Gå til innhold

Toppfart på golfen

Ranger emnet

Housey

Anbefalte innlegg

Med 205/40-17 viser speedoen min omtrent akkurat.

Toppfart på flata er nå 160. Topp-toppfart er 185. Sykelig bratt nedoverbake i Sverige. Kunne sikkert fått høyere i 4. gir, men jeg tenkte ikke over det.

På 15" med 195/50-15 fikk jeg litt høyere toppfart (iallefall på nåla, men da var det bittelitt mer misvisning.)

Største forskjellen mellom hjula er akselrasjonen. 17" blir for tungt og for stor rulleomkrets.

1.8 forgasser

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører på 16"dekk... og speedo'n har ikke mer en 2km feilvisning ved 80kmt

men er mulig at det er litt rart, selvom det gikk JÆVLIG fort..

dro'n til turtallsperra på 4'de gir.. har da igjen noen rpm på 5te gir..

så teoretisk så kan jeg på speedo'n ha 220 virker det som om. men irl så går det vel max 190

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe er gjort med motoren, da.

..eller at noen har bytta ut skivene med noen som går til 220 istedenfor 200.

veeeel... da skulle det ikke ha vist riktig noen steder på skalaen da

enseste med golfen er at den egentlig går jævli bra til å være en 1.8GL

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instruksjonsboka står det at 1,8 GL skal klare 173. Har sjølv hatt 180 ved rundt 4000 rpm. Hadde eg hatt ei lengre slette skulle eg nok ha klart meir.

står det i instruksjonsboka så holder det for meg...

da gikk det virkelig ikke i 200 .. synes det var rart og serru

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppfarten på vectraen min er visst oppgitt til 183km/t eller noe sånt... får mye mer enn det iflg speedometret vertfall... har hatt 180 i 4. gir med mer omdreininger å gå på + 5. giret igjen....

mulig de oppgir litt mindre enn det man får? evt at speedo er sykt feil på høy fart da

- 1990 Nissan Sunny N13 1.6 SLX

x 1992 Opel Vectra A 1.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instruksjonsboka står det at 1,8 GL skal klare 173. Har sjølv hatt 180 ved rundt 4000 rpm. Hadde eg hatt ei lengre slette skulle eg nok ha klart meir.

Hva som står i instruksjonsboka er ikke alltid korrekt. Noen motorer er friskere enn andre, allerede fra fabrikk.

Dekk og felg har også mye å si. På 13" stålfelger vil det være mye lettere å komme opp i den farta, da vekten på drivhjulene vil være mye mindre.

Dessuten har vel de fleste her montert noe form for "effekt"-saker som filter og eksosrør. Tester viser at sportsfiltere faktisk kan redusere effekten på en ellers original motor. Ref. http://vw.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider