst på noen gode tips til å få dratt ut dette endeleddet:

one.jpg

 

Problemet ligger her, kulene som skal kunne gli av lett holder igjen, men virker som om det er mere som holder igjen og??

 

two.jpg

 

I haynes står det noe om en "slide hammer" - men alternativt står det at man kan slå den av navet med å bruke en vanlig gummi-hammer... dette har jeg prøvd i snart 4 timer...

 

three.jpg

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke endeledd men drivledd. Det skal sitte en låsering på drivakselen. Du kan så vidt skimte den når du rengjør området der drivakslen går inn i drivleddet. Den låseringen skal du utvide, ikke presse sammen. Bruk en flattrekker eller låseringstang, slå forsiktig på drivleddet, vips så er den ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to andre, men denne metoden er mye morsommere:

 

Heng på noen fastnøkler og skru på mutteren på enden etter du har tredd på nøklene. Bind fast et tau eller lignende. Legg 20-30 meter av tauet på bakken og knyt den andre enden fast i sykkelen din. Sykle som en jævel helt til det stopper... NOE må da gi etter, enten deg, sykkelen, tauet eller leddet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... var nede og inspiserte nå, men fant ingen låsering der jeg, går massivt metall heeeelt inn mot drivakselen. Merk at dette er venstre side av bilen da, kanskje det er litt annerledes på høyre side?? Virker ialllfall sånn, har ikke sett dette leddet på høyre siden

 

hlLedd.jpg

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle har låseringen der du har tegnet den.

 

Har vært plaga med disse drivknutene før, låseringen sitter på innsia OG kan være et rent helvete å få av. Nissan samt en del andre japsebiler bruker denne patenten

 

Men gummiklubbe???? glem det!!

 

Få noen til å holde drivakslingen med rørtang el.lignende mot fjærbeinet, så ikke du trekker hele akslingen ut. Hent big mama (stor hammer) bank GODT på selve kanten på knuten.

 

I tilfeller hvor jeg skulle ha skiftet knuten i tillegg til mansjetten har jeg vært nødt til å ta frem vinkelsliperen å kutte den regelrett i 2. men yderst sjeldent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
ikke alle har låseringen der du har tegnet den.

 

Har vært plaga med disse drivknutene før, låseringen sitter på innsia OG kan være et rent helvete å få av. Nissan samt en del andre japsebiler bruker denne patenten

 

Men gummiklubbe???? glem det!!

 

Få noen til å holde drivakslingen med rørtang el.lignende mot fjærbeinet, så ikke du trekker hele akslingen ut. Hent big mama (stor hammer) bank GODT på selve kanten på knuten.

 

I tilfeller hvor jeg skulle ha skiftet knuten i tillegg til mansjetten har jeg vært nødt til å ta frem vinkelsliperen å kutte den regelrett i 2. men yderst sjeldent

 

 

Virker som om det er både innvendig og utvendig låsering på min celica. Har fått av den utvendige, og får flyttet leddet litt inn og ut, men er en metall lyd som kan høres ut som en innvendig ring som den slår imot. Er eneste måte å få av den innvendige rå kraft? og hvordan får man den på igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å dra å kjøpe en glide-hammer osm vist i manualen.

disse selges til en helt ok penge på div butikker som biltema osv.

Mvh

Ole-P

[o] - Subaru Impreza 06mod 2,0l ---- [x] - Corolla e11f, 01 mod 1.4l (vrak-front mot front)

[x] - Bmw e30 320i 87mod (hugget) --- [x] - Golf 2, 90 mod 1.8gl (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å dra å kjøpe en glide-hammer osm vist i manualen.

disse selges til en helt ok penge på div butikker som biltema osv.

 

 

 

hehe var faktisk innom biltema ista og møtte på noen som hadde litt peil. Da fikk jeg vite at den er bortkasta penger. :) Så jeg prøvde med litt mer krefter og en liten slegge, så løsnet den faktisk. Det var en spint på innsiden av drivleddet også. Dette må faktisk bare knekkes av med rå makt ser det ut som. Det som er litt kjedelig er at nå tok jeg av et drivledd som jeg hadde på en løs aksel fra en annen celica. Men imorra skal jeg ha av det gåene leddet som står på celicaen. Kommer sikkert til å bli litt mer knot når den står på bilen. Men men ordner seg til jul eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei, men skal det være så vanskelig da?!?!?!?

 

ta en hammer, knus hele den "holderen" med kulene i på baksiden av drivleddet, ta av hele leddet, da står du igjen med en liten "knute" som har en låseskive på innsiden. kapp denne forsiktig med en trykkluftdrevet vinkelkutter eller lignende, kapp nesten helt inn til aksel, og knus den forsiktig av med en hammer. fjern gammel låsering, sett på ny, og sett på nytt ledd.....

 

 

eh ja....så var det det med å lese siste posten da.... :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår