Gå til innhold

Hvis to kjører for fort. Men den ene ligger rett bak, blir han tatt??

Ranger emnet

2maz

Anbefalte innlegg

Dette har jeg lurt på veldig lenge. Mange mener ditten og datten.

Nå vil jeg gjerne hører hva folket her inne mener. Gjerne noen som har sjekket litt opp før også. Men sittuasjonen er altså denne:

En kjører f.eks med en kompis. Han gasser litt på og kjører en del for fort. Hvis han andre da følger han forran, og ligger rett bak han. Får de da samme straff hvis de blir tatt??

Må politiet ha måling på begge to? Kan det kanskje være vanskelig å få til hvis de må ta han fremste først.

Er det nok til at de har måling på den fremste, og så kalkulerer med at han bak har samme hastighet?

Hvis han som ligger bak, blir målt gjennomsnitten på. Blir han forran tatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun fremstemann som blir tatt, viss du ligger heelt oppi ræva på fremstemann. Det vet jeg, siden en kompis slapp unna på akkurat denne måten. han blei såklart vinka inn. Fikk da beskjed om at de ikke kunne ta han for at han låg for nærmt til at de fikk målt han, og måtte da slippe han videre.

Om dette blir ulikt praktisert andre steder i landet skal ikke jeg uttale meg om.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på veldig lenge. Mange mener ditten og datten.

Nå vil jeg gjerne hører hva folket her inne mener. Gjerne noen som har sjekket litt opp før også. Men sittuasjonen er altså denne:

En kjører f.eks med en kompis. Han gasser litt på og kjører en del for fort. Hvis han andre da følger han forran, og ligger rett bak han. Får de da samme straff hvis de blir tatt??

Må politiet ha måling på begge to? Kan det kanskje være vanskelig å få til hvis de må ta han fremste først.

Er det nok til at de har måling på den fremste, og så kalkulerer med at han bak har samme hastighet?

Hvis han som ligger bak, blir målt gjennomsnitten på. Blir han forran tatt da?

Jeg ble tatt etter lianakktunellen. Den etter damsgårdstunnelen mot loddefjord. De sto med oppkjørselen. Jeg lå i høyre feltet og hadde 110 på speedometeret. En jeg jobber med kjørte er helt lik bil og lå ved siden av meg. Holdt samme fart. De tok meg først siden jeg lå i høyre felt. De hadde ikke tid til å ta han andre pga at det tar noen sekunder før de kan skyte igjen. Begge ble stoppet. Han fikk advarsel og jeg fikk boten. De må ha målinger på begge bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte bak en kamerat for to år siden. Begge kjørte fort langs en slette, etterfulgt av en ganske svak sving, og så en ny slette. Dette var 70-sone. Han kjørte en Vectra og jeg en Combo Dollybil.

I enden av den første sletta var det kontroll som verken jeg eller han merket noe til, så vi fikk hver vår politibil etter oss og ble eskortet tilbake til stedet de hadde målingen.

Det som vi fikk forklart da var:

Kameraten min som kjørte først klarte de ikke å få måling på, han kom brått på de og kjørte ganske fort. Siden jeg kom ganske rett etter så klarte de heller ikke å få måling på meg, men de svingte laseren etter bilen "min" og fikk måling på meg bakfra rett etter jeg hadde bremset ned før den svake svingen.

Dette endte med at begge fikk en bot på 5000,- for 103 i 70-sone (dette var som sagt for 2 år siden, så bøtene er jo høyere nå).

Har tenkt litt i ettertid at kanskje ikke den målingen var gyldig siden de svingte laseren etter meg, men når dette skjedde så hadde jeg ikke hatt lappen så lenge og var bare glad for å beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg ble tatt i ~90 i 50-sone, og hadde en bil etter seg, som kjørte like fort. De hadde måling på bare han kompisen min, men de tok visst han som kjørte bak også.

Det var vel meg det gitt ;)

Jeg mistet lappen 9 mnd, 14 dager betinget fengsel og 8000 i bot. Han bak meg fikk 5 mnd og 8000 i bot da de kun hadde måling på meg!

Surt, men sånt skjer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er laser, så kan du stille politiet visse spørsmål, som for eks. er det innenfor grensene for hva som karaktiriseres som en rett strekning? er "skytteren" kurset og kvalifisert for bruk av apparatet? er laserpistolen kalibrert for forholdene på dette stedet(vær, vind, temp).kan du få se målingen? de skal ha logg av den.

er noe av dette feil, er de på tynn is!

de skal ha måling på deg og din bil. de har ikke lov til å ta deg bak, om de har måling på han forran, og omvendt.

den som ligger forran, kan nettopp ha kjørt forbi, og har mye større fart, og den som kommer bakfra, kan komme mye fortere, og ta igjen den forran.

om du blir vinket inn og tatt, selv om de ikke har måling på din bil, så ta det til retten om du må.

de har ikke lov til det, men prøver seg hele tiden! en måling basert på øyet som ser er ingen beviser, det er synsing, og er individuellt fra person til person, ergo inconclusive!

mere penger i kassa= større sjangs til å vinne, politidistriktene imellom(ja, de har faktisk premierte konkurranser for å se hvilket distrikt som soper inn flest penger)=mere penger i statskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er laser, så kan du stille politiet visse spørsmål, som for eks. er det innenfor grensene for hva som karaktiriseres som en rett strekning? er "skytteren" kurset og kvalifisert for bruk av apparatet? er laserpistolen kalibrert for forholdene på dette stedet(vær, vind, temp).

de skal ha måling på deg og din bil. de har ikke lov til å ta deg bak, om de har måling på han forran, og omvendt.

den som ligger forran, kan nettopp ha kjørt forbi, og har mye større fart, og den som kommer bakfra, kan komme mye fortere, og ta igjen den forran.

om du blir vinket inn og tatt, selv om de ikke har måling på din bil, så ta det til retten om du må.

de har ikke lov til det, men prøver seg hele tiden! en måling basert på øyet som ser er ingen beviser, det er synsing, og er individuellt fra person til person, ergo inconclusive!

mere penger i kassa= større sjangs til å vinne, politidistriktene imellom(ja, de har faktisk premierte konkurranser for å se hvilket distrikt som soper inn flest penger)=mere penger i statskassa.

Godt sagt. Noen her inne kan sikkert også legge ved link til politiforskriften der det står hvordan dem skal gjøre målinger og hva som er tillatt/brukbart eller ei.

Men en liten ting : "den som ligger forran, kan nettopp ha kjørt forbi, og har mye større fart, og den som kommer bakfra, kan komme mye fortere, og ta igjen den forran."

Hverken den som kjører forbi eller den som tar igjen har lov til å bryte det som er maksimal hastighet på den aktuelle veistrekningen. I værste fall kan dem ta i bruk paragraf om uaktsom kjøring ...

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider