Gå til innhold

Arve B og Överladdarens nya åk. 1983 Alpina B9 3,5

Ranger emnet


Överladdaren

Anbefalte innlegg

Etter å ha sklidd rundt i vår bling-bling 730i noen måneder følte vi at det var på tide å skifte stil. Vi la ut 730'en for salg, og kikka samtidig rundt etter neste bil. Da vi fant Alpinaen ringte vi eier, som villig gikk med på å bytte likt. Tid og sted for byttehandelen ble avtalt, og 03.08 gikk turen til Otta.

 

Etter litt knoting med en startsperre som fant det for godt å skru seg på uoppfordret på 730'en var handelen i boks.

 

Bilen vi nå var stolte eiere av er en 1983-modell Alpina B9 3,5. Den er nr 253 av 414 produserte. Bilen er i god bruksstand, og har kun rust på et jekkfeste. Denne rusten vil bli fjernet så snart kulda setter inn og bilen skal lagres for vinteren.

 

B9'en vår startet livet som 528 som alle andre B9'er, men ble sendt til Alpina først i 1984 for komplett ombygging av bilens første eier. Prisen på ombyggingen var i 1984 38.000 DM. Med andre ord 152.000,- i 1984-kroner. I ettertid er bilen påkostet astronomiske summer. Vi skal summere alle kvitteringene som fulgte med bilen senere, men vil anslå at det er påkostet 200-300.000 fra 1984 til nå.

 

SPEC:

- 3,5 12V R6

- 245 hk, ~320 Nm

- Store ventiler

- 1350 kg

- Sperrediff

- Sportsseter

- 300 km/t speedometer

- Aircondition som funker!

- 0-100 6,7s

- Vmax 245 km/t

 

 

Photo: Skrotnisse

 

P1010071Medium.jpg

 

P1010080Medium.jpg

 

P1010079Medium.jpg

 

P1010076Medium.jpg

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg feil eller er bilen passer 300.000km?

 

 

Du ser nok ikke feil nei. Bilen har gått 310.000 km, men motor er nettopp totaloverhalt, ingen skraping i gir, ingen hull i interiør og 110% tight i understellet. Med den sinnsyke bunken med kvitteringer som fulgte med tror jeg nok denne bilen har fått bra oppfølging.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del mente ikke at bilen var et vrak, men det er jo en allmenn oppfattning at bilen som har passert 200.000 er vrak. Har selv sett biler med 800.000 som var strøkne, rette eiere vet du. :thumb

"You simply must drive this car before you die" Richard Hammond (Top Gear) etter test av M3 E30.

 

-M3 E30 Sport Evo '90

-E30 316i Sedan '91

-242L '76 B23 ([X] Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med ny bil gutta...var moro og være med til otta og hente den....

 

Var hyggelig å ha deg med på turen til tross for drittlukta du til tider spredte, og at du duppa av på vei nedover.

 

Vil samtidig beklage overfor AM-Car miljøet på Lillehammer at vi kom til skade for å havnet midt inne på utstillingsområdet deres. Var ikke meningen å sette bilene deres i dårlig lys ved å dukke opp, vi kjørte simpelthen feil.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå bilen faktisk er for fin for å kjøre på bane i det hele tatt :p Er jo slik bil man skal ha når man ligger å cruiser i 150 på autobanen.

 

Lage kø i 150 mener du vel?

 

Bilen skal både brukes på bane, men også brukes i en uke på ringen neste sommer. Dermed kan vi som du sier, bruke den til å cruise på autobahn i 150 km/t.

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nydelig!!! Har solgt "gliset" mitt, men skal ikke se bortifra at det kommer en annen e28 i løpet av neste år, da blir det no rimelig sprekere!! :)

Gratulerer! Kommer dere til hønefoss den 26'nde`??

Hilsen Marius, blå e28.

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvor har jeg vært? Har ikke sett at dere har kjøpt bil...

 

Bra valg, var redd dere var ferdig med E28, du og MeSs, som har sviktet, og gått over til the dark side(Japan) :cocain:

 

At en bil er skrot når den har passert 200.000km, overlater vi til pappagutter å tro eller? Kan være finfin den. Jaja, blir bra det her, keep us posted.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hvor har jeg vært? Har ikke sett at dere har kjøpt bil...

 

Bra valg, var redd dere var ferdig med E28, du og MeSs, som har sviktet, og gått over til the dark side(Japan) :cocain:

 

At en bil er skrot når den har passert 200.000km, overlater vi til pappagutter å tro eller? Kan være finfin den. Jaja, blir bra det her, keep us posted.

Planen er å flytte til strømstad neste år, da blir det overladdad 535, forsterka 545 motor eller eldre m5 med turbo hadde jo vært gromt. Da slal den isåfall bli en av de sjukeste e28'ene som finnes cheers :) Motor, rensa interiør og bur, bredding, breie felger osv osv. Men fortsatt holde det old school!

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår